• pappis

Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

Min son ska börja skolan till hösten och nu har jag fått reda på att klassföreståndare blir förmodligen en kvinna med Aspergers syndrom. Hon är tydligen utbildad lärare och har tidigare jobbat på skolan som elevassistent men verkar nu få ansvaret för en hel klass.

Jag är djupt skeptiskt till att en människa med denna problematik kan tillgodose min sons behov. Om man har psykiatrisk diagnos och svårigheter med att förstå andra människors känslor och det sociala samspelet kan man väl inte arbeta som lärare för så små barn? Vi funderar allvarligt på att sätta sonen i en annan skola.

Funkar det med en lärare med Aspergers. Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 13:48
    Frågan gäller alltså om vi ska byta skola? Ja eller Nej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?
  • TwistedSister

Är frågan som i rubriken, eller din sista fråga om det funkar med en lärare med aspergers?

• lövet2

Jag har bara erfarenhet av barn med Aspergers, så jag skulle absolut vilja träffa läraren ett par gånger före skolstarten. Lite tveksam skulle jag absolut vara just till att ha en klasslärare för 7-åringar ...

• TwistedSister

Jag har bara en kompis som har aspergers då, men hon skulle absolut få vara lärare åt mina barn om hon utbildade sig till det
    Man kan inte svara på det generellt, bara anta att rektorn har gjort en riktig bedömning att den här läraren klarar sitt jobb som hon blivit anställd för att göra. Men sen finns det ju massa dåliga lärare, de flesta utan aspergers...

• SaramedM

har du träffat personen ifråga?

För personer med autism är lika olika som du och jag

På vår förskola finns en kvinna med AS, och jag tror ingen märker av det utåt

• pappis
    TwistedSister skrev 2010-05-25 14:01:53 följande:
    Är frågan som i rubriken, eller din sista fråga om det funkar med en lärare med aspergers?
    Förlåt. Frågan är om ni skulle sätta barnet i en annan skola. Vi har möjlighet att göra det utan några större problem, tror det endast är 10 minuter extra bilfärd.
  • SaramedM

Vem har föresten sagt att hon har AS? är det ett rykte som går om henne eller är det nått du vet?

• SaramedM
    pappis skrev 2010-05-25 14:08:59 följande:
    Förlåt. Frågan är om ni skulle sätta barnet i en annan skola. Vi har möjlighet att göra det utan några större problem, tror det endast är 10 minuter extra bilfärd.
    Att låta barnet byta skola för att EN lärare har as verkar lite överdrivet
  • pappis

Jag har träffat henne som hastigast. Tycker hon verkar udda, lite stel och formell, kanske. Att hon har aspergers har hon själv berättat på skolan.

• Busbellan

alltså med tanke på att hennes chef tycker att hon var så bra så hon kunde gå från elevassistent till klasslärare så hade jag tagit för givet att hon klarade av det, annars skulle hon antagligen inte fått det uppdraget.
    Människor med npf-diagnoser skiljer sig otroligt mycket mellan varandra, antagligen större skillnader än mellan "normalstörda" människor.
    Så, nej jag hade inte bytt skola

Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-05-25 14:11:59 följande:
    Jag har träffat henne som hastigast. Tycker hon verkar udda, lite stel och formell, kanske. Att hon har aspergers har hon själv berättat på skolan.
    Ok
    ja jag ser ingen anledning till varför hon inte skulle klara att vara lärare
Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?