• pappis

Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

Min son ska börja skolan till hösten och nu har jag fått reda på att klassföreståndare blir förmodligen en kvinna med Aspergers syndrom. Hon är tydligen utbildad lärare och har tidigare jobbat på skolan som elevassistent men verkar nu få ansvaret för en hel klass.

Jag är djupt skeptiskt till att en människa med denna problematik kan tillgodose min sons behov. Om man har psykiatrisk diagnos och svårigheter med att förstå andra människors känslor och det sociala samspelet kan man väl inte arbeta som lärare för så små barn? Vi funderar allvarligt på att sätta sonen i en annan skola.

Funkar det med en lärare med Aspergers. Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 13:48
    Frågan gäller alltså om vi ska byta skola? Ja eller Nej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?
  • Movie Freak

jag rösta fel....jag sa ja för att stanna kvar.

varför skall ni byta skola. Har du verkligen läst på om aspergers syndrom.

många vuxna människor med aspberger syndrom som har fått rätt hjälp under sin uppväxt har som vuxna lärt sig hur man skall göra för att fungera och hur de skall tolka olika signaler ex. kroppsignaler o andra sociala kontakter. De har nycklar för att av koda det som av kodat måste.

Aspergers är inte Autism och bör inte behandlas som det heller.

Många med aspergers är så "bra" (eller hur man nu skall uttrycka det) så har den som inget vet eller  kunskap inom det förmågan att se att där finns ett problem.

Min mamma som är special pedagog jobbar med barn som har olika behov o sjukdomar ex. aspergers, autism m.m. o går ofta på föreläsningar där just föreläsaren en kvinna i 50 års åldern har aspergers o det ända som skiljer henne ifrån en annan föreläsare är att hon inte kan svara på frågor på stående fot utan måste få frågorna nedskrivna först o se dem i skrift.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-07 13:06:15 följande:
    Jag märker att de flesta skrivna svaren är positiva till en lärare med aspergers syndrom, men att det är flera i omröstningen som är tveksamma eller negativa.

Kan det vara så att det är mer korrekt att tycka att det är okej med lärare med sociala funktionshinder? Jag är rädd för att en sådan "förståelse" går ut över barnen. Jag har inget mot människor med aspergers syndrom och tycker givetvis att de ska ha alla förutsättningar i livet, men vill inte att det ska drabba kanske 25 skolbarn och gå ut över deras framtid.
    Tala om på vilket sätt det skulle påverka  25 skolbarns framtid negativt?
    Om hon inte klarar av jobbet så hade hon knappast fått det eller hur?
  • SaramedM
    Movie Freak skrev 2010-06-07 13:12:42 följande:
    jag rösta fel....jag sa ja för att stanna kvar.

varför skall ni byta skola. Har du verkligen läst på om aspergers syndrom.

många vuxna människor med aspberger syndrom som har fått rätt hjälp under sin uppväxt har som vuxna lärt sig hur man skall göra för att fungera och hur de skall tolka olika signaler ex. kroppsignaler o andra sociala kontakter. De har nycklar för att av koda det som av kodat måste.

Aspergers är inte Autism och bör inte behandlas som det heller.

Många med aspergers är så "bra" (eller hur man nu skall uttrycka det) så har den som inget vet eller  kunskap inom det förmågan att se att där finns ett problem.

Min mamma som är special pedagog jobbar med barn som har olika behov o sjukdomar ex. aspergers, autism m.m. o går ofta på föreläsningar där just föreläsaren en kvinna i 50 års åldern har aspergers o det ända som skiljer henne ifrån en annan föreläsare är att hon inte kan svara på frågor på stående fot utan måste få frågorna nedskrivna först o se dem i skrift.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
    Jo asperger är faktiskt en autismspektrumstörning, men det har väl inget med saken att göra?
  • Reglementet

Är du insatt i aspergers?

• levandecharader
    pappis skrev 2010-05-25 13:58:30 följande:
    Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

pappis skrev 2010-06-07 13:06:15 följande:
    Jag märker att de flesta skrivna svaren är positiva till en lärare med aspergers syndrom, men att det är flera i omröstningen som är tveksamma eller negativa.

Kan det vara så att det är mer korrekt att tycka att det är okej med lärare med sociala funktionshinder? Jag är rädd för att en sådan "förståelse" går ut över barnen. Jag har inget mot människor med aspergers syndrom och tycker givetvis att de ska ha alla förutsättningar i livet, men vill inte att det ska drabba kanske 25 skolbarn och gå ut över deras framtid.
    Du kan nog inte gå så mycket på röstningen eftersom du ställer 2 frågor i trådstarten som "motarbetar" varandra.

-Ska vi byta skola? & -Funkar det med en lärare med aspergers, vad tror ni?

Hur ska du veta vilken fråga man har svarat på? Hur ska vi veta vilken fråga vi ska svara på?

För att svara på helheten som står i ts -Nej jag skulle inte byta skola endast baserat på det. Jag håller med dom som har skrivit tidigare, det kan vara en stor tillgång istället. Rektorn tycker uppenbarligen att det är en kompetent lärare, som dessutom har arbetat på skolan innan, så det är ju ingen nyanställning.
  • Analoga
    pappis skrev 2010-05-25 13:58:30 följande:
    Min son ska börja skolan till hösten och nu har jag fått reda på att klassföreståndare blir förmodligen en kvinna med Aspergers syndrom. Hon är tydligen utbildad lärare och har tidigare jobbat på skolan som elevassistent men verkar nu få ansvaret för en hel klass.

Jag är djupt skeptiskt till att en människa med denna problematik kan tillgodose min sons behov. Om man har psykiatrisk diagnos och svårigheter med att förstå andra människors känslor och det sociala samspelet kan man väl inte arbeta som lärare för så små barn? Vi funderar allvarligt på att sätta sonen i en annan skola.

Huvudsaken är väl att hon klarar sitt jobb?? Döm inte ut henne i förskott bara för att hon råkar ha Aspergers.

Kan berätta för dig att jag vet om läkare som har Aspergers, chefer som har Aspergers...

...många Aspergers-patienter är högutbildade och mycket intelligenta.
  • bakeacake

läraren kanske har en högfungerande aspberger.. nä ja tycker inte man ska vara för snabb att döma!!

• Faile

TS, har du ingen möjlighet att träffa personen och prata med h*n om dina farhågor?

Jag själv har vissa handikapp och hade jag nu valt att jobba med något så känsligt som barn skulle jag förstå att frågan kan komma upp.
    Jag hade dessutom uppskattat en rak diskussion mer än att bli bortvald pga okunskap.

• pappis
    SaramedM skrev 2010-06-07 13:21:02 följande:
    Tala om på vilket sätt det skulle påverka  25 skolbarns framtid negativt?
    Om hon inte klarar av jobbet så hade hon knappast fått det eller hur?
    Jag är rädd för att hon inte klarar av att läsa av barnen och se olika signaler i från dem, vad gäller t.ex. behov, sinnesstämmning osv. Personen i fråga verkar dock välutbildad, så jag tror inte hon kommer ha några problem med att lära ut. Det är mer det andra, det man inte kan ta på som oroar mig.
  • Faile
    Analoga skrev 2010-06-07 13:25:35 följande:
    Huvudsaken är väl att hon klarar sitt jobb?? Döm inte ut henne i förskott bara för att hon råkar ha Aspergers.

Kan berätta för dig att jag vet om läkare som har Aspergers, chefer som har Aspergers...

...många Aspergers-patienter är högutbildade och mycket intelligenta.
    Högutbildad och intelligent är inte alltid viktigast, speciellt inte när det gäller att samspela socialt med små barn. Tycker jag.
Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?