athanatos skrev 2015-11-12 20:01:51 följande:
Vore kul att fira en sån jul som man ser i filmer :) Så gott det går åtminstone. Jag har ingen familj. Men visst skulle jag kunna göra en hel del på att ordna saker.
Då tycker jag så här:
Se ett luciatåg den 13e december. Låt det vara startpunkten på din jul. Det visas ett på SVT, vill du gå på ett "live" så brukar det finnas i kyrkor och på en del skolor har de öppet för allmänheten, gratis eller mot biljett för någon hundring.
I samma veva/vecka kan du julpynta lite. Du behöver inte överdriva. Ett förslag är att köpa en liten "evergreen", typ en cypress eller något i kruka, och en sats julgranspynt att pynta den med. En elljusstake och en stjärna till fönstret så är du hemma på den fronten.
Gå på någon julmarknad. Det finns säkert någon i närheten där du bor.
Se minst två julfilmer i veckan (du kan få lista på de bästa 15 julfilmerna enl mig om du vill) och gärna även julavsnitt av tv-serier (igen, jag har en lista om du är intresserad) Lyssna på julmusik på spotify, i lagom dos.
Planera ett litet julbord till dig själv. När du är redo att inhandla maten, vänd dig till en hjälporganisation för hemlösa/fattiga familjer om du kan och har på din ort eller nära (stadsmissionen, kanske? Vet inte var du bor. Många kyrkor/diakonin tar också gärna emot hjälp) och hör efter om du kan komma och hjälpa till en för/eftermiddag runt jul, och även skänka lite julmat. Får du grönt ljus därifrån (de brukar bara jubla av glädje när man frågar) så köp dubbel uppsättning av en del julmat. Du kan absolut fråga vad de önskar de fick mer av. Så har du gjort julens goda gärning också. Julmaten köps bäst i år måndag 21 eller tisdag 22 december, om du inte lagar så mycket själv, utan mest köper "färdigt".
Nu förutsätter jag att du äter kött och fisk. Om du inte gör det så hojta till, så kan vi se vad vi kan ersätta med.
Förslag på litet, hyfsat traditionellt, julbord med alla "turer" (jag kan ge fler förslag om du vill):
Tur 1 (sillen):
1 sorts sill (egen inlagd eller köpes), 2 om du gillar sill.
Kokt potatis
Knäkebröd (gör gärna smörgås)
Tur 2 (laxen):
Lax (gravad, kallrökt eller varmrökt, eller 2 eller 3 sorter, om du gillar det)
Sillsallad el rödbetssallad
Tur 3 (kallskuret):
Kallskuret. Här ska julskinkan stå (Köp rimmad och tillaga själv. Det är LAG på det. Inget färdigkokt tjafs här!). Fyll på med färdig, skivad rostbiff, fårfiol eller rökt renstek. Gör gärna smörgåsar här, helt ok om man är solo. Vörtbröd, siktebröd eller annat bröd (kpt eller hembakt), smör, vällagrad ost (en traditionell, rund rödvaxad "jul"ost passar utmärkt, eller en skarp cheddar).
Tur 4 (varmrätter):
Köttbullar (egna eller små delikatessköttbullar ur frysdisken)
Julkorv (prinskorv (modern tradition) , fläskkorv, grynkorv (gammal tradition) el annan korv)
Revbensspjäll
(alla tre eller en eller två)
Janssons frestelse (tradition) eller Potatisgratäng (för oss ansjovishatare =P)
Lutfisk med vit sås och potatis om du känner dig riktigt nyfiken på traditioner. Personligen gillar jag inte lutfisk, men det är en tradition sedan 1200-talet, minst.
Tur 5 (desserter):
Ris a la malta som görs på resterna av morgonens tomte(risgryns)gröt-frukost.
Bröd, smör och ost, och sallad, bör finnas att ta av.
Och ja! Det här är LITET. Sverige vräker i sig mat på julen, fullständigt. Känns det mycket så dela lite på det. Lunch och middag. Eller middag två dagar. Julmust eller julöl till maten, och ev en liten sup till sillen och varmrätten, om man känner för det.
En påse knäck och lite julchoklad stillar sötsuget (att köpa knäck är superasmegajättedyrt, jämfört med att göra en själv, men att göra hundra knäckar till sig själv kanske är lite överdrivet) Apelsin el clementin och pepparkakor hör till. En kopp varm choklad eller en irish coffee är bra avslut på julmaten.
Titta gärna på någon uppesittarkväll på TV, bra om man känner sig lite ensam i julstöket. Eller, naturligtvis, julfilmer. Och glöm inte Kalle Anka på julafton, tradition, även om man, som jag, kan det utantill och är lite blasé.) Glöm inte att gå ut på promenad om det är fint väder, för att få lite break. Är du nyfiken så kan du slinka in i närmaste kyrka och se vad som händer där, även om du inte är troende.
Det är väl ungefär vad jag kommer på. Andra kanske kan ge fler förslag.