• mammatillnovalie

Hemmagjord hinnsvepning

Nu har jag googlat runt och läst vad både privat personer och barnmorskor skrivit om egen hinnsvepning. Jag har gått 9 dagar över tiden idag och börjar tröttna totalt. Tänkte be om en hinnsvepning på måndag när jag har kontroll UL men orkar inte vänta..
    Infektionsrisken ska tydligen vara minimal, vi har desinfektion eller vad det heter, för händerna här hemma. Fästmannen min ska få prova känna..

Jag undrade lite hur man ska veta hur tappen ska kännas, fick en förklaring som en barnmorska skrivit att den ska kännas som en avslappnad underläpp. Känns den som en nästipp är den inte mogen.. Dessutom står det att om man har rikligt med rinniga flytningar så är den mogen, vilket jag har, så jag hoppas att det kan sätta fart på allt om killen "retar" tappen lite.. Om han ens hittar den, dvs. Jag har ju ingen aning om hur långt upp man måste? Någon som brukar göra det själv som vet? Eller det kanske är helt olika från person till person, hur långt upp den sitter? Och hur känns den? Han kommer säkert inte ens fatta att han tar på den även om han skulle nudda.. För hur ska han kunna veta, liksom.. Själv skulle jag aldrig kunna göra det, magen är alldeles för stor för att jag ska nå..

• Svar på tråden Hemmagjord hinnsvepning
  • Kajsaaa

Konstigt du inte fått svar eller kritik. Jag säger bara you go girl!!!Woooo! Jag vill med:D Tar snart världens längsta dildo till hjälp och vispar runt lite med den! Going insane here! Gick 13 dagar över med dottern och fruktar lilleman stannar inne så länge med, har inga förkänningar. Uppdatera om försöket, snälla:D

Lycka till!  

//Kajsa
  • Förhoppningar

Samlag brukar vara ett effektivt alternativ till hinnsvepning. Betydligt trevligare och roligare! Så - knock your selves out!!

Hoppas du slipper vänta mer.

• mammatillnovalie

Vi har provat nu och tyvärr kände han inget, han tyckte inte att han nådde ända in. Jag provade lägga upp benen på hans axlar men det gick i alla fall inte, kändes inte som han var i närheten ens så man är väl för djup helt enkelt :P

Vi provar sex sen och hoppas det hjälper bättre.

• tesap

Är det alltså för långt upp??? Har för mig att det inte kändes så när jag blev hinnsvept i slutet av min förra graviditet (gjordes av barnmorska) Hoppas fler kan svara på denna fråga...

• tjooohej

Jag är i v 33 o själv Bm. Kan känna min tapp men det är mkt svårt att nå in i tappen för att hinnsvepa. Hinnsvepa innebär att man stoppar in fingret i tappen och lossar/retar runt kanterna i hinnorna. Det förutsöätter att man är mogen i tappen annars kommer man inte ens in där. Så jag kan säga att inte ens jag skulle kunna lyckas riktigt med detta på mig själv trots att jag vet hur man gör o kan känna! Ibland är också tappen för långt upp o bakåtriktad om den inte är mogen så då känner man den inte alls själv.

Lycka till i alla fall:)

• meminie
    tjooohej skrev 2010-06-13 19:03:23 följande:
    Jag är i v 33 o själv Bm. Kan känna min tapp men det är mkt svårt att nå in i tappen för att hinnsvepa. Hinnsvepa innebär att man stoppar in fingret i tappen och lossar/retar runt kanterna i hinnorna. Det förutsöätter att man är mogen i tappen annars kommer man inte ens in där. Så jag kan säga att inte ens jag skulle kunna lyckas riktigt med detta på mig själv trots att jag vet hur man gör o kan känna! Ibland är också tappen för långt upp o bakåtriktad om den inte är mogen så då känner man den inte alls själv.

Lycka till i alla fall:)
    Tack för förklaringen, då har jag alltså blivit hinnsvept av min Bm utan att veta om de..
    För när hon skulle kolla för någon vecka sedan om jag va öppen, så sa hon själv att hon stoppade in fingret i livmodern o kunde tillome känna huvudet på bäbis.. då fattar jag varför de gjorde ont när hon gjorde undersökningen haha
  • mw24
    Förhoppningar skrev 2010-06-11 21:10:23 följande:
    Samlag brukar vara ett effektivt alternativ till hinnsvepning. Betydligt trevligare och roligare! Så - knock your selves out!!

Hoppas du slipper vänta mer.
    Stämmer det att sex är minst lika bra som hinnsvepning?
  • Förhoppningar
    mw24 skrev 2010-06-13 22:17:09 följande:
    Stämmer det att sex är minst lika bra som hinnsvepning?
    Jag har absolut ingen vetenskapligt belägg för det. Men det talas ju ofta om "färdknäppen" Lite sex för att få igång förlossningen...
    Vet inte om det funkar. Har inte ens provat själv. Blev igångsatt förra gången. Får väl testa denna gången!
  • tesap

Har genomlidit några "färdknäppar" med mina förra barn, men det hjälpte inte mig alls. Blev igångsatt med mitt förra barn:( Nu skulle jag inte ens komma på tanken att våga prova eftersom jag har så fruktansvärt ont mellan mina ben...

• Didaj

Jag är bara 39+4 gången, men vill så gärna att det sätter igång. Har börjat få svårt med andningen för att han ligger så himla högt i magen :( vid har "färdknappat" massor. Fick världens vattnigaste flytning efteråt (rätt mycket) Trodde tillochmed att vattnet börjat gå i omgångar men icke :/ Vet inte vad det där var egentligen.

Har sprungit i trappor och sånt som ska fungera men det går inte. Har försökt hinnsvepa mig själv men jag HITTAR INTE livmodertappen längre!! XD Den sitter (som någon ovan också sa)  för högt upp /djupt in.

Dildogrejen har jag prövat och det var riktigt meningslöst :P!

Tips på något att hinnsvepa sig själv med? =D Jag vågar fasen inte fråga min pojkvän. Vet att han går med på det, men jag vet ju knappast själv hur det ska göras så hur ska jag förklara det för honom XD! Haha!

Svar på tråden Hemmagjord hinnsvepning