• mammatillnovalie

Hemmagjord hinnsvepning

Nu har jag googlat runt och läst vad både privat personer och barnmorskor skrivit om egen hinnsvepning. Jag har gått 9 dagar över tiden idag och börjar tröttna totalt. Tänkte be om en hinnsvepning på måndag när jag har kontroll UL men orkar inte vänta..
    Infektionsrisken ska tydligen vara minimal, vi har desinfektion eller vad det heter, för händerna här hemma. Fästmannen min ska få prova känna..

Jag undrade lite hur man ska veta hur tappen ska kännas, fick en förklaring som en barnmorska skrivit att den ska kännas som en avslappnad underläpp. Känns den som en nästipp är den inte mogen.. Dessutom står det att om man har rikligt med rinniga flytningar så är den mogen, vilket jag har, så jag hoppas att det kan sätta fart på allt om killen "retar" tappen lite.. Om han ens hittar den, dvs. Jag har ju ingen aning om hur långt upp man måste? Någon som brukar göra det själv som vet? Eller det kanske är helt olika från person till person, hur långt upp den sitter? Och hur känns den? Han kommer säkert inte ens fatta att han tar på den även om han skulle nudda.. För hur ska han kunna veta, liksom.. Själv skulle jag aldrig kunna göra det, magen är alldeles för stor för att jag ska nå..

• Svar på tråden Hemmagjord hinnsvepning
  • Succubusan

Livmodertappen kan sitta bakåt, det gjorde den för mig i dag hos BM så hon fick böjja fram den och fy fan vad det gjorde ont...kändes som hon var inne i ryggen och grävde..

Om den inte gör det så är det bara att peta på den och om du är öppen så lite innuti, men var försiktig och var riktigt ren om fingret.. Lycka till

Gått 12 timmar sen BM försökte göra en hinnsvepning nu..jag var mjuk men hon fick bara in fingret en liten bit inte ända fram till hinnorna...det gör sjukt ont i foglossningen efter det, fram i blygdbenet men inget annat, tror jag.....jaja får väl se om det händer nått framöver Glad

• Blossi

Men snälla ni, jag tycker inte ni ska vara där och peta själva. De vet ju vad de gör och dessutom har de väl sterilhandskar osv. Nä, det är vad jag tycker personligen men men. 

Brist på information skapar spekulation
  • Didaj

Det fungerade på mig =) Annars kan ni ta något mjukt och sätta kondom på och försiktigt föra in .. HAHA! Fickdet tipset av en kompis som födde barn på det.. Hon hade ingen man att hjälpa henne som jag. Hon födde 20 tim senare =)

• flower6

kan mannen ha sin snopp va där inne...så e d ok att man kan känna med fingret bara man inte har långa naglar eller e smutsig......tror inte alla killar tvättar med vatten efter varje gång man ska mysa.....men bara va försiktig

• Mia386
    flower6 skrev 2010-10-04 22:19:08 följande:
    kan mannen ha sin snopp va där inne...så e d ok att man kan känna med fingret bara man inte har långa naglar eller e smutsig......tror inte alla killar tvättar med vatten efter varje gång man ska mysa.....men bara va försiktig
    Börja tänka lite i samma bana "pillar inte männen där i när man ska mysa på alla eller...?" :P 
  • Blossi

Jo, men har rycker väl inte i tappen elelr sveper runt i hinnorna, hoppas jag!

34 dagar kvar
  • Khyote
    Nallepuhmamma skrev 2010-09-10 14:38:20 följande:
    Nu har min man provat svepa mig och efter måååååånga försök (han  hittade ej tappen) så lyckades han hitta den men bokstavligt talat "Flög" ut där ifrån för han sa att han kände ett hål där som han råka komma in i av en slump (Han tänkte bara vara utanför) och kände "något" stort eller nått som tog emot.
    Stackarn såg knallvit ut i ansiktet och totalt skrämde skitrännan av mig.
    Var det huvudet på ungen eller?

Får la se om han vågar mysa i halmen sen när kidzen lagt sig efter den persen!.
    Helt underbart! tror inte jag har skrattat så mycket på länge.. hoppas att din man återhämtade sig mentalt! Flört
  • Euphoria

Här där jag bor används då inga sterila handskar vid hinnsvepning. Utan vanliga handskar, såna som sitter i askar på väggen oftast.

Som sagt, får min karl vara där och böka vid sex så fungerar nog rentvättade fingar med eller utan handskar alldeles utmärkt

Jag fick en hinnsvepning i vecka 37+1, då var jag redan öppen 2 cm och mjuk. Men lilleman kom inte ut innan 38+3 iaf. Inte för att jag hade bråttom, han kunde gott ha fått varit kvar ett tag till  

• Rainbow brite
    Euphoria skrev 2010-10-05 01:41:08 följande:
    Här där jag bor används då inga sterila handskar vid hinnsvepning. Utan vanliga handskar, såna som sitter i askar på väggen oftast.

Som sagt, får min karl vara där och böka vid sex så fungerar nog rentvättade fingar med eller utan handskar alldeles utmärkt

Jag fick en hinnsvepning i vecka 37+1, då var jag redan öppen 2 cm och mjuk. Men lilleman kom inte ut innan 38+3 iaf. Inte för att jag hade bråttom, han kunde gott ha fått varit kvar ett tag till  

Det användes inga sterila handskar här heller när jag fick min hinnsvepning med förra barnet heller utan de där vanliga som hängde på väggen
  • sextontolv

Har funderat på det här med hinnsvepning faktiskt, inte än men kanske nästa vecka eller så.. e sååå trött på mina satans sammandragningar o förvärkar nu!
    Men känns liiiite läskigt hehe, även om jag fått lära mig hur man kan känna på sin egen tapp av min förra BM samt om jag e öppen o jag e öppen minst 3-4cm just nu. Går in i vecka 38 (37+0) på Tisdag.

Jag o mannen har sex nästan varje dag men tror inte de där sätter igång nåt faktiskt.. Visst att jag är öm o har ont efteråt men sen försvinner smärtan

• Isabella06

Gammal tråd.

Men jag hade en jätte tuff andra graviditet med förvärkar och riktiga värkar som stannades upp med dropp på förlossningen i två dygn. När jag va i v 37 va jag så natt och psykiskt nedbruten. Hade ju även ett barn sen innan att finnas för. Fick tid för kontroll hos bm och hinnsvepning. Vilket tyvärr avbokades. Men hon ringde glatt upp och förklarade hur min sambo skulle göra.

Och sa precis som många andra. Infektions risken är när hinnorna inte är hela, och att med tvättade händer så är det ingen som helst fara. Vi/ni har väl sexuellt umgänge med era respektive?!

Sagt och gjort så svepte min sambo omkring där uppe. Och 1 dygn senare kom bebis nr 2.

Svar på tråden Hemmagjord hinnsvepning