• Skrållan83

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hur ofta bör man göra ÄL-test? Varje dag? Eller räcker det med varannan/var tredje dag?

• Skrållan83

Varje dag alltså. Okej. Varje morgon borde ju fungera? Men det kanske räcker att börja testa typ 5 dagar efter sista primoluten? Tidigare än så lär det väl inte komma nån ÄL?

Hur ofta ska man "få till det i sänghalmen" då? Räcker varannan/var tredje dag där? Eller ska man gärna ha sex varje dag?

Vill ju öka alla chanser som finns för att det ska bli ett plus nu i sommar.

• Skrållan83
    Eddam skrev 2010-06-08 22:26:07 följande:
    Det beror ju helt på när du får ÄL.. Får du som mig, 2 dagar efter så har du ju missa ÄL om du börjar 5 dagar efter sista tabletten..

Min läkare sa att vi skulle ha sex varannan dag för att spermierna skulle vara på topp och att man inte skulle missa ÄL..
    Testa varje dag - sexa varannan. Tungan ute
    Idag tar hag näst sista pergon.

Känner mig riktigt optimistisk för att det ska fungera och ge oss ett plus. Men snacka vilket bakslag jag får om det inte går....
  • Skrållan83
    annakohler skrev 2010-06-09 10:01:08 följande:
    har slutat med rosenrot för nu känns mina äggstockar mer o mer...ska testa mig imorgon igen
    Hur känns det när dina "äggstockar känns"?
  • Skrållan83
    annakohler skrev 2010-06-09 10:51:55 följande:
    det gör ont precis där dem sitter,,,
    Jag har nog aldrig "känt av" min äggstockar... Men förstår att vissa gör det.
  • Skrållan83
    slims83 skrev 2010-06-09 18:15:25 följande:
    Bara en liten fråga, har era män fått göra sperma test? Det har inte min, tycker att det är lite konstigt..
    Har någon provat hem sperma test? Såg att det finns att köpa, fast de kanske inte är så bra=) 
    Nej, min gubbe har inte fått göra något spermatest ännu. Men fungerar det inte att bli gravida efter tre pergokurer så kommer han att bli kallad för ett test.
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-06-09 21:06:33 följande:
    Min karl har inte fått göra test heller.. Vi har iofs ett barn ihop sedan innan men allt kan ju förändras..

Här går tiden såååååå sakta!! En hel vecka kvar till BIM och det känns som en evighet!! Det positiva är att jag alltid har haft mensvärk ända från dagen innan ÄL till mensen (när det behagade fungera) men nu känner jag INGENTING precis som när jag var gravid med sonen.. HOPPAS HOPPAS!
    Åååh, hoppas hoppas hoppas att du får ditt plus om en vecka. Håller alla tummar för dig!
    Själv tar jag den sista pergotimen idag. Imorgon börjar ÄL-testandet.

Gjorde du något blodprov? Jag funderar på om jag ska ringa in i dag och boka en tid... man kollar med ett blodprov om det blivit någon ägglossning. Men jag är SÅ otroligt rädd för nålar/sprutor, så jag vet inte om jag ska göra det ändå.... Blir det utslag på ÄL-stickan så lär jag väl ha ÄL?
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-06-10 08:43:58 följande:
    Ja håll gärna tummarna!! Jag håller mina för dig!!

Jag ska ta blodprov på dag 22 för nivån är tydligen hög länge om man har ägglossat.. Vi har sånt dropp-in här på sjukhuset som jag åker till.. Har remissen hängandes på kylskåpet.

Troligtvis så har du haft ÄL om du får utslag men risken finns tydligen att man får LH höjningen men att ägget ändå inte släpper så 100% säkert är det inte med testerna... Även om jag tror att det är ganska ovanligt att ägget inst släpper vid en höjning..
    Det var inget krav från din läkare att du skulle ta blodprov eller? 
    Nej, det är inget krav från min läkare att ta detta blodprov... han skriver i ett brev: "Första månaden bör du kontrollera ett blodprov (S-Progesteron) för att se att du verkligen har fått ägglossning. Provet ska tas så sent som möjligt någonstans mellan 25-28:e menstruationsdagen."
    Alltså att jag bör... inte måste. Fast det kanske är lika bra att göra det, så vet man säkert? Men jag har SÅN ångest inför sputan/nålen. Fan... jag hatar det. Dessutom är jag sjukt svårstucken... aah.
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-06-10 12:51:08 följande:
    Usch vilken jobbig situation!!! Men kan du inte skita i provet denna månad då och vänta till nästa månad OM det inte skulle ta sig denna gång? Så har du ju "tjänat" en månad? hihi
    Okej, nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra. Jag struntar i blodprovet denna månad. Plusar jag inte, så väntar jag till nästa pergotimekur och gör det då. Perfekt! Skrattande
  • Skrållan83
    Eddam skrev 2010-06-10 19:42:27 följande:
    Hihi perfekt! Ja det är ju onödigt att ta ett jobbigt prov om du ändå hinner bli gravid..
    Mhm, och jag hade tänkt hinna!!
    Du då, känner du dig gravid ännu? Hihi.
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??