Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

BossHoss skrev 2018-12-03 16:25:32 följande:
    1,5dl grädde
    1 dl ljus sirap
    0,5dl vit sirap
    2dl strösocker
    1,5dl julmust

Rör ihop alla ingredienser till kolan i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och sänk sedan till medelvärme.
    Låt koka i ungefär 30-40 minuter, tills kolan nått 125°C.
    Häll kolan i en bakplåtspappersklädd form, ungefär 20×20 cm.
    Låt stelna ett par timmar, gärna över natten i rumstemperatur.
    Skär sedan kolan i fina bitar.

mittkok.expressen.se/recept/julmustkola-enkelt-recept/

Tack! 
    Carpe Diem
  • molly50
    BossHoss skrev 2018-12-04 09:00:44 följande:
    Pekar tre inlägg uppåt i tråden
    Jag såg det sen. Tack så mycket!  Det ska nog provas någon dag. 
    Carpe Diem
  • molly50
    BossHoss skrev 2018-12-04 12:29:16 följande:
    Nandez skrev 2018-12-03 16:27:21 följande:
    Åh, det låter gott. Tack för receptet
    PS: det är väldigt subtil smak av julmust så inget som är starkt framträdande i smaken

Ok. Kan vara värt att prova ändå. 
    Carpe Diem
  • molly50
    BossHoss skrev 2018-12-04 13:35:00 följande:

Vad har ni i toppen av era granar?

Funderar sedan något år tillbaka att köpa en riktigt fin julstjärna (till toppen av granen), och nu när vi skall bygga hus så vore det (enligt mig) en kul julklapp till frugan inför nästa jul.

Hittills har jag fastnat för George Jensens stjärna, men tar gärna emot tips på andra varianter

Har en silvrig stjärna i vår gran. Har också en spira,men den har vi inte använt på några år. Tycker att stjärnan är finare.  
    Carpe Diem
  • molly50
    BossHoss skrev 2018-12-05 09:36:26 följande:
    Ja de skall vist vara väldigt goda, men ville bar påpeka det så ni inte förväntar er en sprudlande smak av julmust
    molly50 skrev 2018-12-05 09:32:59 följande:
    Har en silvrig stjärna i vår gran. Har också en spira,men den har vi inte använt på några år. Tycker att stjärnan är finare.  
    Har en silvrig med just nu, men den känns inte rätt för oss, den duger så länge hette det när vi köpte den, tror jag vill ha guldfärgad. Och gör ju egentligen inte så mycket om den kostar lite, för det är ju den vi alltid skall ha framöver så man får ju räkna kostnad per år
    Ok. Ja,det kan ju vara bra att veta. 

Ja,vi köpte en silvrig stjärna förut om sen visade sig vara alldeles för tung för granen. Så vi fick ta vår gamla silvriga stjärna ändå.
    Carpe Diem
  • molly50
    Nandez skrev 2018-12-05 15:10:43 följande:
    Tycker också att stjärnor är finare.
    Ja,jag håller med.
    Carpe Diem
  • molly50
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-06 10:53:33 följande:

Typiskt att jag och min ettåring ska bli förkyld just nu, mitt i julförberedelserna. Jag och gubben som ska till stan och handla alla julklappar.

Julbaket pågår varje dag. Igår gjorde jag några kakor vars recept jag funnit på Pintrest och som var på finska. Jag kan inte finska men med Google hjälp ordnade sig. Vi gör inget julgodis, det är ingen som äter det här hemma. Vi köper en chokladask som bjudgodis varje år, den slängs halvfull nästkommande jul då vi rensar bland julkakburkar..

Vi har iallafall fått snö, äntligen!

Fy vad jobbigt! Dottern och jag har varit förkylda här med. Men nu börjar vi piggna till igen.

Åh,vad härligt med snö! Vill också ha!  Var bor du? 
    Carpe Diem
  • molly50
    Nandez skrev 2018-12-06 15:30:18 följande:
    Vill också ha snö
    Här har det kommit snö inatt. 
    Carpe Diem
  • molly50
    BossHoss skrev 2018-12-07 09:42:58 följande:
    Vi fick snö i flytande form inatt
    molly50 skrev 2018-12-07 09:41:23 följande:
    Så vacker! 
    Haha! Oki. Regn alltså. Ja,det lär nog inte liga kvar här så länge heller,misstänker ja.
    Carpe Diem
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!