Inlägg från: Annika i Gbg |Visa alla inlägg
  • Annika i Gbg

Jag längtar till jul!!!

EmilyTheStrange... det låter tufft men samtidigt som om du kommit en lång bit i tankearbetet redan. Det låter som en bra idé att fira jul med din egen familj. Om du och sambon inte har så mycket gemenskap annars så finns ju ingen anledning att fira jul med honom och hans barn. Åk hem! Njut av långledigheten, prata med föräldrar och syskon om din framtid, få stöd och tankehjälp. Hoppas det inte förstör din jul-känsla... Drömmer

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Annika i Gbg
    VildVittra skrev 2011-11-18 14:43:31 följande:
    (men ni visste ju refdan att jag ÄR julfreak)

Kan sånt "sprida"sig till barnen? *Fniss*
    Det hoppas jag sannerligen! Solig
  • Annika i Gbg
    Pigelinen skrev 2011-11-20 20:56:18 följande:
    ja just det... nästa vecka ska jag ha tjejer på middag men vet inte vad jag ska bjuda på... vill ha lite advent/julfeeling... men det ska vara mat som går att förbereda innan. Problemet är att jag ju ska laga massa mat både fr o lö så nu är fantasin slut... På fredag blir det en älggryta med kantareller o lingon och på lördag adventskyckling m saffran... men onsdag då?
    Jag har ingen idé på mat just nu men förra året serverade jag en trevlig välkomstdrink när jag hade tjejerna från jobbet hemma... Herrljungas glögg med mandarin och chilli. Den innehåller 2,2 % alkohol. Jag serverade den kall med isbit och lime-skiva i, jättegott och festligt! 
  • Annika i Gbg
    Pigelinen skrev 2011-11-20 21:10:39 följande:
    mmm det är ju gott, men nja... kanske lite för tidigt...plus att julmat då vill jag ha mycket inte bara ett par rätter;)

Funderar på Paella, absolut ingen julrätt men saffran;) Och man kan ju förbereda allt så att man bara värmer på och blandar ihop. O så ett gott bröd till och någon dessert... någon glassig variant med frukt kanske?
    Låter väldigt gott! Det tar vi! Skrattande
  • Annika i Gbg
    LCG skrev 2011-11-20 21:53:50 följande:
    Efter julkortsfotohaveriet tröstade jag mig själv med att slå in alla små paket till dotterns adventskalender Tomte

(ursäkta den kassa kvalitén på kortet, kameran är ju urladdad så iPhonen fick duga)
    Fina paket! Det var länge sedan jag satt med sådana nu... *minns*
  • Annika i Gbg
    lalasmama skrev 2011-11-21 19:53:36 följande:
    Någon som har några bra tips på roligt och enkelt julpyssel?
    Som barnen kan vara med på!
    Gärna med saker man har hemma!
    Tack på förhand!
    Jag kollade i din profil och såg att de inte är pytte-små. En sak som blir väldigt fin är om man poppar popcorn och sedan trär upp ett och ett på tråd med hjälp av en nål. Man kan göra så långa man vill och dekorera med, blir jättefint! Har hört att man kan färga dem med karamellfärg medan man poppar men har aldrig provat så det vet jag inte. Men även vita girlanger är fina ju! 
    Sen kan man ju göra de klassiska hjärtana, här ser du hur man gör dem... och kanske lite andra tips: http://karinasinspirationsblogg.se/julpyssel-flatade-hjartan-av-tapetrester/ Man kan ju använda vilket papper som helst, även veckotidningar osv.
  • Annika i Gbg
    sassus skrev 2011-11-24 18:52:56 följande:
    Kan tipsa om pepparkaksmuffinsen man hittar på dagensmuffins.se. Jättegoda! Bakade de till fredagsfikat på jobbet, och gjorde en frosting som jag klickade på dem. Blev väldigt uppskattat. 
    Jag misstänker att det kom med ett s för mycket. Var det dessa?
    http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=185 
  • Annika i Gbg
    MrsTM skrev 2011-12-07 11:15:05 följande:
    Nu har jag fått världens bästa julklapp, ett plus på stickan!! Skrattande
    Massor  av grattis! GOD JUL!!
  • Annika i Gbg

Grymt sa grisen, jag tittade i din blogg. Det var på Chilli du såg skålarna! Det går inte att länka direkt till produkten men klicka på KÖK och SKÅLAR så hittar du den. Eller har du en Chilli-butik i närheten?

http://www.chillistore.se/webbshop/ 

• Annika i Gbg
    Blackout skrev 2012-09-23 22:57:57 följande:
    Ja det är supergott och enkelt att göra också. Säg till om du vill ha receptet. Vet inte om det finns någon recepttråd annars? Så kan jag lägga in det där isf.
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61772782.html

Här finns det! Solig
  • Annika i Gbg
    fie m melwin skrev 2012-09-24 20:00:21 följande:
    Är det någon här som gör egen glögg? Jag vill ha recept och all info om hur man gör.. Hur länge ska den stå? HUr ska den stå? Hur länge håller den? ja typ allt :) Är så sugen på att testa göra en egen..
    Denna gör jag varje år. Brukar dricka förra årets och låta den nya stå. Fyller alltid på några småflaskor med gammaldags kork (finns t.ex. på Ica Maxi) för att ge bort istället för julblomma. Mycket god glögg och mycket uppskattad present!
    http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.220361-dags-for-dunderglogg- 

• Annika i Gbg
    Pigelinen skrev 2012-09-25 18:50:12 följande:
    Jag frågade vår bibliotekarie på jobbet om bra böcker att läsa för barnen i december och fick flera tips. Det jag föll för mest är en samlings berättelse av Astrid Lindgren och heter Julberättelser tyvärr verkar den slut både på adlibris o bokus så om någon hittar den på annat ställe tjoa! Annars ska jag låna på bibblan, de hade sex ex på stora bibblan och en i skolbiblioteket;) annars pratade vi om Tomtemaskinen och lite andra av samme författare, Sven något.... Helst skulle jag vilja ha en av varje och så ge varsin till mina två tjejer, Julberättelser är en tjockare med mer text, kända juliga berättelser med masugnen, Kajsa kavat, bullerbyn osv medan Tomtemaskinen är med Persson o Findus och mer bilder och inte så mycket text!
    http://www.tradera.com/julberattelser-av-astrid-lindgren-h-wiberg-i-wikland-m-fl--auktion_341209_164478195
  • Annika i Gbg
    Mamma SL skrev 2012-10-02 09:08:30 följande:
    Och så en kokbok till en snart hemifrånflyttad kille som har som främsta merit i köket att kunna steka potatis. Per Morbergs bok om husmanskost eller Jamie Olivers "Middag på 30 minuter" är de jag hittat, men helst skulle jag vilja ha en kombination, "Husmanskost på 30 minuter":)
    För ett par år sedan fick mina vuxna söner en handskriven bok. Jag köpte en vacker anteckningsbok och skrev ner recept från deras uppväxt. Alltifrån farmors hallongrottor, till gamlamormors söndagsstek och min julglögg. Sådant de har minnen av. Min äldste son sa "mamma, den här julklappen är den finaste jag någonsin fått, detta kommer du aldrig att kunna toppa". 
  • Annika i Gbg
    Mamma SL skrev 2012-10-02 19:14:17 följande:
    Åh vilket bra tips, men det funkar nog bäst på egna barn eller i alla fall barn som man står nära och delar dessa minnen med. Men jag ska absolut göra det när mina blir stora.
    Oj, jag trodde han var din Skäms 
    Då får du spara den idén... 
  • Annika i Gbg
    Fluffig skrev 2012-10-29 14:17:39 följande:
    Hejsan hejsan! Har kikat in i denna tråden till och från ett tag. Inte förren jag fick min son började julen kännas viktig här hemma. I år firas den med hela min sida av familjen och det är typ första gången vi kommer sitta alla samlade runt ett långbord. Och jag har en förkärlek för att pyssla och kom då på att det skulle vara roligt att göra fina, glittriga namnskyltar till bordet.

Tror ni det är en bra grej att göra eller tror ni folk kommer bli snea på att inte få bestämma själva? Jag och min syrra har en tendens att bli osams om småsaker och hon tror ofta att jag gör saker för att bestämma över andra eller för att jag skulle tycka illa om dom. Men så är det inte. Jag tycker det ska bli så roligt att ha firandet här och har en bild i huvudet av att bordet är färdigdukat när alla kommer och att det är ljus och dekorationer. Gilla små och fina detaljer. Vill att det ska bli fint och mysigt ju.
    Förra året var vi många här hemma hos mig. Jag dukade med en röd värmeljusstake och ett pepparkakshjärta med namnet spritsat på varje tallrik. Ingen blev sur eller ville sitta någon annanstans, alla letade efter sitt namn och blev jätteglada när de hittade sin plats. Kör på det! Kan du inte pyssla till skyltarna tillsammans med syrran för att hon ska bli delaktig? Kanske t.o.m. låta henne vara delaktig i placeringen. Kan vara kul att göra ihop ju.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!