Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Nandez skrev 2024-11-03 19:51:37 följande:
    Jag är så sugen på ljusslingorna uteGlad

Lite tidigt för ljusstakar i fönstret men jag brukar tjuvstartaSkrattande 
    Ja,samma här. Tänkte kolla våra ljusslingor och se så att de fungerar. Glad

Ja,jag tycker också att det är lite för tidigt. men ändå mysigt på något sätt. Det lyser upp i mörkret. Glad
  • molly50
    Mayjel skrev 2024-11-03 21:53:14 följande:
    Jag hade fel. Tydligen så är den nya julmustglassen i form av sorbet och inte gräddglass. Blir nog en lite bättre smak utan grädde eller mjölk tillsatt.

Mor Annas pepparkakor ska visst få en arom av blåbär oh vanilj i år. Låter helt okej och något man nog ska testa med lite ädelost på.

Längtar förövrigt till när granen ska kläs. Är väl över en månad kvar tills dess men jag finner det så trivsamt med denna årliga familjeaktivitet.

Det blir hos min syster och hennes barn med lite trevlig julmusik i bakgrunden. Längtar till all kulör glans från kulorna, glittret, den vackra julstjärnan, doften av gran, juleljusen Hjärta Tomte
    Ja,en väninna till mig hade testat den och sa att den var god. Glad

Ja,det längtar jag också till. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2024-11-04 20:37:02 följande:
    Ja, de lyser otroligt mysigt, längtarGlad
    Ja,precis. Ska nog ta och kolla våra slingor och sätta upp dem nå´n dag. Glad
  • molly50
    Mayjel skrev 2024-11-05 10:52:00 följande:
    Ja, fast tydligen är det ingen riktig frukt i glassen utan endast "apelsinarom". Blev lite besviken nu när jag läste om innehållet. 

Tror jag ska köpa med mig lite gelato hem istället med apelsin-stracciatella. Låter också gott och lite juligt på nåt sätt. Eller det allra bästa - göra egen apelsinglass så man har koll på varenda ingrediens. Hemmagjort brukar bli godast. 

Nu är det bara 11 dagar tills Liseberg öppnar sin julmarknad. Tänkte gå dit lite i förväg, även om julen börjar mer i december. Kan behöva lite uppmuntran av alla ljus därinne och de trevliga försäljningsbodarna. 
    Dir skulle jag också vilja åka. Men det är lite långt för en dag. Jag bor i Dalarna. 
  • molly50
    Nandez skrev 2024-11-05 20:46:43 följande:

Såg att en granne en liten bit bort hade satt upp en ljusslinga ute, så fint i mörkretGlad

Ja,här är det flera som har gjort det. Och en t om ljusstake och stjärna i fönstret.
    Funderar på om jag ska sätta upp mina ljusslingor i helgen. Det är ju så mörkt ute nu.
    Har redan en slinga i en kruka med ljung ute på balkongen. Glad
  • molly50
    LFF skrev 2024-11-05 23:17:40 följande:

Jag vill ha en ny konstgran med inbyggd belysning men den finaste jag sett kostar 4000.... 

Vi köpte vår på Rusta. Den kostade,i alla fall,under 1000-lappen. Minns inte exakt hur mycket. Men den har inbyggd belysning också.
  • molly50
    Mayjel skrev 2024-11-06 07:20:47 följande:
    Aha, ja, då blir det lite svårare förstås. Jag är uppvuxen här i götet så det där med att besöka Liseberg har väl blivit lite av en vana och något som inte riktigt frambringar samma känsla av ?magi? längre.

Men just deras julmarknad brukar vara trevlig att besöka. Gå runt bland alla ljusbeklädda träd och bodar, dricka lite choklad och äta brända vaniljmandlar. 

Det finns kanske lokala julmarknader även i Dalarna? Gillar dialekten ni har förresten. Dalmål låter så lugnt och mysigt på nåt sätt Glad
    Jodå,vi har npgra lokala julmarknader här med. 
    Så det är inga problem.

Haha! Tack! Jag gillar Göteborgsdialekten med. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2024-11-06 22:08:38 följande:
    Vilket bra prisTomte
    Ja,och den har hållit i flera år. 
  • molly50
    Nandez skrev 2024-11-06 22:09:53 följande:
    Var brukar du gå på julmarknad?

Många dialekter är så finaGlad
    Det brukar vara en julkmarknad här i stan. Sen finns det väl några i grannkommunerna också. Glad

Ja,absolut! Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2024-11-06 22:11:14 följande:

Funderar på att sätta upp en ljusslinga ute i helgenTomte

Samma här. Glad
  • molly50
    Anonym (Ensam i jul) skrev 2024-11-06 22:39:14 följande:

Förstår att många tycker att julen är underbar på olikavis. 
    Dock finns det varianter -  min första jul utan min dotter.
    Så många gamla som sitter ensamma på jul. Är väl est en högtidav ensamhet och ångest.
     Man bara SKA ha sin familj nära. 
    Har valt bort mycket av det och varit tomte hos som behöver eller vill ha en tomte.
    Hos barn och vuxna. 
    Jul är ren skit för så många, tyvärr!

Förstår att det måste kännas jobbigt för dig.
    Men fint att du ställer upp och är tomte för de som behöver och/eller vill ha.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!