molly50 skrev 2023-10-10 19:00:54 följande:
Ok. ja,man kanske ska testa ändå då.
Ja,ska man bara smaka så är det väl bättre att köpa det i lösvikt.
Över 30 kr för en påse med 5-6 kulor lät lite väl mycket.
Det lät intressant med de vita julpralinerna. Har du något recept på det du vill dela med dig av?
Ja, testa vill man ju alltid göra. Är själv ganska nitisk med att hålla mig uppdaterad på nylanserat godis, snacks och drickor. Sånt som sätter lite guldkant på den annars rätt så grådaskiga vardagen.
När det gäller björnbärspralinerna så följer jag inget recept utan går mest efter egen känsla och ögonmått.
Använder oftast Lindts vita choklad till både chokladskal och fyllning. Bryter några bitar med vit choklad och smälter i ett ljummet vattenbad tillsammans med en nypa vaniljsocker, ett par msk flytande vispgrädde och björnbärspuré. Hur mycket puré som bör användas beror på hur fast eller lös man vill få fyllningen.
Björnbären köper jag alltid färska och silar dem först för att avlägsna alla hårda små frön. Föredrar själv en len fyllning utan knaprighet. Detta är dock en fråga om smak och man måste inte sila bort fröna. Detta är rentav den jobbigaste delen av hela processen. För att inte tala om diskningen av silen efteråt
Fyllningen ska sen förvaras ett par timmar i kylen för att låta smakerna blandas.
Efter detta så tar jag fram smeten och värmer upp lite lätt så den blir lös igen. Samtidigt passar det sig bra att värma upp (också i ett vattenbad) den resterande vita choklad som skall användas till skal.
Sen är det bara att vänta till skalsmeten svalnat då man kan fördela den jämnt i varje pralinform. In i kylen och sen ut när skalet stelnat och lägg i fyllningen med en tesked i varje form. Själva locket på pralinen smetar jag på efter att även fyllningen svalnat i kylen och stelnat något.