Inlägg från: GossipGirl |Visa alla inlägg
  • GossipGirl

Jag längtar till jul!!!

ems87 skrev 2013-10-30 20:05:23 följande:
    Nästa vecka ska julens schema på jobbet göras. Är nervös över det. Många vill ju vara lediga. Får jag inte ledigt så kan jag inte åka hem. Vi har stängt på julafton och får vara ensam då här hemma. Hoppas jag får nån dag till att vara ledig!
    Jag hoppas att du får vara ledig! Tomte 

Kanske fult gjort men om du verkligen inte får ledigt - du kan inte plocka ut någon dag tjänstledigt istället? Då kanske en vikarie kan få komma in istället och tjäna lite extra. För vissa är det ju inte så viktigt det där med att vara ledig över jul. 
  • GossipGirl
    Mallas skrev 2013-10-30 23:26:39 följande:
    Marlean - Vi får se vilka som hinns med. Oftast är viljan större än tidstillgången men jag är bra sugen på en granbock till farstun och kanske lite isdekorationer.
    Jag funderar också på att göra en granbock i år. :) 
    Tycker om att göra några såna där rejälare grejer som man bara kan plocka fram år efter år. 
  • GossipGirl

Måste förresten också säga att imorgon är det bara en yttepytte-månad(!) kvar till första advent!
    Dagen innan (det vill säga om en månad från nu) så är jag i full gång med förberedelserna inför kvällens kalkonmiddag! Det är min favoritdag på hela året och dagen innan första advent. Om några timmar kommer hela min familj på vår svenska variant av Thanksgiving och imorgon tänder vi första adventsljuset. 
    Åh så underbart det ska bli!

Vi har haft den här kalkonmiddagen i några år nu och den är min bästa idé någonsin. Vi bjuder alltid hem min familj på helgen och den middagen blir startskottet för julen. Hela huset är storstädat, det är tända ljus överallt och på några ställen, både utomhus och inomhus, står några små mini-granar. Mina november-granar. :) Några julgrejer har redan plockats fram men resten tar vi på söndagen, första advent. Då spelar vi julmusik, dricker glögg och pyntar.

• GossipGirl
    MamaPapa skrev 2013-11-03 18:09:38 följande:
    Beslutsångest: ska jag ha turkos/blå/silver/vita kulor i granen, eller pastellrosa/guld/creme/shabby-chic silver ?
    Det sista! :) Blått associerar jag väldigt sällan med julen. Fast jag är så traditionell så jag hade nog gjort en mix såhär istället; guld, creme, shabby chic-silver, vanliga silver och vita. ;-D Kanske blandat upp med ett fåtal röda eller så.
    Men det är jag det! Jag gillar den lantliga stilen och pastell är någonting jag tycker om att plocka fram till våren. Men gå på magkänslan! Då blir resultatet alltid det bästa. :) 
  • GossipGirl
    Lena skrev 2013-11-04 08:16:20 följande:
    Jag tyckte till maken att jag skulle börja med julkort igår men det tyckte han var en månad för tidigt.
    Så hur gjorde du? :) Om du tycker det vore roligt att sätta igång med julkorten så gör det!
    Tänk dig hur genomarbetade och välgjorda de blir om du har lite mer tid på dig. ;)

Min sambo tycker också mycket om julen, men inte att "jula" till det för mycket innan advent. Men jag låter ju inte bli det för det, samtidigt som jag ser till att inte pracka på honom massa juligheter. Han upplever att för mycket av det goda förstör upplevelsen av december. Vilket jag förstår och respekterar, precis som han gör vad gäller mig. Jag pysslar i köket och lyssnar på lite julmusik medan han gör något annat. Jag läser julbloggar och jultidningar bäst jag vill - inte sitter han och läser över axeln på mig. Jag ber inte om ursäkt för mitt intresse.
    Allt det här utesluter ju verkligen inte att vi jular till det ordentligt i december tillsammans! Det är då vi går all in. Men för min del räcker det inte med fyra adventsveckor. Jag vill ha en lååång uppladdning. Och det är ju lika viktigt hur jag vill göra. :) Han är så välkommen att inkluderas in i julbubblan när han vill.
    Dessutom har jag kommit till någon slags insikt överlag de senaste åren om hur viktigt det är att bestämma själv. Jag tror det finns risk att man går miste om sånt man vill göra om man anpassar sig för mycket efter andras tycke. Jag värdesätter min sambos åsikter otroligt mycket men jag står mig själv närmast.
  • GossipGirl
    fluu skrev 2013-11-23 18:17:08 följande:
    Testat jultvålarna från Gunry, inget att rekommendera...
    Vaa? Jag älskar dom! :)
  • GossipGirl
    jag är den jag är skrev 2013-11-26 19:45:17 följande:
    Någon som kan ge tips på filmer som ger så där riktigt härlig, varm och mysig julstämning?  Ni vet; en film där man kan kura ihop sig i soffan under en filt med en rykande kopp te i handen och en chokladask bredvid sig...
    En film som man mår riktigt bra av. 
    Det gör jag till alla våra julfilmer. Kurar upp mig i soffan.

Om det mys du vill ha så Love actually eller The Holiday. Bästa bästa. Och Ensam hemma 1 och 2 såklart!
    Men om det är renodlad skratt-jul-film, vilket jag tycker är väldigt mysigt också, så Ett päron till farsa firar jul och En lysande jul. De är festliga tycker jag.
  • GossipGirl
    hjärtat06 skrev 2013-11-30 19:20:50 följande:
    Nu är det adventspyntat hemma hos oss också! Efter en heldag med kalas (fyller år idag ) så har även dotterns paketkalender blivit upphängd! Välkommen advent och härliga december!!!
    Grattis i efterskott! :)
  • GossipGirl
    fluu skrev 2013-12-06 06:09:32 följande:
    Nog för att jag är glad att det blivit vinterväder, men just nu befinner sig sambon i en lastbil mitt i stormen, det är mindre roligt. Jag är orolig i vanligt vinterväder, men detta är extremt. Hoppas att han är hemma välbehållen inom 10 timmar.
    Jag förstår att du är orolig men det ska nog gå bra. Du får uppdatera när han kommit hem ordentligt.
  • GossipGirl
    Koppkaka skrev 2013-12-08 17:37:12 följande:
    Vi ska ge svärföräldrarna en korg med godsaker i till jul tänkte vi. Problemet är att de är mycket enkla människor som inte gillar finare mat som dyra praliner, fina korvar, öl/vin/likörer/whiskey osv. Vad sjutton ska man ha i korgen?!
    Koppkaka skrev 2013-12-08 18:02:02 följande:
    Tror dessvärre vi kan stryka allt från den där listan -.- det enda te som dricks är earl grey, honung och kryddblandningar används inte, polkagrisar och marmelad gillar dom inte... Et c... Bah!
    Spontant känner jag att en korg med godsaker kanske inte är den optimala julklappen här...?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!