Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Jag längtar till jul!!!

Såg på Coop idag att Sia har släppt sin årliga tomteglass, denna gång med smak av - chokladask.
    Något som i mina öron lät ganska diffust då chokladaskar vanligen kommer med många olika praliner och smaker.

Läste sen på innehållet att det är en helt vanlig chokladglass med chokladsås och krossade hasselnötter. Inget lockande eller ens särskilt julbetonat med den smaken. 

• Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-01 21:46:09 följande:
    Den var ju tråkig... De kunde väl åtminstone haft brända mandlar i eller något..... eller mintsås, eller saffrans-honeycomb.
    Eller hur! Och det där sista lät ju lite extra himmelskt i smakväg! Allt med saffran Tungan ute HjärtaSkål
  • Auditanne

Provade After Eight med smaken gin & tonic förut. After Eight räknas väl som en julchoklad?

Tyckte inte att dessa var nån höjdare. Inget riktigt gin i utan bara aromämne, precis likt de där dyra marsipancigarrerna från Bräutigams som sägs vara smaksatta med päroncognac. Lite falsk marknadsföring där får jag säga Rynkar på näsan

Om någon härinne bor i götet så vill jag tipsa om caféet Berzelii Choklad som är beläget mittemot Domkyrkan och en bit uppåt. Där har de bakverk med äkta likör i.
    Besöker detta café vid juletider varje år för att köpa marsipanstång med Baileys. Jittegott! 

Någon härinne som smakat Panettone? En italiensk julkaka med olika fyllningar, bl.a. choklad och torkad frukt. Brukar finnas på Saluhallen i december månad. 

• Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-04 15:35:04 följande:
    Tycker kanske inte att After Eight är en julchoklad men det handlar ju mycket om vad man växt upp med för traditioner. Jag tror inte de flesta i Sverige skulle tycka att jordgubbstårta, syltfyllda munkar och gelt är särskilt juligt men för mig är det en del av december/jul.

Jag har inte smakat after eight med gin och tonic. Låter faktiskt inget vidare. After Eight apelsin var helt ok dock. 

Jag gör en panettone varje år sen jag bodde och jobbade en stund i Italien, till första adventsfika.
    Ah, vad spännande! Vad brukar du fylla din Panettone med? Eller kör du på en enkel naturell utan en massa krafs i?

Jag köper bara en sort och det är den med Zabaionekräm. Tror att denna kräm är gjord på vitvin men den smakar typ kolakaramell. Jag gillar konsistensen på Panettone. Påminner mycket om ett saftigt nybakat bröd Tungan ute
  • Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-04 15:42:41 följande:

Jag fick lite snö här förut, förra/tidigt i veckan i två omgångar. Det lade sig lite grann på gräset och på kyrkans tak. Det är väldigt fint när det ligger på kyrkan.

Det är nu officiellt höst i, vad jag kan se, hela landet, och vintern drar sig så sakteliga neråt, den är nere och nosar runt Värmland, men på ostkusten har den inte kommit längre än till Sundsvall.

Jag önskar mig mycket snö och 10 minus här i södra Stockholm från 27 November till 10 Mars. Med undantag för 30 November, då kan det få vara några plus.

Jag hoppas också alltid på en stämningsfullt vitbeklädd jul men det är fattigt med sånt här på västkusten. Snön verkar falla som mest i feb-mars när man längtar till våren typ. Det känns trist. 
  • Auditanne

Var på Lidl igår och köpte ett par kastanjepuddingar ur deras julsortiment. De var faktiskt riktigt goda. En trevlig kombination av nöt och karamellsmak. Ville tipsa till de som inte provat dessa. 

• Auditanne
    Glad
    Nandez skrev 2023-11-08 19:01:09 följande:
    IntressantGlad
    Ja, det var jättegott med kastanj, prova vetja!

Ledsen att det blivit så mycket pladder om mat och godsaker från min sida.
    Känner att man får ta vara på de få guldkanter som finns i ens vardag Solig  Högtider som kommer med lite god mat är alltid något att se fram emot. Synd att vi inte firar Thanksgiving också Glad
  • Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-09 16:34:35 följande:
    Tro mig, du ska vara tacksam att du inte firar en annan mathögtid så tätt inpå jul. Jag gör det och det är..... en pärs.... Ibland firar jag till och med 3 mathögtider inom loppet av en månad, om jag råkar fira thanksgiving också, vilket jag gör somliga år.
    Ja, jo. Just Thanksgiving låter lite arbetssamt med en hel kalkon i ugnen under så lång tid. Tyckte det lät så gott bara med alla goda röror man kan fylla kalkonen med. 
    Och vad är det mer? Sötpotatispaj? Vill testa att göra en sådan åtminstone. 

Under vilken månad firar du tre olika mathögtider?
  • Auditanne

Såg förut på Hemmakväll att de fått in två nya tillskott. Mor Annas pepparkakor med smak av lime och chili och en glasburk med nåt slags marmelad eller gelé med smak av gröna kulor, godiset ni vet. 

Undrar just vad gelén passar till. Ska man bre den på mackan eller? Låter sliskigt. 

• Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-10 22:27:05 följande:
    Marmelad av marmeladgodis? Wow! Revolution!

Jag gillar inte gröna kulor men skulle nog ha på söta kex eller värma lite och hålla på vaniljglass.
    Ja, så oerhört påhittigt med en sådan övergång. Stroke of genius Solig

Funderar själv på att testa marmeladen bara för skojs skull. Är det päronsmak på den? Var längesen jag åt en grön kula sist. Skulle passa bra på ett rostat bröd med lite ädelost isåfall. Tycker själv det låter lite för sött att ha till glass men alla har ju sin smak.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!