• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • 3way
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:30:13 följande:
    Om man dricker starköl /öl varje dag så JA då har man nog stora problem med alkoholen....... Det ÄR inte normalt att dricka så mycket..min man kan ta en öl efter jobbar ca 1-2 ggr i månaden eller nån öl på fredag kväll osv. Det låter som om att han ljuger för sig själv när han säger att han älskar smaken. Han har nog blivit beroende tyvärr. Hur funkar det att klara jobb osv? Att planera barn för er just nu känns nog inte så bra, tänk att få ett barn med honom när han dricker varje dag..inte en bra miljö för ett barn samt att ni skulle bråka jämt om det. Han bör ta tag i sitt liv innan. Jag skulle sätta ett ultimatum, sluta att dricka eller så är det slut. Hårt? Ja kanske men vilket liv får du med honom, inget bra liv alls om han fortsätter att dricka..det kommer antagligen bara att bli värre. Jag har personer i min närhet som tyvärr har fastnad i öl-träsket......vuxna personer med utflugna barn men det är lika tragiskt för det......
    Han är egen företagare och de funkar faktiskt bra tycker jag.
    Grejen är att han själv säger som så att "de är ju bara ett barn som fattas" och då skulle han sluta för han skulle få något att lägga tid på. Menar inte att vi har de tråkigt nu. Jag tror lite på de han säger. MEN JAG VILL ABSOLUT INTE HA ETT BARN OCH EN ALKHOLIST FARSA. De är väl de jag fasar  mest, att de inte blir  bättre utan att han fortsätter dricka.

jag skulle inte ha något imot att han dricker när jag är gravid osv. (men absolut inte i samma volym som de är nu)

Jag är så orllig över hur detta ska sluta.
  • 3way

När jag påperkar att han dricker för mycket så inser han de inte själv. Och då fattar ju jag  att han har alko tendenser när han inte ser problemet själv.  Han kan exempelvis ta första ölen kl 12 en lördag. Sen kl 4 då han har hällt i sig 5st så märker han kanske att snuset ät slut. Då vill han att jag ska skjutsa honom till affären Men där säger jag stopp.

• 3way

Självklart är detta något som de händer att vi bråkar om. Men de är nog också de enda vi bråkar om.

Går  nog att jämnföra med ett självskadebeteende. De har jag haft. Alla runt omkring bryr sig och vill inte att man gör sig illa. Men personen i fråga ser de inte själv och undrar varför i helvete ska lägga sig i och hålla på att tycka så jävla massa hela tiden.
    Men jag börjar inse de att han behöver proffshjälp. jag kan inte ta hand omdetta själv.

• 3way

Jahg kan inte ställa ett ultimatum där de handlar om att göra slut. Då finns de inget kvar för mig. jag har inget utan honom. Jag står då utan bostad, utan bil (och då kan jag inte ta mig till jobbet) utan någon som helst trygghet. Min familj bor 28mil bort och jag vill verkligen inte tillbaka hem. 

Jag måste ha något annat ultimatum???
    Att han får köpa en cross kankse om han slutar dricka? de tycker han om.

Ibland så säger han att jag tar ifrån honom allt han tycker om ??? Jag fattar inget.  Hans bilar (men dem sålde han för att hans intresse minskade och för ahn behövde pengarna)  han s cross (ja den körde han sönder), att han inte får köpa ny cross (nej vi prioreterar att vi måste ha värme i kåken i vinter och inte köpa en cross för 40.000 när vi kan ha värme istället) Hans traktor (den användes inte för vi brukade inte jorden sen fick han riktigt bra betalt för den)  Så nu har han visst bara ölen kvar och de vill jag också ta ifrån honom.

• 3way
    Fiyali skrev 2010-05-28 11:02:11 följande:
    Det där med att dricka alkoholfritt är väl en ide, men jag som dricker öl kansk två ggr per år, skulle aldrig välja alkohol fritt för det SMAKAR faktiskt inte samma sak. Men o andra sidan tror jag inte att han dricker öl bara för att det är gott, vilket är anledningen till att jag gör det, jag tror hans Sug efter öl bottnar i något helt annat än smaken.
    han slappnar av och glömmer  arbetsdagen (min pojkvän har ett mycket hårt jobb) Och  de är väl inte så konsigt med de, de förstår man ju. Men kan de inte finnas något annat som kan ersätta ölen?  De blir sjukt dyrt för honom att köpa öl hela tiden. Pengar som skulle kunna lägga på huset!!!!
  • 3way
    Stårschan skrev 2010-05-28 11:00:25 följande:
    Att man tycker att något är gott är ju i sig ingen ursäkt för att ge efter för njutningen. Anta att du skulle börja äta en Magnumglass eller en godispåse för varje öl han häller i sig. Förmodligen skulle han reagera och tycka att du åt onormalt mycket glass. Det kan nog vara svårt att se sig själv med omvärldens ögon. Men har man fått i sig fem starköl under en helt vanlig lördagseftermiddag så är det inte helt normalt. Många får inte ens i sig så mycket vätska under en hel dag...
    Bra ide! Jag ska börja hanlda sjukt mycket på Tradera, Jag älskar ju kläder men fått hålla de tillbaka nu när jag lägger undan så mycket till sparande. Så kankse ha reagerar lite!

jag har faktiskt försökt en gång bevisa hur mycket han dricker genaom att spara massor av ölburkar. När de sen var 4 stora säcker som jag placerade ut över hela vardagsums golvet så var de väl mest bara att han rykte på axlaran och sa "fan va gott jag har de" Sen fick jag städa upp allt och åka till tippen. Men de var mycket längesen detta vara.
  • 3way
    071001 skrev 2010-05-28 10:55:08 följande:
    Jag har en hög ribba för vad jag anser vara mycket, men ts, ja 3,6 starköl varje dag är väldigt mycket.
    Är de så?
    Jag jag har inget att jämföra med. Vet inte vad andra gör i sina förhållanden. Men de är nog så, misstänkt att de är väldigt mycket

De har helt klart gått över styr!
  • 3way
    Anonym (hum) skrev 2010-05-28 11:10:32 följande:
    Jag tycker du beskrev det fint. Berätta det där för honom. Att det varit hans val att sälja sakerna. MEN du kanske ska uppmuntra hans motoritresse, absolut om det är viktigt för honom. Jag tycker inte du skaffar barn med honom så länge han dricker som han gör. Jag, personligen, skulle välja att se föränringen först. För har han ett beroende så vet du, liksom jag att han inte dricker mindre för att han får barn. Naturligtvis så avgör du själv hur du vill ha det i ditt liv. Byter han ölen mot en motorfrodon så har du verkligen lyckats. Tror du han gör det då? Jag hoppas du hittar ett sätt komunicera med honom som får er att växa mer tillsammans.
    Om han hade fått sina kära cross tillbaka hade han fått annat att tänka på en öl. Sen när han kommit hem hade han varit helt utpumpad (så då skulle han inte orka göra mig med barn ;)  )  Så han hade nog bara somnat och haft de gött.

Jag får prata med honom om detta.
  • 3way

Ultimatum:  (att de nu ska behöva gå såhär långt)

han får köpa sig vilken cross han vill. Han får bara dricka en gång i veckan (som "normala" svenska män gör) Om han så ens luktar på en öl burk mer en gång i veckan så har jag rätt att sälja hans cross mot hans vilja om de en är så att han är på jobbet.

Samma sak gäller om han dricker och kör cross berusad då får jag också ta den.

Ultimatum 2: Han får köpa vilken cross han vill. Han får dricka hur mycket han vill (!?)
    MEN om han dricker tänker jag låsa fast crossen  (då bara jag har nyckeln till låset)
    Då han själv får välja vilet som är viktigast för honom och jag tror faktiskt han vill köra cross mer en att dricka.

Ultimatum 3.  han får köpa vilken cross han vill. Han får bara dricka en gång i veckan (som "normala" svenska män gör) Om han så ens luktar på en öl burk mer en gång i veckan så har jag rätt att ringa och söka hjälp åt honom och även medla hans närmaste anhöriga att han är alkolist så vi kan få hjälp utav dem också.

Vilket låter bäst?

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket