Inlägg från: pappis |Visa alla inlägg
  • pappis

Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

Min son ska börja skolan till hösten och nu har jag fått reda på att klassföreståndare blir förmodligen en kvinna med Aspergers syndrom. Hon är tydligen utbildad lärare och har tidigare jobbat på skolan som elevassistent men verkar nu få ansvaret för en hel klass.

Jag är djupt skeptiskt till att en människa med denna problematik kan tillgodose min sons behov. Om man har psykiatrisk diagnos och svårigheter med att förstå andra människors känslor och det sociala samspelet kan man väl inte arbeta som lärare för så små barn? Vi funderar allvarligt på att sätta sonen i en annan skola.

Funkar det med en lärare med Aspergers. Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 13:48
    Frågan gäller alltså om vi ska byta skola? Ja eller Nej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?
  • pappis
    TwistedSister skrev 2010-05-25 14:01:53 följande:
    Är frågan som i rubriken, eller din sista fråga om det funkar med en lärare med aspergers?
    Förlåt. Frågan är om ni skulle sätta barnet i en annan skola. Vi har möjlighet att göra det utan några större problem, tror det endast är 10 minuter extra bilfärd.
  • pappis

Jag har träffat henne som hastigast. Tycker hon verkar udda, lite stel och formell, kanske. Att hon har aspergers har hon själv berättat på skolan.

• pappis
    SaramedM skrev 2010-05-25 14:09:47 följande:
    Att låta barnet byta skola för att EN lärare har as verkar lite överdrivet
    Men det är ju en viktigt period i barnens utveckling. Och det kan ju bli så att hon är grabbens lärare i tre år. Det är ju inte bara räkning och skrivning som är viktigt under denna perioden, utan även hur man beter sig mot varandra. Kan en människa med aspergers anses vara en förebild för sånt?
  • pappis

Jag märker att de flesta skrivna svaren är positiva till en lärare med aspergers syndrom, men att det är flera i omröstningen som är tveksamma eller negativa.

Kan det vara så att det är mer korrekt att tycka att det är okej med lärare med sociala funktionshinder? Jag är rädd för att en sådan "förståelse" går ut över barnen. Jag har inget mot människor med aspergers syndrom och tycker givetvis att de ska ha alla förutsättningar i livet, men vill inte att det ska drabba kanske 25 skolbarn och gå ut över deras framtid.

• pappis
    SaramedM skrev 2010-06-07 13:21:02 följande:
    Tala om på vilket sätt det skulle påverka  25 skolbarns framtid negativt?
    Om hon inte klarar av jobbet så hade hon knappast fått det eller hur?
    Jag är rädd för att hon inte klarar av att läsa av barnen och se olika signaler i från dem, vad gäller t.ex. behov, sinnesstämmning osv. Personen i fråga verkar dock välutbildad, så jag tror inte hon kommer ha några problem med att lära ut. Det är mer det andra, det man inte kan ta på som oroar mig.
  • pappis
    SaramedM skrev 2010-06-07 13:41:21 följande:
    Det kan vara precis tvärtom, att hon är extremt uppmärksam på sånt man inte kan se eftersom att hon vet att det inte kommer intuitivt för henne

Har du träffat henne ?
    Jag har träffat henne som hastigast. Hon verkade lite udda, men det behöver inte vara något problem.

Ni tror alltså inte jag behöver oroa mig för att jag sätter mitt barn i klass där lärararen har svårt för att läsa av barnen socialt?

Och nej, jag är inte speciellt påläst när det gäller aspergers, jag har bara sökt lite på nätet. Så jag kanske har missuppfattat det där med det sociala och förståelsen för andra människor.
  • pappis
    Analoga skrev 2010-06-07 13:46:27 följande:
    Nä nä, men jag ville bara förklara eftersom många verkar tro att Aspergers är lika med en förståndshandikppad, synbart störd person.

Men som sagt - jag vet många läkare som har diagnosen och de samspelar väl också med barn i sitt arbete....och eftersom hon blivit anställd så har ju iallafall skolledningen förtroende för henne - och som sagt ska man ju inte döma på förhand. TS märker nog om det inte fungerar bra och då får hon ju vända sig till skolledningen och framföra sitt klagomål!
    Men läkare har man väl stött på många utan någon som helst social kompetens? Det är ju en stor orsak till felbehandlingar inom vården att kommunikationen mellan patient och läkare fungerar dåligt.
  • pappis
    SaramedM skrev 2010-06-07 15:32:28 följande:
    läs på lite om vad det innebär att ha AS för din kunskap verkar inte så jättebra
    Men vilka hinder kan jag räkna med hos en lärare med aspergers? Det måste ju finnas något generellt som kan anses problematiskt. Aspergers ÄR ju en diagnos och ett funktionshinder. Man får väl inte diagnos utan vidare?
  • pappis

Jag har nu träffat och pratat med läraren i fråga. Hon var väldigt öppen med sitt funktionshinder och förklarade en del vad hon kunde ha svårt med och hur hon hade jobbat/jobbade med detta. Hon berättade också om olika positiva sidor som hon tyckte kom med aspergers syndrom.

Jag fick ett stort förtroende för henne. Hon verkar ambitiös och jag tror precis som ni skrivit i tråden att hon kan bli en stor tillgång.

Tack för alla synpunkter!

Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?