Inlägg från: crimson |Visa alla inlägg
  • crimson

Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby

Hej på er. Sorry att jag inte har skrivit på länge men det har vart rätt mycket sista veckan. Vi har haft ganska mycket folk här och så har jag haft en igel på bröstet som hindrat mig från att sitta vid datorn. Har även försökt ge storasyster så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Måste säga att jag lider med er med alla era graviditetskrämpor, jag är själaglad att det mesta är över för min egen del. Jag dras fortfarande med min foglossning även om den är 10 ggr bättre nu. Kan fortfarande inte gå långa promenader och jag har svårt att ta mig ur sängen.

Jag har ingenting planerat den 16/11 så jag tar jättegärna en lunch i Vällingby.

Vilken vecka är ni i nu allihopa? Visst är vi fyra stycken som är aktiva i tråden, eller har jag missat nån? Jag och ensammamma har barn sen tidigare. Vad heter ni i verkligheten? Jag heter Carro.

Imorgon ska Keyla (min äldsta dotter) få gå till förskolan igen. Jag tänkte att hon skulle gå mån-ons den här veckan så att jag kan träna på att få iväg henne i tid nu när jag har min sambo hemma som kan hjälpa till. Vi får väl se hur det går. Vi har hittills inte lyckats passa en enda tid den här veckan.

Jag ska även bli aktivare på nätet nu när amningen har satt sig  

• crimson

Vad jobbar du med Linda?
    Jag var hemma från v 35 på havandeskapspenning, jobbar i en ICA-butik och hade inte klarat av att jobba så länge som du gör. Finns det ingen chans att bli sjukskriven?

Standardmått på täcken och liknande verkar variera lite från affär till affär. Frågan är dock om det verkligen behövs täcke till bebisen. Min dotter hade inte täcke förrens hon var runt året. Det är väl rekommendationerna oxå har jag för mig. Jag har istället bäddat med täcke i botten för att det ska vara mjukt och gosigt, sen lagt en fleecefilt över hela sängen och lagt bebben ovanpå med tillräckligt med filt för att kunna vika upp till brösthöjd. 
    Det är ju riskerna med psd som gör att bebisen hellst inte ska ha täcke som kan hamna över ansiktet. I vagnen har vi haft fleecefilt på vintern (en i botten som isolerar lite och en som täcke)  och en gallerfilt på sommaren.

Täppt näsa är ju hopplöst. Tyvärr har jag inget tips. Det kan ju bero på graviditeten och då försvinner det ju inte förrens efter förlossningen. Har du använt nässpray länge? Jag blir beroende av sprayen om jag använder den i mer än en vecka i sträck. Då är avvänjning det enda som funkar för mig. Ett-två dygn cold turkey med extrem nästäppa så brukar det släppa av sig självt.

• crimson
    brommamaria skrev 2010-11-08 12:41:43 följande:

Jag har köpt ett fårskinn (korthårigt) att ha i botten på vagnen, fleeceoverall, och ett par tygfiltar, men har inte förstått vad dom behöver för filt i sängen eller vagnen... har kollat på gallerfiltar och täcken, men har ingen aning om vad jag ska köpa... jag har inte köpt någon åkpåse till ligginsatsen på vagnen... tror du att det räcker med en fleecefilt?

Fårskinn är ju kanon. Min dotter är född på våren så hennes första vinter hade vi sittvagn och då hade vi en åkpåse. Just nu när det inte vart så kallt har vi använt fleeceoverall och fleecefilt till lillan men när det blir kallare får vi dra fram åkpåsen igen.

Jag har inte gått några profylaxkurser, dem är ju så svinigt dyra. Med min äldsta dotter hade jag lustgas och epidural under förlossningen, blev dock aldrig polare med lustgasen. Med lillan kom jag in till förslossningen när jag var öppen 9 cm så det fanns inte tid för någon EDA, kände inte heller att jag behövde den. Körde med lustgasen som denna gång funkade kanon, hade den på 50/50 (lustgas/syre) och jag tror att det var det som gjorde tricket för jag blev inte så hög varje gång. 

Lillapindi-Jag har haft jätteproblem med foglossning. Efter typ v 35 när bebisen  började trycka neråt blev det 100 ggr värre framåt vid blygdbenet. Det finns rätt bra övningar att göra. Jag har gått hos en sjukgymnast och om du har jätteont kan dem hjälpa dig med akupunktur eller med tens-maskin. Tyvärr är min foglossning inte helt försvunnen än :(
  • crimson

Lillapindi-Jag födde på BB stockholm förra veckan Jag är otroligt nöjd med personalen, nöjd med allt.

Det jag har tagit med till mina förlossningar är:

Kläder till bebisen att ha på BB och att åka hem i 
    Ombyte till mig (mjukisar och lössittande överdel)
    Amnings-BH
    strumpor
    Papper med blodgruppering
    Kamera
    Mobil och laddare
    toalettartiklar (tandborste, tandkräm och duschgrejer)
    babyskyddet
    overall, mössa, vantar och filt till bebben 

Fler grejer har jag inte känt att jag behövt. Skjorta får man ju under förlossningen. Efteråt duschar man och på BB sthlm tar man på sig sina egna kläder efteråt. På Södertälje när jag födde min äldsta dotter la dem fram en ny landstingsskjorta att ta på sig efter förlossningen. Trosor tog jag med mig första gången men använde dem inte. Man får heta engångs-nättrosor att ha på sig som är bra mycket bättre då det blir rätt grisigt efteråt. Elefantbindorna man får på BB får ändå inte plats i ett par vanliga trosor.

Det här med taxi lär ju inte vara ett problem. Finns alltid taxibilar om det som sagt inte är jul eller nyårsafton.

Jag ska gå in och läsa era bloggar.
    Jag har oxå en blogg http://familjenarback.blogg.se/ Har lagt in min föslossningberättelse där!

• crimson

Amninsbh är nog rätt bra att köpa en-två veckor efter förlossningen. Efter min förra förlossning växte mina bröst och blev helt gigantiska så jag behövde gå upp nån storlek i amningsbh. Jag tycker att Lindex har jättebra amningsbhar. Man bör ha iallafall ha 2-3 st för dem behöver tvättas rätt ofta. Det kommer mjölk och kräk på dem titt som tätt även om man har inlägg.

Strl 50 är en svår storlek. Min äldsta dotter hade strl 50 2-3 veckor, i bodys ännu längre. Lilltjejen var ju 54cm lång och vägde 4,2 kg så för henne är strl 50 för litet redan från början. Bättre att ha bara några ombyten i 50 och istället köpa strl 56 och vika upp ärmar och muddar tycker iallafall jag. Min stora tjej Keyla vill INTE gå på dagis så nu är det fullt upp här hemma varje dag
    Igår smorde vi in hela hennes huvud med vaselin för att få bort skorv i hårbotten. Trots att vi tvättat håret jättenoga två ggr är hela håret fortfarande fullt med vaselin. Någon som kanske har tips för att få bort det?

• crimson
    ensammamma skrev 2010-11-11 15:18:10 följande:
    lillapindi: usch va jobbigt. Jag förstår din frustation om duschen... Men snart så får du väl komma hem till mig å låna min dusch så kan du få duscha klokt.. Jag har badkar oxå om du vill ta ett varmt bad..

Oj e de 4 veckor tills din kille jobbar i sthlm men vad gör han om de e dags för att föda nu när han inte e här då???

Ska vi ses den 16 nov eller blir den avblåst?????

Kram
    Jag kan fortfarande träffas den 16e
  • crimson

Jag kommer med två barn till fikat idag. Dotra har sovit extremt dåligt inatt och hostat en hel del så hon orkar nog inte med dagis idag. Hoppas det är okej.

• crimson

Herregud vad ni skriver tjejer, en annan hänger ju inte med. Det blir inte lika mycket datortid numera, fast jag är inne och läser men tänker alltid att jag ska skriva sen när jag inte har en liten på armen, vilket jag har typ jämt känns det som. Så mysigt så!

Tack för senast! Det var jättetrevligt!

Välkommen Gabz! Jag heter Carro , är 25 och bor i Blackeberg. Jag har en dotter född maj 08 och en liten nyfödings-brutta som blir tre veckor imorgon. Jag har bott i Bromma i 1,5 år, kommer från södra stockholm från början.

Apråpå Babyland, tråkigt att ni har så dåliga erfarenheter därifrån. Jag har vart där 4-5 ggr och blivit jättebra bemött. Sista gången snackade vi oss till 700 kr i rabatt på en bilstol som vi köpte. Jag har bara snackat med killarna som jobbar där och en äldre dam i kassan och dem har vart både duktiga och hjälpsamma.

Jag hoppas det går bra för dig Maria och att du får föda snart så du kommer ur allt elände. Kanske redan inatt, vem vet?

Imorgon ska jag lämna in min bil hos Carglass, har fått en stor spricka i vindrutan. Sen ska jag nog kanske försöka handla lite julklappar. Vad ska ni köpa åt era nära och kära?
    Tänkte eventuellt försöka kika in på SATS i vällingby C imorrn och se hur det ser ut. Har någon tränat på SATS? Jag har väl tränat på alla kedjor som finns förutom just där. Har alltid tyckt att det vart för dyrt men nu känner jag mig rätt lockad av att dem har barnpassning.

Jag kan fika onsdag eller torsdag nästa vecka.
    Nu ska jag nog sätta mig och kolla ut lite julklappar innan läggdags

Svar på tråden Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby