Inlägg från: litengunnarolle |Visa alla inlägg
  • litengunnarolle

Jag längtar till jul!!!

Jag har kommit igång ordentligt med mina julklappsinköp/planer, men precis som alla år har jag vissa problem... Jag har lyckats lösa två av mina vanliga "problem-personer" så nu är det bara en kvar. Så någon här kanske har någon idé?

Det är min systers man som är 31 år. Har två barn och jobbar på Peab, har varit militär och har ett intresse för fakta runt krig och för att snickra. Men han har en massa böcker och filmer om krig och dylikt och alla verktyg han kan tänkas behöva. Han brukar få böcker eller kläder av mig, men det känns så tråkigt... Eftersom jag är student är inte ekonomin den bästa så jag har tänkt mig något för högst 200-250 kr. Några idéer?

• litengunnarolle
    Koppkaka skrev 2012-10-16 12:11:29 följande:
    Litengunnarolle, presentkort? Upplevelse i form av något krigsmuseum eller liknande?
    Ja, får kolla om det ligger något i närheten av där de bor.
  • litengunnarolle
    kickan89 skrev 2012-10-20 15:53:08 följande:
    Ni som börjat köpa julklappar redan, hur gör ni om det blir dubletter? Det hinner väl bli försent att byta efter jul? Jag är sugen på att börja handla men är rädd att jag ska köpa likadant som någon annan eller att de ska hinna köpa samma sak själva innan jul och att det inte går att lämna tillbaka då...

Har i alla fall börjat lite smått med hemgjorda julklappar, två par raggsockor är virkade, och en tubhalsduk (som nog iofs blir födelsedagspresent eftersom lillasyster fyller år 23 november). Har även köpt en film till ena syrran och några småsaker som benbärmare, lilla My mockasiner, en tröja och en film till dottern.

Tur att jag har fått handla presenter till dotterns födelsedag som är nu i november iaf, så slipper jag få så mycket julklappsabstinens haha. Har dessutom turen att hon tycker om kläder och skor så får köpa lite sånt kul med ;)
    Jag köper bara julklappar så här tidigt som jag vet att de själva inte kommer komma på att de vill ha/behöver och sedan förmedlar jag mina inköp till de andra i min familj som ska köpa till samma person så att inte de också köper det :)
  • litengunnarolle
    Tiger Af Lilja skrev 2012-10-23 09:54:54 följande:
    Jag har handlat färdigt 80% av julklapparna nu..

Dottern som snart är 5 får : Ett set man kan göra cupcakes och allt möjligt med playdooh. sminkdocka , benvärmare med "pippimönster" av lillebror, En vävram av tomten,  som hon ett skickat önskebrev till honom. Hon fyller dessutom år 24 nov och då blir det en hel del där, så därför blir det inget överflöd med klappar, sen får hon ju julklappar av en stor släkt..

Sonen som fyller ett också han i Nov, får i julklapp: Badfiskar från syster, En fakta bok om fladdermöss av tomten som vi köpte på naturskyddsföreningen, En Twilight Turtle nightlight ( en sån som ger stjärnhimel i taket och mysbelysning vid läggdags)

Sen byter vi julkorg med sambons bror med sambo, dom bor i norrland och vi i småland, så dom skickar en norrländsk julkorg och vi en småländsk en ny tradition hoppas den vara i generationer.
    Var har du hittat vävram? :)
  • litengunnarolle
    Tiger Af Lilja skrev 2012-10-23 15:42:23 följande:
    Hittade faktiskt på netto, men det ska finnas på hiko.se också!
    Hittade en på clas ohlson när jag var in en sväng :) Blir nog en sådan till en av systersönerna! 
  • litengunnarolle

Jag fick alltid pussel i mina paketkalendrar när jag var liten. Några pusselbitar kanske var annan eller var tredje dag och så lite andra småpresenter där emellan :)

• litengunnarolle

Hur firar ni på julafton allihopa? Har ni några traditioner som aldrig får rubbas? :)

• litengunnarolle

Vad mysiga era jular är! :) Kom på att jag kanske skulle ta och berätta om min egen...

Jag och min näst äldsta syster bor hemma hos mamma och pappa över julen (vi bor långt bort) och så firar vi hemma hos min äldsta syster hela vår familj+hennes mans föräldrar, då de är de enda som har fått barn i familjen än så länge. På morgonen får vi ett paket i strumpan (trots att vi är vuxna...) och sedan äts det mysfrukost. Efter det sätter kaoset igång med att få till det sista av maten och leta reda på alla klappar, min mamma glömmer alltid något, det har nästan blivit tradition. Efter det åker vi till min syster och äter lunch och dricker sedan glögg och bara pratar. Klockan tre är det Kalle, naturligtvis, och sedan middag. Min pappa brukar jobba på kvällen så vi äter ganska tidigt. Vid klockan sex kommer tomten och efter det delar vi ut klapparna under granen och öppnar dem. På natten sjunger jag och mina systrar på midnattsmässan.
    Otroligt mysigt att bara få vara med familjen hela dagen. :) 

• litengunnarolle
    husbyggemama skrev 2012-10-29 07:04:10 följande:
    Låter som att vi inte firar så himla annorlunda mot er andra. Förutom krubban då kanske. Har alltid velat gå på midnattsmässa men har aldrig blivit av. Kanske i år?! Svärmor bor jättenära kyrkan.
    Tycker att kyrkan är så mysig i juletid.
    Jag tycker midnattsmässan är otroligt mysig! När det är alldeles mörkt ute och kyrkan är full med tända ljus :)
  • litengunnarolle
    Fluffig skrev 2012-10-29 14:41:11 följande:
    Jag har ju en tanke om att vår son (1 år och 5 månader till jul) kommer sitta vid ena kortänden och jag och pappa sitter på varsin sida då han är mkt för att pilla på det som står på bordet. Och hans två kusiner på 7 och 10 år får sitta i andra änden med sina föräldrar så har de lätt att gå från bordet om de behöver gå på toa eller annat. Jag tänker praktiskt. :-P Men är väl lite orolig att syrran tror att jag menar nåt illa då. :-\ Min mor tyckte det var en bra idé och vet att jag tycker om att pyssla och göra egna grejer.
    I vår familj "placeras" barnen vid bordet av att deras stolar eller glas står på vissa platser, och deras föräldrar sitter alltid med dem, så jag tycker det inte är ett så stort steg att göra skyltar också. Blir ju bara mysigt tycker jag! :) Du kanske kan säga något i stil med "Ni får ju byta plats om ni vill, jag tänkte bara att det skulle bli bra om barnen fick sitta med sina föräldrar och så kände jag mig så pysslig" när ni ska sätta er till bords.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!