• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT
    bustösen skrev 2011-10-14 22:05:25 följande:
    vi har köpt apotekarnes julmust i små petflaskor idag på maxi i borås, eller menar du stora flaskor? 

Det spelar ingen roll om det är små eller stora flaskor. Är så sjukt sugen på julmust. Men här är de sååå sega på att packa upp
  • lollsanT
    carwho skrev 2011-10-15 09:43:39 följande:

Gud vilken fin!! Hur har du gjort balkongen och det??

Nu blev jag ju sugen o göra pepparkaks hus! Jag har ALDRIG gjort ngn! När jag var liten firade vi inte jul (kanske därför jag är så besatt som vuxen?! ) o nu på vuxna dar har jag aldrig fått tummen ur.

Kan ni inte snälla ge mig tips o trix hur man gör så kanske jag lyckas göra en i år??? Snälla!!

Balkongen har en hel bottenplatta i pepparkaksdeg och sedan har jag spritsat dit små kluttar av kristyren och tryckt ner lagomt stora bitar av tandpetare. Har suttit med en avbitare och knipsat så vi hade bitar i hela köket
    Jag har gjort flera olika, ett år med utanpåliggande skorsten och staket runt. Gjorden en "gång" upp till huset med mandelspån som jag siktade kakao över sedan
    Kristyren blir bäst om man gör på äggvita, några droppar ättiksprit och massor med florsocker. Det håller ihop bättre än om man gör på vatten.

• lollsanT
    Minnie7 skrev 2011-10-15 09:48:32 följande:
    Gör ni degen själv till huset eller köper? Jag köpte förra året och höll på att bli galen då det gick sönder HELA tiden när jag skulle sätta ihop det .

Jag köper färdig deg, låter den ligga framme ett par timmar så den blir mjuk och knådar den ordentligt med lite mjöl. Annars kan det vara luftbubblor i den som gör delarna för spröda. Gräddar långt ner i ugnen på något svagare temperatur än vad som står för då kan de stå någon minut längre istället. Brukar fungera kanon. Men visst har man fått göra om någon del genom åren
  • Pigelinen
    lollsanT skrev 2011-10-15 10:35:59 följande:
    Balkongen har en hel bottenplatta i pepparkaksdeg och sedan har jag spritsat dit små kluttar av kristyren och tryckt ner lagomt stora bitar av tandpetare. Har suttit med en avbitare och knipsat så vi hade bitar i hela köket
    Jag har gjort flera olika, ett år med utanpåliggande skorsten och staket runt. Gjorden en "gång" upp till huset med mandelspån som jag siktade kakao över sedan
    Kristyren blir bäst om man gör på äggvita, några droppar ättiksprit och massor med florsocker. Det håller ihop bättre än om man gör på vatten.

åh ett proffs, kommer def att prova iår och då kanske de komemr fler frågor ;)

Kan inte alla som har bilder på gamla hus sätta in dem så att man får inspiration?
  • lollsanT
    Pigelinen skrev 2011-10-15 10:43:36 följande:
    åh ett proffs, kommer def att prova iår och då kanske de komemr fler frågor ;)

Kan inte alla som har bilder på gamla hus sätta in dem så att man får inspiration?

Jag har bilder i mitt galleri på två hus till. Första försöket på en modell av vårt riktiga hus samt det med staket. Det är även knäppt närbilder på staketet så man ser hur det är sammansatt.
    Men det är bara fråga på Sånt här är mitt favoritpyssel  
  • Carolaj83

var på barnmässan+villa mässan idag och fick med mig lite julklappar hem

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • MrsTM
    torsdag skrev 2011-10-15 10:19:55 följande:
    Ja, en jultråd!
    Jag är en stor Julälskare så jag hakar på här med er.

Brukar ni gå på någon Julmarknad? Vilken/vilka? Vilka är bäst?
    Jag älskar julmarknader och brukar gå på ett par stycken varje November/December.
    Välkommen!

Några favorit-marknader:

- Fredriksdal i Helsingborg
    - Jul på Liseberg
    - Tivoli i Köpenhamn
    - Tjolöholms Slott i Halland
    - Kronhusbodarna i centrala Göteborg (liten men naggande god)
  • fluu

Min favvojulmarknad är Huseby julmarknad. Varit där varje år så länge jag kan minnas. Men tyvärr blir det nog inget detta året. Jag är gravid och har väldiga problem med att gå.

http://www.husebybruk.se/julmarknaden.htm

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!