• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mamma SL
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:21:39 följande:
    Jag har för mig att jag sett detta innan i tråden, men vill ha tips på mysiga julfilmer! Barnfilm eller vuxenfilm spelar ingen roll.

Kan själv bara komma på The Holiday och Love Actually (denna underbara film!).
    Ensam hemma och Tomten är far till alla barnen är mina favoriter. Elf har jag hört är bra så den ska jag se i helgen tänkte jag.
  • Carolaj83

på jula finns det nu tomteskum+algrens bilar i vinterformat (choklad täckta, med något vitt på)....imorgon börjar advents grejerna komma in o resten kommer nästa vecka

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Mamma SL

Hur dyra julklappar brukar ni köpa till era släktingar, alltså typ svägerskor, svågrar och syskon? Våra brukar få för ungefär 200 kronor var, eller 400 om vi köper en sak som är till båda i ett par.

• bustösen
    MrsTM skrev 2011-10-13 14:21:39 följande:
    Jag har för mig att jag sett detta innan i tråden, men vill ha tips på mysiga julfilmer! Barnfilm eller vuxenfilm spelar ingen roll.

Kan själv bara komma på The Holiday och Love Actually (denna underbara film!).
    polarexpressen (tecknad)
    ett päron till farsa firar jul (humor) 
    Nu är det jul igen,  (tim allen)
    Elf  (om tomtenissar)
    The grinch  (jim carrey)
    Pettson och findus tomtemaskinen

• lollsanT
    Mamma SL skrev 2011-10-13 18:24:54 följande:
    Hur dyra julklappar brukar ni köpa till era släktingar, alltså typ svägerskor, svågrar och syskon? Våra brukar få för ungefär 200 kronor var, eller 400 om vi köper en sak som är till båda i ett par.
    Det beror lite på vår ekonomi, om det är ett syskon och hur länge de varit tillsammans med sin partner. Allt från 100-400 lägger vi. Syskon får mer och deras partners mindre.
  • Frökenolson
    Mamma SL skrev 2011-10-13 18:24:54 följande:

Syskonbarn runt 300 har 9st som jag köper till.
    En av systrarna runt 800 kanske, vi älskar jul och byter gärna, men de andra vill inte
    En andra syster runt 300
    mor och far får kosta vad de vill, vad jag hittar max 1500-2000
    Svärisarna samma som mina..    
  • fluu

Jag har hittat en ny jultradition! Toblerone kakorna ska helt klart bakas till jul,båda smakade och luktade juligt :) Fast de ska nog gäras lite snyggare till jul:P

Och här kollas det med på Karl-Bertil. Min mamma är stort fan så det har alltid funnits med.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu
    Lepanden skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Mupparnas julsaga är mysig. Och Sunes jul är lysande :P
    Åh,jag älskar mupparnas julsaga! Måste se om den finns på DVD. Tror att jag spelat min gamla VHS-inspelning minst 30 gånger så det är inte så bra bild längre..
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!