• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Stårschan skrev 2010-05-28 11:20:22 följande:
    Du måste nog tyvärr sätta in det tunga artilleriet om du ska få någon förändring till stånd. Det verkar som om du har påtalat problemen ofta, försökt att ta det på ett pedagogiskt sätt och försöka få honom att se problemet ur olika vinklar. Men utifrån hur du beskriver hans reaktioner och beteende så verkar han tycka att det är värt att ha en lite gnällig sambo så länge han får ha sin öl ifred. Det är ett pris han är beredd att betala. Jag vet att det inte är vad du vill, men jag tycker ändå att du bör överväga att skaffa ett eget boende och flytta ifrån honom för en tid och säga att du är beredd att flytta tillbaka när han är beredd att inse att hans drickande påverkar ert förhållande och att han måste göra något åt sitt beroende.  Kanske känner du någon som bor närmare ditt jobb som ska åka bort på semester snart så att du kan få bo där några veckor? 
    Jo jag skulle kunna bo hos en kompis..

Men de känns försent. Jag har gnatat över detta så länge och ska jag göra något först nu ??? 

Känns ju som han inte skulle ta de riktigt på allvar. Men de måste vänta någon månad för vi ska på så massa träffar och middagar nu och de gäller de ju att hålla leendet upp :S
  • 3way
    satakatse skrev 2010-05-28 11:24:48 följande:
    Aj, det var inte små mängder.. ojoj.. ja, hmm, har inga råd. Jag har lämnat män pga att de dricker för mycket pga att jag är uppväxt i alkoholism, det blir inte bättre med tiden. Det blir värre och jag vill absolut inte utsätta mina barn för sådant. Det fanns inte våld och så, men förändrad beteende och lukten. Jag mår illa än idag av öllukt. Du får väll helt enkelt ge han en tid hos någon AA eller liknade och du bör verkligen börja gå på föredrag om medberoende och möjliggörare, för jag tror att du hjälper honom i alkoholmissbruket. Kanske du är uppväxt i sådan familj? och så klart han blir arg när du försöker ta hans största kärlek ifrån honom, du är bara hans älskarinna, ölen är frun och barnen och det viktigaste som finns för honom.
    jag är inte uppväxt i någon sådan familj. Vi har inte haft problem detta.

Hans öl står honom väldigt nära. de är de första han säger hej till när han kommer hem och de sista han dricker vid sängen innan han somnar iallfall 5/7 dagar i veckan.

Jag tjatar på honom jätte mycket om att han behöver nya kläder men han säger att han inte har råd. Men öl i stora lass har han råd med. De har han alltid råd med. Han kan leva på öl.   Usch detta låter verkligen riktigt illa.  Oarkar inte ta detta öl bråket igen.  Jag tycker jag har gett honom så många chanser men han sumpar dem. Jag är för snäll och älskar honom så mycket!

Men samtidigt tänker jag lite så, bättre att han dricker massor av öl nu än när han blir pappa ?  Men de kankse som sagt inte blir bättre förens han blir farsa.  Jag tror inte de längre.
  • 3way

Måste ta tag i detta.Men de som alla säger M är ingen M utan attallid ha öl hemma eller att inte vara onykter på fester. Många skrattar åt detta men jag tycker de är en skit jobbig stämpel.

De är några få. som har reagerat över hans drickande som finns i han närhet. Och ni vet inte ens hälften av de han har ställt till med. och bara när han varit onykter.
    Usch.  Vad har jag gjort, vad har jag valt.

Dett var inte alls medräknat i mina önskemål hur man vill leva.  Han har bara folköl hemma nu men slår va dom att de kommer en låda med hem ikväll, de är ju lördag och allt.

Jag som vanligt dricker väldigt sällan. var nu 3 veckor sedan mina läppar snuddade alkohol.  Jag har kört min fulla pojkvän  3 kvällar på 2 veckor.

han är ute mycket med arbetskamrater och dricker då de är gratis. De uppmuntrar honom sjukt mycket att dricka. Men nästa gågn får han hitta någon annan som kör.

• 3way

ja, får tag i detta så fort som tillfälle ges. Dumma dumma kära sambo. Varför gör du såhär- Varför ser du inte?

• 3way

Jag gjorde just ett test på alkoholprofilen. se  såg inte så bra ut.

Ja, hankommer med bra många undanflykter för att kunna dricka.

jag körde honom senast igår. Kom hem kl. 24 och jag skulle upp kl 6 dagen där på och jobba. Vilket jag gjort nu. Men ska tillbaka till jobbet nu och jobba kväll också.

Jag sa "kan du inte hitta någon annan som kör eller va nykter denna gångnen".  "hur skulle de se ut om jag var nykter, de är inte samma sak, alla andra dricker ju"   svara han.  jag döreslog "du kan väl säga att du går på pencillin eller nåt och inte får dricka om du tycker de är pinsamt" 

Ni hör ju. Helt sjukt låter de ju. Han vill dricka, slappna av  och trolgvis så blir han lättare att umgås med när han har fått lite i sig. Stackars.

• 3way

Men nu ska jag iväg till jobbet, läser mer imon. tack för alla svar, ideer och förståelse.

• 3way
    cewins mamma89 skrev 2010-05-29 15:08:41 följande:
    Tror du att han kommer ens en gång vara närvarande under förlossningen eller ta hand om barnet på nätterna osv??? Hur kan du ens vilja lämna barnet till ett fyllo??!?!?!  Han kan inte ens hålla sitt löfte i några dagar....
    Jag  vet att min kille skulle vara med på våra forlossining.  Han skulle inte dricka en edna droppe när man är i sista 30 dagarna innan BF. De är jag säker på.

Nu är de så, men de kan bli värre att han blir mer beroende om man inte sätter ner foten.  Vi ska ju utredas snart om våran barnlöshet. De kommer ta blir blodprov på oss och jag hoppas att de blodprovet säger att han dricker för mycket. De hade varit skönt om de kom från en doktorn mun istället för min att han dricker för mycket.
  • 3way
    Anonym skrev 2010-05-29 15:49:13 följande:
    Har läst din blogg nu, du är så gryyymt medberoende ts.
    Vad mesnas med merberoende? ^^
  • 3way
    Anonym (My, medberoende) skrev 2010-05-29 21:41:54 följande:
    Jag har nu bara läst TS och inget i tråden, men det jag som medberoende fått lära mig att vad jag än säger eller gör så betyder det ingenting. DU kan aldrig förändra honom, det är endast han. Tyvärr går man på niten hundra ggr om och känner sig så naiv och dum och inte hjälper det. Själv är jag på bristningsgränsen för tillfället. Han har druckit i säkert varje jävla dag nu i över någon månad. Mängden eller styrkan har ingen betydelse utan det ska vara där hela tiden. Så fort fredagen kommer, helgen kommer, högtid kommer, långhelg kommer så vet jag att det innebär värre drickande. Värsta utav allt är jag är gravid också...
    Jag hatar storhelger!  De är som "gjorda" för att komma med en bra anledning till att dricka.  Den svenska kulturen är tyvär så.
    De är en sak jag inte förstår med honom där vi är helt olika!

Jag kan vara nykter, jag kan ha kul, jag kan vara mig själv, de fattas inget, jag kan flumma iallafall och dansa jätte fult med mening på en fest, inga problem.

Men de kan inte min kille. Om han är nykter är en lung och bara sitter och pratar med någon och tycker att jag kan vara lite jobbig om jag är onykter och han nykter. MEN GRATTIS hur jobbig tror du inte jag tycker du är när duär full 2ggr i veckan och jag tar mig några mer gals en vanligt varannan månad!

De förstår inte han!
    Men ändå älskar jag honom
  • 3way

Oj vad många som har skrivit mendan sjag har varit borta. Både roligt men också tråkigt att så många har så tragiska erfarenheter, jag vill inte bli en av er! Om ni försåtr vad jag menar.  Jag vill inte gå och bära en sådan historia, men då får detta ta slut nu.

• 3way

N
    adiaMi de verkar som du verkligen har filmat oss  eller nåt så korekt din beskrivning beskriver min vardag.
    Jag är blind!
    Jag ser inte detta själv, för mig är de vardagsmat, något jag lärt mig leva med. Jag ser verkligen de inte som ett stort allvar som ni gör. jag är ledsen över detta. Sett mycket skit.   Men om jag hade läst min tråd utan att känna mig själv så hade jag tyckt att detta var helt sjukt. Han är helt sjuk, jag skulle vara helt sjuk osm inte gör något. Inte ser något och de värsta, nästan accepterar detta beteende.
    Men de har ju inte skadat mig så mycket, men någon enstaka gång kankse. 2-3 ggr om året har de väl hänt saker som aldrig skulle hänt om de inte var för alkoholen.
    Om man nu kan skylla på alkoholen?

Den drunkens tal är den nyktres tankar.

Vill inte förstöra för honom, inte dra in honom i något han inte vill.
    Känns så otroligt fel eftar allt han slit han gör för företaget och mig och nu förbjuda honom de som känns bra/skönt för honom. Kan någon förstå detta?
    De skulle vara samma sak som om någon sa att jag inte fick ha mina hundar! eller att jag inte fick använda mitt beroende framkallande body butter som också kostar en slant.
    Saker som man unnar sig. Förstår ni?  Jag vet verkligen inte in eller ut.
    Vad vore en sommar utan öl?

Han drack inte igår, bara folköl 3st.

I onsdas drack han 8 starkisar med en granne som kom hit och de umgicks till 24:00, jag sov.

I tordas var han på en konferans med ett annat företag då drack han säkert massor av öl och whiskey eftersom allt är gratis. han är dock ingen snyltare utan delar gärna med sig.

Men jag dricker inte öl, ser inte tjusningen med det. Dricker mest bara vin och en eller annan drink. Men jag är väl ingen Alko som dricker MAX 1 ggn varannan vecka om de inte är någon speciell tillställning?

Ska iväg och jobba kväll nu.
  • 3way

Har pratat om detta med han idag. Slutade med att han nu varit borta i 3timmar, ännu inte hemma. De sista han sa innan han åkte var att "du bör nog fundera på om vi verkligen ska leva ihop, jag vet inte om jag orkar med någon som ska ändra mig hela tiden".

Visst han ändrats en del sen vi träffades men jag tror inte allt beror på mig, de handlar om personlig mognad.  Han har mest bara vuxit i sig själv och fått mer status.  Han snusar mer och dricker mer, men de kunde jag självklart inte påpeka.

När vi träffades så tog han blodprover varje månad just för att han inte skulle dricka så mycket. Hanhar nämligen kört rattfull för 6årsedan  och blev av med körkortet.
    Vilken bright kille jag har träffat tycker ni då. Men han har abslout sina fina stunder också, nästan alltid.

De är så fort han tar i en ölburk då jag tycker de är jobbigt. Men vem bryr sig om mig och vad jag tycker.
    Jag ska vara tacksam över att jag får ha någonstans att bo. Vi har en gård för fan!  Jag har allt jag kan önska mig, nästan.  Jag vill inte lämna honom, så viktig är inte hans drickande. Och om de nu är så att han väljer ölen framför barn som tänker jag vänta.

Vilket jag märkte idag så förstod han inte själv problemet. De finns inte i hans värld att sitta och dricka vatten eller mjölk (?) på kvällarna. Inte nog med det så skyllde han på att vårat vatten inte går att dricka (vi har egen brunn) men jag har druckit vattnet varje dag i 4 års tid och de har gått hur bra som helst.

Nej jag vet inte, orkar inte.  Kan inte lämna honom just nu, kan inte stå på egna ben än. 

"hur mycket får jag dricka för dig för att du ska tycka att de är OK" undra han.
    Jag sa att. Ingenting!  Du måste bevisa för mig att du inte "Måste" dricka.
    De gick han inte med på ( och bara de tyder ju på en sak)

7öl då i veckan sa jag. Så de gäller ju att välja tillfälle.
    Han tappade hakan och föreslog hellre 1 öl per dag och 7 vid festliga tillfällen. (7st ve jag ju att han inte håller)  

Idag/nu var han frukansvärt öl sugen därför denna diskussion kom upp, då har de gått 2 dagar sedan han drack dessa 3 folk öl sist, han drack en folköl igår.

Hatar när han åker såhär ifrån mig utan att säga något. Hans hund tog han också med sig. Jag har sms.at och förklarat hur fint jag gjort hemma nu och att jag köpt massor av kläder till honom idag. Inget svar.
    Han måste komma hem, får panikatacker annars, då måste jag locka hem honom. Sjuk människa jag är.

• 3way

Hur är de med sån där personlighetstörning när man dricker. Vad innebär detta?

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket