Nenne666 skrev 2010-05-30 16:42:43 följande:
Jepp, att skriva en bok skulle vara att fläka ut, det håller jag med om och det är just det jag försöker ta ställning till och jag tror mig e berädd å göra det (nästan iaf)..när jag är helt klar över mitt eget syfte med att göra det. Jag ska göra det med känslan av att det 'känns rätt' och det får inte bli nåt jag kommer att ångra. För övrigt är det nog kanske så att jag kommer fram till hur jag gör bäst genom mig själv å min omgivning, e inte helt under isen å kan tänka själv. Psykolog e ju bra på sitt sätt, men vet ej sjutton vad det kan hjälpa mig. Jag är egentligen av åsikten att sånt som har hänt har hänt och det är bara å gilla läget, jag funkar så... Jag förväntar mig iinte ett korrekt bemötande i en tråd på FL vilket jag faktiskt har nämnt tidigare i tråden, jag visste vad jag gav mig in på när jag startade min tråd.
(ska bara fortsätta propsa på samtal/terapi för det tycekr jag är bra :) )
jag tyckr inte att man ska utgå från att måste vara sjuk eller dålig på nåt sätt för att ha en samtalskontakt. sen vet jag inte om en psykolog är vad som skulle vara rätt för dig då du inte direkt verkar ha några psykologiska problem, det kanske 'räcker' med en kurator som bollplank.
jag kan tänka att det kanske skulle vara en bra idé att börja med att ha någon att fundera på bokens vara eller inte vara ihop med. någon som kan hjälpa dig att hålla reda på tankar och synpunkter.
visserligen kan jag hålla emd om att vad som har hänt har hänt, och det kan ingen ändra på. men syftet kanske inte är att ändra, det kanske 'bara' är en bra möjlighet att lära känna dig själv bättre. att lära dig förstå hur du agerar och känner i olika situationer och varför du kanske gör detta.
det kan också vara bra att ha ett 'tryggt' ställe att bara få häva ur sig saker ibland, särskilt som folk som har gått igenom mycket (i min pyttelilla erfarenhet) är väldigt duktiga på att vara starka och duktiga och bara fortsätta framåt.
det är fullt möjligt at du kommer klara ditt liv alldeles utmärkt utan att prata om massa gammalt, men jag tycker det är värt att prova.
jag har en kurator som jag träffar, trots att jag hade kunnat leva mitt liv som jag haft det i 70 år till. ibland känns det jättehemskt och jag tycker ila om henne som bara vill peta på massa svåra saker, men det känns bättre att ha en jobbig timme i veckan som faktiskt gör mig mer medveten om mina 'svagheter' eller vad jag tycker är jobbigt.
du behöver ju inte se det som att 'söka hjälp', se det istället som att du har ett neutralt bollplank. en vuxen människa att prova tankar oh idér på, som kanske kan ge tänkvärda tankar och idéer tillbaka.