Inlägg från: pensé |Visa alla inlägg
  • pensé

Jag längtar till jul!!!

Ann Nelly skrev 2014-11-04 12:39:02 följande:
    Ja, vädret spelar verkligen in när man går på marknad :)
    Men då tycker du ändå att Huseby är värt ett besök?
    Även om man har 25 mil dit som vi...

Kalmar slotts marknad har jag ju också hört talas om, hade totalt glömt bort det. Ska kollas till ett annat år.
    Jag tycker nog att det är värt ett besök, trots de 25 milen. Tror jag... ;)
    Har ni inget annat som är närmre? Var bor ni?
  • pensé
    Ann Nelly skrev 2014-11-06 08:51:59 följande:
    Jo då, vi har marknader närmare men vi (jag) vill ha något större, bättre, mysigare...typ :)
    Lite variation och lite nytt alltså men framför allt en lite större marknad en bit hemifrån även om vi inte vill åka för långt bara för en marknad förstås.
    Bor i Östergötland.
    Men hur det än är i Huseby så blir det en liten minisemester för sonen och mig, bo på hotell och äta gott och mysa. Så det blir nog toppen ändå!
    Jag var på en marknad i Östergötland för hmmm 4 år sedan var det nog. Tror det var i november och det var på ett slott utanför Linköping. Om jag jämför så tycker jag att Huseby vinner.
    Och gör ni en grej av det med övernattning och mys så kommer ni säkert få det helt underbart! Är det nu på lördag ni ska dit?
    Vi bor utanför Ljungby så har inte så långt. Har inte bestämt vilken dag vi ska dit men vi kan ju jämföra upplevelsen sen :)
    Önskar er illa fall en fin dag och hoppas ni slipper regn!
  • pensé
    Kimban skrev 2014-11-09 19:40:10 följande:

Är det någon som har tips på mysiga julmarknader? Bor i Göteborg men kan åka en bit. Helst över dagen så inte extremt långt ifrån.

Jag har alltid velat åka till Tjolöholms slotts julmarknad. Har ännu inte kommit dit så jag vet inte hur den är men googla och kolla :)
  • pensé

Vi var där!
    Det var jättemysigt! Vädret var helt ok. Det regnar inte och blåste inte.
    Mycket folk men det är stora ytor att sprida ut sig på. Vi råkade nog komma i en rusch till "mat-hallen" så där var det riktigt tjockt med folk i början.
    Men vi myste, handlade och pysslade.
    Tyvärr hade de inte satt upp tomtens tider och dessutom flyttat på honom från tidigare år, så när vi väl hittade dit hade han gått hem (kl 18) och barnen var jättebesvikna :(
    Resten var toppen!

• pensé
    Stjärnfall skrev 2014-11-18 13:53:21 följande:
    Såg nån variant i affären häromdagen med Non Stop i. Det stod "Limited edition" och var något jul-/vintermotiv på, så det kanske är den som är årets "julsmak"?
    Koppkaka skrev 2014-11-18 14:42:09 följande:
    En gammal sort dom tagit tillbaka och försöker göra julig. Lite trist. Och Juleskum pepparkaka var rent vidrig
    Men vad meningslöst!
    Hoppas det kommer ut ngt annat också. Har iofs inte kollat deras hemsida på ett tag.... där kanske står ngt.

• pensé
    Sous skrev 2014-11-19 12:04:28 följande:

Nu är den egengjorda adventskalendern till sonen med julbilderböcker och julfilmer klar. Hittade de flesta böckerna begagnat och filmerna på olika erbjudanden på typ stormarknader så inte blev den dyr heller. Om någon är intresserad kan jag lista vad det blev till slut. :) Maken får en Te-adventskalender, jag smygkikade i den och den verkar riktigt bra, faktiskt. Jag tycker att det är så himla kul att det kommit massa bra kalendrar till vuxna, roligt att göra själv också, men ändå!

Ja, jag vill gärna veta vad det blev :)
  • pensé
    fluu skrev 2014-11-19 21:39:45 följande:

Fuck... det fanns alldeles för många underbara julpapper på sidan där jag handlar julpapper så det blev sju rullar istället för två.... Får se när jag berättar för sambon ;)

Länka gärna till sidan :)
  • pensé
    Koppkaka skrev 2014-11-23 13:09:40 följande:

Här är paketkalendern mamma gjorde åt oss som små, som jag nu fått överta till sonen

Vad fin den är! Och så roligt att den går  i arv :)
  • pensé

Och tack för listan Sous!
    Att du lyckats hitta så mkt bra och juliga böcker/filmer! :)
    Har funderat på Pixi-böcker till min lilla. Hon fick 2 st juliga förra året men fler hittar jag inte :(

• pensé
    molly50 skrev 2014-11-24 21:57:54 följande:
    Nej,det har då jag misat. Men det låter inte som att jag har missat något heller. *S*
    Ha ha, och jag tycker det låter JÄTTE-gott! 
    SkrattandeTungan ute
  • pensé
    nozpa skrev 2014-11-30 19:48:02 följande:

Hur gör ni för att era pepparkakshus inte ska falla ihop? Här händer det varje år. Så i år tänkte jag skita fullständigt i det där med pepparkakshus. Men dottern på 3½ har nu tjatat i en vecka om att vi ska göra pepparkakshus. Och "Mamma, det gör inget om det inte har något tak". Så, måste väl typ göra ett..
    Men fattar inte varför det alltid, alltid rasar.

Har limmat med smält socker och även superlim, men det är som att det viker sig inåt liksom.

Gör du egen deg eller köper du färdigt?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!