• Nenne666

Min mamma va 12 år när hon fick min bror....

Anledningen till att jag skriver detta är en tråd som startades idag i 'undersökande syfte' om 'ung förälder', eller nåt... Det va nån slag ploj....
    Men för mig...som har en mamma som va 12 (och en pappa som va 15-16) år när hon fick min brorsa va det inte så mkt 'lek' eller ett undersökande syfte för mig.
    För mig är det verklighet....

Jag har la egentligen aldrig gått ut med det via nätet utan sagt det som en hemlis till mina vänner.

1971 va min mamma Sveriges yngsta mamma, det syns inte på nätet idag, det ligger på arkivhusen nu. Men hon och min bror finns med i rekordböcker och det vart mkt media kring oss, men det va innan internets tid. Som sagt, det va 1971. Idag kan man se nån som är 14 som fått sitt första barn som 'sveriges yngsta', detta e inte sant. Min mamma va yngst, på sin tid....

Jag har länge funderat på att skriva en bok om hur det är att växa upp under dessa förhållanden, för det är inte normalt. Och jag VET att jag är en av få som har dessa erfarenheter.

Varför skriver jag detta idag?

Jo...dels för att jag inte vet vart jag ska börja, hur jag sa kliva ut och hur man skriver en bok och hur jag ska bära mig åt för att visa min egen erfarenhet av att växa upp med en extremet ung förälder och om hur det kan gå...

Och för att just detta engagerar mig så himla mkt mellan varven.

Vill berätta hur det är genom en bok, kanske i framtiden...  Det gick bra, allt gick bra tills min mamma blev 30, men sen.....allt föll...jag vill berätta.

Jag vill veta om ni vill veta mer...jag vill öppna mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-20 16:33
    Oki..

Jag kommer att gå vidare med detta. Jag har kommit i kontakt med lite olika folk. Vissa vill jag skriver själv och andra vill göra det åt mig.
    Men jag inser att det blir en hyfsat lång resa i hur jag kommer att göra i slutändan. Jag vet helt enkelt inte hur jag vill just nu.
    Tankarna ligger nere (vilar lite), har haft en del annat att stå i, men det är bara för en jättekort period.
    Jag blir oerhört glad av visat intresse i att läsa en framtida bok och det ger mig ännu mer vilja.
    Jag har börjat tänka mer aktivt över vad jag vill ge ut och förmedla och även det tar sin tid...

Men en sak vet jag, det kommer att komma en bok.

Men är jätteglad för era fina och uppmuntrande inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-04 02:20
    Äntligen så jobbar jag själv på boken och jag kallar den -Anna-Greta. Ni ska få den om nå't år. Jag säger till.

• Svar på tråden Min mamma va 12 år när hon fick min bror....
  • Förälskad
    amasonas skrev 2010-05-30 13:46:18 följande:
    men jag fattar inte vad själva grejen är?Okey, en 12åring födde ett barn 1971, och....är väl lika tragiskt som en 13åring eller en 14åring?Klart man kan bli gravid då, de flesta har ju mens vid en åldern.vad ska man skriva en bok om det för?
    För man vill.
  • ezah
    amasonas skrev 2010-05-30 13:46:18 följande:
    men jag fattar inte vad själva grejen är? Okey, en 12åring födde ett barn 1971, och....är väl lika tragiskt som en 13åring eller en 14åring? Klart man kan bli gravid då, de flesta har ju mens vid en åldern. vad ska man skriva en bok om det för?
    för att det har påverkat hela TS uppväxt som inte blev helt lyckad.
    för att TS känner ett behov att bearbeta sina barndomstrauman, och det är det enda sättet hon känner till kanske.
    för att TS kanske har låg självkänsla och söker uppmärksamhet och bekräftelse hon inte har verktyg att skaffa någon annanstans.

eller för att hon känner för det helt enkelt.
  • Nenne666
    oväntatväntatgravid skrev 2010-05-30 13:44:35 följande:
    Har läst en del nu... och snällla.. ni som inte tror på TS kan väl starta en egen tråd om det istället?? för det finns några som faktikst är intresserade av just TS historia och vill hjälpa henne genom detta. Jag är en av dem. Allt finns inte på nätet, faktiskt. Har försökt få fram information om en socken där min mormor och morfar har bott.. väldigt svårt!!! Min pappa står det inte heller så mycket om... han dog för 7 år sen.. hans uppgifter är helt borta. Många andra saker finns inte heller, som enkla saker hög puls vid graviditet, supersvårt att hitta något vettigt. Iaf TS, jag frågade väldigt mycket om din relation till olika familjemedlemmar sist och fick så dåligt samvete över att jag inte frågade hur du mår och så.. Hur du upplever ditt liv efter allt detta. Hur du har kunnat gå vidare efter att det rasat... Vad har du för relation till andra människor?? Har den påverkats av din historia?? Du behöver inte försvara dig eller att det inte står på nätet.. Vissa vill bara tracka ner på andra och då är det dem som har ett problem..
    Nä, jag förstår att folk e kritiska, faktiskt...man ska ju vara det och inte köpa allt som sägs på nätet av totalt okända, så jag tar faktiskt inte åt mig, men tack ändå.

Många verkar ändå känna igen detta och det känns lite kul och lite konstigt, för det känns som jag aktiverar nåt som vi har sopat under mattan.

Jo, det har påverkat mig som person och hela familjen men jag mår ok, tack för att du frågar. Men visst, såklart...det finns en rätt tung historia bakom allt detta, helt sjukt egentligen.
    Efter att allt rasat, så e vi fortfarande splittrade inom familjen, vi är lixom ingen familj längre. Umgås inte alls.
  • Nenne666
    ezah skrev 2010-05-30 13:45:49 följande:
    jag orkar inte ge mig in i någon längre 'OMG hon trollar' 'nähä det e saant' grej. men. om man utgår ifrån att allt TS förmedlar är for real tycker jag endå att hela 'tala ut på internet'-saken känns lite... osund. söka uppmärksamhet och bekräftelse som uteblivit i den trasiga familjen? jag tycker att om detta nu är så pass 'nytt' för TS borde hon inte utsätta sig för spott och spe på FL, utan uppsöka någon form av terapeutisk kontakt. även om du fortfarande vill 'skriva en bok' efter det så behöverd u ju arbeta igenom det, och ett par års terapi kasnke kan göra att behovet att fläka ut sig i offentligheten minskar? lite linda rosing varning tycker jag. men kulturskillnader, inte mycket att göra åt.
    Aa, så kan man ju se det oxå...

Men varför ska just detta vara värre å säga att min familj blivit splittrad än en annan som skriver här på fl om hur den har haft det?

Jag tycker inte själv att jag har fläkt ut mig,har inte gett er mer än att det inte funkade så rosenskimrande bra.
    Dessutom har detta vart på tapeten förut och inom mina kretsar vet ju folk om det...
    Jag har inget å dölja, mer än det mest privata och det ger jag ingen här i en tråd.

Men terapi, jo...det kan kanske behövas.
  • jagäraf

Herregud så många dumma besserwissrar det finns här i världen!!! Varför hålla på och tjafsa och hitta på att vissa trådar inte är sann?  Gör något eget istället för att klaga på andra men ni har väl så otroligt tråkiga liv så ni inte har något att komma med. Ni som bråkar mest är gissningsvis ganska unga och saknar erfarenhet, har sett det många ggr tidigare här.

• Krätchen
    jagäraf skrev 2010-05-30 14:21:40 följande:
    Herregud så många dumma besserwissrar det finns här i världen!!! Varför hålla på och tjafsa och hitta på att vissa trådar inte är sann?  Gör något eget istället för att klaga på andra men ni har väl så otroligt tråkiga liv så ni inte har något att komma med. Ni som bråkar mest är gissningsvis ganska unga och saknar erfarenhet, har sett det många ggr tidigare här.
    Bråkar jag? Jag är mest frågvis.

39 år.

*krossar din fördom*
  • jagäraf
    Krätchen skrev 2010-05-30 14:31:01 följande:
    Bråkar jag? Jag är mest frågvis.39 år.*krossar din fördom*
    Och jag menade dig? Krossar DIN fördom.
  • MaNiMi

TS, antingen så kan du skriva en bok själv, eller så kan du ta hjälp av en författare (finns flera som skriver åt andra) men de brukar ta rätt mkt betalt.
    Är du osäker på skrivandet så finns det kortare skrivkurser att gå för att lära sig hur upplägget och innehållet i boken görs på bästa sätt.

Sen kan jag ju inte förstå folk som inte tror att detta kan ha hänt..ok huruvida ts är dotter till denna morsa eller ej är väl en sak..men att inte tro att en 12-åring i Sverige fått barn bara för att det inte går att hitta det på nätet är ju bara dumt.
    Jag blev som gravid knivrånad nyår -91/92, blev stora rubriker i lokaltidningarna..inte finns det på nätet.
    så att något som hänt på 70-talet inte finns med är väl inte så konstigt!?

Svar på tråden Min mamma va 12 år när hon fick min bror....