Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

sassus skrev 2012-11-09 10:30:45 följande:
    Jag håller på att planera julbaket och julgodis. Får jag dela med mig? Min sambo orkar inte höra på mig längre... :-S

Första advent ska vi ha föräldraträff här hos oss (barnen är 3 1/2, men vi träffas fortfarande ) Då funderar jag på att bjuda på saffransknutar med kanel och kardemumma (recept finns i Allt om Mat, tror det är Leilas recept), och antingen pepparkaksrulltårta med lingongrädde, mjuk pepparkaka med lingongrädde eller pepparkaksgrottor (som någon här la ut recept på tror jag?) Kan inte bestämma mig för en av de tre... Vad tycker ni? Glögg också så klart

Andra advent ska jag göra julgodis och julbaka med kompisar. Då ska vi göra saffransskorpor, och jag är sugen på att göra mintchokladfudge. Rocky road blir det säkert också

Sen är jag pepp på att försöka lyckas med den perfekta kolan i år. Funderar på att använda glukos för första gången. De kolor jag är sugen på att göra är saffranskola, lingonkola, vaniljkola och chokladkola med havssalt. Sen ska jag göra lakritsknäck.

I mitten på december ska vi ha julmys hemma hos oss med kompisar. Då ska vi bjuda på lättare mat, och någon kaka samt julgodis efteråt. Hittade ett recept på lingoncheesecake, där de hade dekorerat med kanelstänger. Den var så fin Vi har dock bjudit på pepparkakscheesecake en gång tidigare, men det här blir inte riktigt samma... Annars funderar jag på saffransmuffins med frosting. Gjorde den en gång tidigare, och en kompis sa att det var den godaste kakan hon någonsin ätit. Kanske ska köra en favorit i repris. Har ni nåt annat tips på nån god och julig kaka/paj/tårta?

På julafton blir det saffranspannkaka och julgodis

Vad tror ni om det här? Som sagt, dela gärna med er om ni har nåt annat gott recept!

Vad har ni planerat att baka och göra för julgodis?
    Jag brukar koka knäck och göra rischoklad. Sen brukar jag såklart göra lussebullar och pepparkakor med barnen. I år tänkte jag dessutom försöka mig på att göra ett pepparkakshus med dem.
    Annars så brukar jag baka lite matbröd såsom vörtbröd,småfrallor och siktkaka. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2012-11-09 11:04:01 följande:
    För några dagar sedan slog jag in lite julklappar. Satsar på att ha några få fina papper istället för tusen olika som jag brukar. Det kliar redan i fingrarna att få slå in mer!

Vilka fina paket! Vart har du hittat de där fina papperen?
  • molly50
    Eena skrev 2012-11-09 11:16:08 följande:
    Åh vilka fina klappar, Litengunnarolle!

Jag har börjat känna lite stress, det är trots allt bara tre veckor kvar till första advent och jag har bara halva kalendern klar till barnen och har inte börjat baka eller pyssla med adventspyntet... Måste nog på allvar börja ta tag i detta. Åtminstone göra upp en ordentlig plan!

Jag funderar på att börja lite smått med julpysslet med barnen. Det mesta jag beställde från jultidningarna har kommit så vi kan nog börja med det i helgen,kanske.
    Sen hittade jag en påse med julpyssel nere i källaren som jag inte ens gjort klart.  
  • molly50
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-09 13:36:09 följande:
    jag var på öb idag och shoppade loss, de hade enkla fina julkort för en krona styck, och så hittade jag julpapper med både nalle puh och blixten (med julmotiv)  så båda småkillarna kommer nog bli glada över pappret  på klapparna (eller ja de kanske inte bryr sig så himla mycket, men jag tycker om det iallafall)
    saffran kostade 10kr paketet.
    De hade många billiga leksaker nu, bland annat billiga brio-trätåg, kassa-apparater mm
    kan verkligen rekommendera ett besök där, det ligger lite fel för vår del egentligen men det lär bli många turer dit nu. =) 

Julpapper med Blixten Mc Queen? Det tor jag att min son skulle uppskatta. Han älskar allt som har med Bilar att göra. Men han skulle väl knappt våga öppna julklapparna då av rädsla för att förstöra papperet. *S*
  • molly50
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-09 14:09:38 följande:
    japp tänk dig röd bakgrund med vita snöflingor och så finns bärgaren och blixten, doc och tjejen med, blixten har dubbdäck och extraljus, doc har tomteluva, bärgaren har luva med renhorn och tjejen har öronmuffar, 
    ganska plottrigt papper måste jag säga men mellanpojken är redan såld bara av att se rullen  

Hehe. Ja,det kan jag tänka mig. Det skulle min son också bli.
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2012-11-09 16:30:23 följande:
    Tackar :) På lagerhaus hittade jag alltihopa ^^

Haha, ja, jag har skrivit en lista över vad jag har köpt och hur det paketet ser ut så jag ska ha lite koll ;)

Ok. Tack! Då ska jag kika där då.

Idag har en granne plockat fram sina elljusstakar och så´nt ser jag. Jag såg någon nere på stan idag som hade tagit fram både ljusstakar och stjärnor. Så nu börjas det. Mysigt!  
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-09 15:20:06 följande:
    Vi är ett tjejgäng på ca 10st som ska ha lite julfest där vi ska ha knytis. Min uppgift har blivit att skriva vad alla ska ha med sig. Tanken är dessutom att alla ska ha med sig för ungefär samma summa... kan någon hjälpa mig? ;)
    Tänkte först att skriva ner allt man kan tänka sig vilja ha på ett julbord och sen sortera ihop det i ca 10 lika stora "högar"...

Julskinka och senap
    Julbröd o ost
    Janssons
    Köttbullar o Rödbetsallad
    Prinskorv
    Potatis
    Ägghalvor
    Sill
    Lax
    Dessert
    Julgodis

Har jag "glömt något"?
    Öl och snaps kanske? Glögg?
  • molly50
    Elsis skrev 2012-11-09 21:12:59 följande:
    Årets första julmarknad, på Hunneberg, blev familjens eftermiddagsutflykt. "Vad mysigt det är" utbrast treåringen förtjust och sprang runt och smakade korvar, bröd och ostar, och klappade tomtar och de söta fåglarna på dörrkransarna. Vi hade tänkt åka redan på förmiddagen, men det var tur att vi inte kom iväg förrän på eftermiddagen, för det var ju mycket mera stämningsfullt att vara där när det började bli mörkt. Kvällsmat fick bli korv med bröd framför öppen eld innan vi åkte hem, och dessutom levande julmusik:)

Åh,vad mysigt det lät! Vart var det någonstans?
  • molly50
    Elsis skrev 2012-11-09 21:53:00 följande:
    Molly, Hunneberg utanför Vänersborg, det var en bit för oss att åka, men det var det värt:) På hemvägen såg vi att några hus i närheten fått upp belysningar utomhus, och eftersom vi bor på landet där det verkligen är mörkt tänkte jag hänga på trenden. Får se om det hinns med imorgon.
    Ok. Lite långt härifrån,tyvärr.

Ja,det har jag sett här med. Vi saknar en ljusslinga till balkongen,men vi ska köpa en ny så ska vi väl försöka få upp våra uteslingor  också.  
  • molly50
    Elsis skrev 2012-11-09 22:06:15 följande:
    Molly, men ni har förhoppningsvis mysiga julmarknader i er närhet också snart:)

Ja,de brukar väl ha en här i stan på första adnet. Julskyltningen. Sen finns det väl andra i närheten också.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!