• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mamma SL
    M 1980 skrev 2011-10-13 10:54:33 följande:
    Brukar ni titta på karl-bertil Jonssons julafton, jag brukar titta, såg att den släpps på DVD den 23 nov, eller ska man var stenhård med sig själv och bara titta på julafton.
    Jag och mamma vill, men ingen annan. Tv-tittandet blev ju tradition när man var liten och höll på att dö uttråkningsdöden i väntan på klapparna men nu är det ju jag som är "julöverhuvud" och då hinns det inte med. Skulle gärna se "Kan du vissla Johanna" också men jag vill ju inte gråta inför gästerna.
  • längtanstider

jag älskar också att pyssla,har startat upp en pysselgrupp där vi träffas en dag i veckan och pysslar med olika saker :)   mallarna kommer från en bok, så jag har inte ritat dem själv, men resten har vi gjort!

Vi brukar bara se kalle anka på julafton(kanske inte ser hela men den får stå på under den tiden) ,sedan åker tv av, vill inte att tv-tittandet tar upp hela julafton! det är ju bara en gång om året :)

• Mama Mia
    Zorba1980 skrev 2011-10-12 15:12:12 följande:
    Du måste skriva vad du tycker om den sen!! Har gått och väntat jättelänge på att 101 idéer ska komma med julnummret
    Nu är tidningen genomläst. Och i ärlighetens namn så var det inte mycket för mig i år. Men det beror nog helt på vad man är för sorts pysslare, vad man tycker om den. Det var mycket "vit jul" i år. Och även mycket småpyssel, typ vik pappersstjärnor. En hel del tips om hur man kan pynta med vintergrönt och göra olika växtarrangemang. Mycket småtips o tricks.

Det var så känslan var efter att jag läst igenom den en gång, utan att gå tillbaka för att studera vad den egentligen innehöll.

Själv tycker jag bäst om små projekt som ändå är lite mer avancerade, så jag får nog mer gå tillbaka och kolla i gamla tidningar...
    Men en sak fanns det även för mig. Göra pynt av gamla boksidor, bland annat hur man viker en gran av en bok. Passade ju ypperligt eftersom jag precis har rensat ut en massa gamla böcker som jag ska göra mig av med. Ett utmärkt tillfälle att testa nåt bokpapperspyssel...
  • lollsanT
    längtanstider skrev 2011-10-13 12:26:14 följande:

jag älskar också att pyssla,har startat upp en pysselgrupp där vi träffas en dag i veckan och pysslar med olika saker :)   mallarna kommer från en bok, så jag har inte ritat dem själv, men resten har vi gjort!

Vi brukar bara se kalle anka på julafton(kanske inte ser hela men den får stå på under den tiden) ,sedan åker tv av, vill inte att tv-tittandet tar upp hela julafton! det är ju bara en gång om året :)

Mysigt. Vi pysslade alltid jättemycket när jag var liten. Minns hur roligt det var så jag hoppas att vi ska kunna göra sådant med våra barn Just nu får jag pyssla själv.
  • MrsTM

Jag har för mig att jag sett detta innan i tråden, men vill ha tips på mysiga julfilmer! Barnfilm eller vuxenfilm spelar ingen roll.

Kan själv bara komma på The Holiday och Love Actually (denna underbara film!).

• Nightmare1989
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:21:39 följande:
    Jag har för mig att jag sett detta innan i tråden, men vill ha tips på mysiga julfilmer! Barnfilm eller vuxenfilm spelar ingen roll.

Kan själv bara komma på The Holiday och Love Actually (denna underbara film!).
    Miraklet i New York, jätte mysig film!
  • MrsTM
    lollsanT skrev 2011-10-13 10:09:01 följande:
    Va gott. Vill också ha julmust ju, men det ska vara apotekarnes. Hoppas de har fått in den här nu så jag kan köpa till helgen.
    Igår ville maken Förvånad dricka glögg!! Tyvärr har vi bara med alkohol så den får vänta några veckor till. 
    Lyllo dig! Min man tycker att glögg är heeelt meningslöst...
  • MrsTM

Vilka underbara pepparkakshus ni gjort tjejer! Blev helt inspirerad att göra ett eget i år, trots att jag bestämt mig för att vänta tills jag får barn...! Flört

Pysselgrupp låter strålande. Jag är ganska ensam pysslare i min vänkrets tyvärr. Om någon av er andra jultokiga bor i göteborg och kan tänka er en barnfri julpyssel-träff,  då får ni hemskt gärna inboxa mig!

• lollsanT
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:30:20 följande:
    Lyllo dig! Min man tycker att glögg är heeelt meningslöst...
    Han tycker om glögg men jag blev lagomt chockad ändå då han brukar vilja vänta till slutet på november.
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:36:56 följande:
    Vilka underbara pepparkakshus ni gjort tjejer! Blev helt inspirerad att göra ett eget i år, trots att jag bestämt mig för att vänta tills jag får barn...! Flört

Pysselgrupp låter strålande. Jag är ganska ensam pysslare i min vänkrets tyvärr. Om någon av er andra jultokiga bor i göteborg och kan tänka er en barnfri julpyssel-träff,  då får ni hemskt gärna inboxa mig!

Jag är ensam pysslare jag också. Tyvärr har jag lite långt till Göteborg, en sisådär 50 mil

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!