UndrandeSökare skrev 2018-12-03 08:13:16 följande:
Vilka julkalendrar som varit bäst är ju en sak, vilka som är mest internationellt gångbara är svårare fråga. Inga av de svenska julkalendrarna finns väl med engelsk textning eller engelskt tal?
När jag var yngre tilltade jag bland annat på Julkalendern Stjärnhuset, det var Siw Ruud och Johannes Brost som medverkade i den. Det var en pedagogisk julkalender för man fick lära sig om stjärnbilderna på himlen och historien bakom deras namn.
Trolltider tror jag många minns, och Teskedsgumman (som gått som julkalender flera gånger).
Annars var ju Sunes Jul en rolig julkalender, den och några andra kalendrar finns på Öppet arkiv om du vill kolla på något avsnitt.
Jag tror många barn gillade Mysteriet på Greveholm (finns i 2 olika årgångar).
Pelle Svanslös har ju också varit julkalender, och den kanske är internationellt gångbar, om den fanns med engelsk text/tal i och med att Pelle Svanslös finns som böcker, och kanske finns i andra länder också?
Barna Hedenhös finns ju också som böcker, kanske de finns på andra språk, då kan den ju vara internationellt gångbar i och med att figurerna kanske redan är kända i andra länder?
Några tidigare julkalendrar kan man se här:
www.oppetarkiv.se/etikett/genre/Julkalendrar/
Vilken Julkalender är din favorit?
För min del är favoriten Trolltider.