• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • brommamaria

Åhhh, vill också pynta o baka, om tre månader sätter jag igång

John lennons jullåt gillar jag bäst!

• Frökenolson

Mysigt att dottern är så gammal att ni kan pyssla ihop,
    ni kan ju göra julkort med bokmärken/pappersark och klister.
    Doppa marchmallows i choklad och strössel
    Dekorera pepparkakor
    Pappersgirlanger, man klipper band och limmar/tejpar ihop ringar..
    Apelsiner med nejlikor
    Islyktor
    Flätade hjärtan, mamma får hjälpa till en del..
    Smällkarameller, mamma viker liten klipper..
    Gör en snöflingeschablon och gör flingor på fönstren, med filmjölk, vattenlöslig stämpel eller snöspray..

Jag kör nog också igång lite i oktober, i november är jag nog nästan i full gång, iallfall i mitten ;)

Jag är såååå redo för sommaren att vara över, vill ha höstens härliga färger, myskvällar med vänner och massa massa ljus!

Har gjort om lite hemma, satt fram mer ljus och så, fyller år den 7/8, folk frågar vad jag önskar mej, jag svarar höstblommor till utplantering, ljus, svampkorg m.m. Har en del spännande på gång i höst, kanske kan vara mer ledig  men det kommer bli stor förändring i mitt liv även innan barnet kommer.. Ska sälja mitt/vårt företag och hoppas få sålt det innan november..
    Min fösta lediga december någonsin.. Underbart!

• Frökenolson

Ja just det, julmusik.
    Jag gillar sanna, shirley och sonja, peter jöback.. men om man gillar mer poppig och kul julmusik så finns ju:
    Phil spectors christmas album på spotify...

• Mamma SL
    litenlind skrev 2011-07-25 19:01:28 följande:
    Nu längtar jag också efter julen. De senaste dagarna har jag gått och önskat att det snart var  advent så att man får börja pynta. Fast jag vill eg ha sommar ett tag till, längtar inte efter kyla och is direkt.

I år är dottern drygt 3 år till jul och vi ska göra mycket pyssel ihop nu när hon är så pass gammal. Några tips på mysigt julpyssel som passar barn i den åldern?

Vilka är era favvojullåtar förresten? Jag vill ha tips på julmusik som är glad och glättig, avskyr sorglig och dyster (högtidlig kan väl somliga kalla det) musik.

Även tips på mysiga julfilmer mottages tacksamt.
    Bästa jullåten är Fairytale of New York, inte så munter kanske men lite humor i alla fall. Annars är ju Adolfsson och Falks Mer Jul en klassiker. Att både The Killers och Coldplay gjorde varsin jullåt förra året gillade jag, de är bra.

Julfilmer då, Ensam hemma-filmerna såklart, Grinchen, Välkommen till familjen, Medan du sov och så den bästa av de alla: Tomten är far till alla barnen. Jag älskar julfilmer så jag tar också gärna emot fler tips.
  • GossipGirl

Åh, nu börjar ju jultråden komma igång på riktigt. :) Härligt!

Gillar verkligen det avsnittet av Leilas home delivery, det med Marie. Det är mysigt och allt verkar så gott!

Apropå julfilmer så beställde jag Astrid Lindgrens jul igår från cdon.com. De hade satt ner priset till 49:- och det var fraktfritt. Var ju tvungen att passa på. Dock så är det inte förrän i höstrusket man får börja titta på julfilmer här hemma. Vi brukar titta på typ en i veckan fram till jul - alla vi har - så det blir ju rätt tidigt ändå.
    Medan du sov måste jag se till att skaffa! Mina favoriter är The holiday, Love actually och Disneys A christmas carol.   

• GossipGirl

Just det! Apropå julfilm. Det finns en film som heter Christmas cottage (eller John Kinkades hom for christmas) som verkar vara en härlig julfilm som jag hemskt gärna skulle vilja lägga vantarna på. Av vad jag förstått finns den inte att få tag på i Sverige. Är det någon som vet vilken film det handlar om och hur jag kan få tag i den?

">

• EeMe

kolla på play.com - en brittisk sida som har mycket film... Jag har ofta hittat filmer där som inte funnits i Sverige...

• Mea 83

Har fått reklam från Fyrklövern. Älskar deras julsaker :) Deras nya servis Sparkfärd ser så fin ut. Vill ha! Längtar till julen när man ser alla fina julsaker. ;)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!