• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mettan69

I går så plockade jag fram mitt julbroderi. Tar ju sin lilla tid att göra så helt legitimt att greja med nu. Drömmer

• Candygirl xxx
    GossipGirl skrev 2011-08-11 10:24:14 följande:

Åh, det ska jag också se till att göra snart. Fixa i trädgården alltså. Finns ju en del att göra. Speciellt nu när det ligger löv över hela gräsmattorna. Höstigt värre :) Längtar också efter trädgårdspyntet - typ pumpor, ljung och så.

Apropå pumpor (och glögg). Här hemma "firar" vi Thanksgiving. Vi har bara gjort det sen något år tillbaka men det ska bli en tradition för det var så mysigt.
    Det blir som ett litet "delmål" fram till jul ;) Vi bjuder hit min familj och käkar kalkon, pyntar med höstgrejer på borden, gör pumpkin pie, sötpotatismos och sådär. Jag som är en sucker för (i princip) alla högtider tycker det är jättefestligt. Förra året så var det Thanksgiving samma vecka som första advent (om jag inte missminner mig helt, vi kanske bara fuskade lite med glöggen) så då passade vi på att dricka lite glögg och fika jul-fika efter maten. Supermysigt! Ett tips för er som inte kan hålla er ifrån festligheterna ända fram till jul :)

Åh, Thanksgiving skulle jag också vilja "fira".  Thanksgivingmat låter ju så gott. Har du recept på  pumpkin pie:en och sötpotatismoset? Och hur gör du med kalkonen?
  • Carolaj83

idag har jag suttit och planerat in datum för barnens kalas som fyller år 9.e o 19.e december....längtar redan

• Frökenolson
    GossipGirl skrev 2011-08-11 10:24:14 följande:

Åh, det ska jag också se till att göra snart. Fixa i trädgården alltså. Finns ju en del att göra. Speciellt nu när det ligger löv över hela gräsmattorna. Höstigt värre :) Längtar också efter trädgårdspyntet - typ pumpor, ljung och så.

Apropå pumpor (och glögg). Här hemma "firar" vi Thanksgiving. Vi har bara gjort det sen något år tillbaka men det ska bli en tradition för det var så mysigt.
    Det blir som ett litet "delmål" fram till jul ;) Vi bjuder hit min familj och käkar kalkon, pyntar med höstgrejer på borden, gör pumpkin pie, sötpotatismos och sådär. Jag som är en sucker för (i princip) alla högtider tycker det är jättefestligt. Förra året så var det Thanksgiving samma vecka som första advent (om jag inte missminner mig helt, vi kanske bara fuskade lite med glöggen) så då passade vi på att dricka lite glögg och fika jul-fika efter maten. Supermysigt! Ett tips för er som inte kan hålla er ifrån festligheterna ända fram till jul :)

Mysigt med en ny egen tradition, en högtid där man uppmärksammar vad man har och vad man är glad för!
    Det borde nog egentligen fler tänka på, att uppskatta vad man har, inte bara längta efter en massa annat..(kan man ifs göra utan högtid, men det är ju mysigt!)

Idag är det regn och rusk där jag bor, MYS! Jag är en av de där få konstiga människorna som tycker det är mysigt med dåligt väder, känns lite kravlöst, man kan var inne och mysa, pyssla m.m. när man är ledig...
  • Frökenolson
    Carolaj83 skrev 2011-08-11 21:11:45 följande:

idag har jag suttit och planerat in datum för barnens kalas som fyller år 9.e o 19.e december....längtar redan

Jag längtar så tills liten kommer och vi kan ha kalas för (honom?) Baka tårtor, planering, lekar och allt sådant..
    Mysigt i december också!
  • Gurkan

Oh!
    Det är inte bara jag som har börjat öängta redan efter julen!
    Har redan börjat pilla lite på listan med mat till julbordet och kollat lite på julgodiset som ska bakas.

Gossip Girl, såg att ni firar halloween. Skulle precis som någon annan i tråden vilja veta ditt recept på pumpkin pie och sötpotatismos! 

• Frökenolson
    Gurkan skrev 2011-08-15 08:39:12 följande:
    Oh!
    Det är inte bara jag som har börjat öängta redan efter julen!
    Har redan börjat pilla lite på listan med mat till julbordet och kollat lite på julgodiset som ska bakas.

Gossip Girl, såg att ni firar halloween. Skulle precis som någon annan i tråden vilja veta ditt recept på pumpkin pie och sötpotatismos! 

Har klart listor för pyssel, godis, julkortslistor,(även korten är scrappede och klara)

vi är ett gäng tokiga här inne =) välkommen

• skyrocket

Jag har alltid haft svårt för julen, tyckt att det varit överdrivet och bara massa måsten.. Aldrig riktigt längtat efter julen utan snarare längtat efter att den ska vara över.. Tills förra året.

Helt plötsligt började jag längta efter att julpynta, baka pepparkakor och lussekatter. Till min stora förvåning gjorde jag en julskinka...jag! Som inte ens ägde en termometer. (julskinkan vart dessutom utsökt. Naturbegåvning? ;)

I år började jag längta redan för några veckor sedan. Har aldrig tidigare hänt. Vill köpa julpynt, skaffa julgran och baka lussekatter..nu! Och den här tråden fick mig inte att längta mindre direkt. ;)

Är det gravidhormonerna som gör mig bananas eller vad händer? Är jag fast som julälskare nu? ;)

• Gurkan
    Frökenolson skrev 2011-08-15 08:46:03 följande:

Har klart listor för pyssel, godis, julkortslistor,(även korten är scrappede och klara)

vi är ett gäng tokiga här inne =) välkommen

Tack!
    Oh pyssel!
    Så längt har jag inte ens tänkt än! Lilleman är ju runt 1,5 till jul så han vill säkert pyssla han med! 
  • Frökenolson
    skyrocket skrev 2011-08-15 08:46:24 följande:
    Jag har alltid haft svårt för julen, tyckt att det varit överdrivet och bara massa måsten.. Aldrig riktigt längtat efter julen utan snarare längtat efter att den ska vara över.. Tills förra året.

Helt plötsligt började jag längta efter att julpynta, baka pepparkakor och lussekatter. Till min stora förvåning gjorde jag en julskinka...jag! Som inte ens ägde en termometer. (julskinkan vart dessutom utsökt. Naturbegåvning? ;)

I år började jag längta redan för några veckor sedan. Har aldrig tidigare hänt. Vill köpa julpynt, skaffa julgran och baka lussekatter..nu! Och den här tråden fick mig inte att längta mindre direkt. ;)

Är det gravidhormonerna som gör mig bananas eller vad händer? Är jag fast som julälskare nu? ;)
    Jag har alltid varit jultokig, men det känns ännu mer i år, lite är beräknad till 8/1 så längtan till vinter överlag är större i år =)
    Sen att införa egna traditioner m.m. med sin egen familj, MYS!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!