• Fimpen72

Fler som snart ska börja med Pergotime??

härligt syskonmaking =) Här hålls det tummar.

Nu har jag beställt Evecare, det ska nog komma innan det är dax för ÄL.
    Jag har sådan jäkla jobbig mens, jag som trott att det berott på att jag har det så sällan.
    Vaggar fram på jobbet, så ont så det känns som om allt tänker ramla ut.
    Ont i fogar/rygg.
    Fy, nu får det vara bra med mens närmsta 9-10månaderna ;)

• Fimpen72
    sassa07 skrev 2010-10-16 19:55:15 följande:

Fimpen72: Tråkigt att mensen kom Skit skit skit!!!
    Vad begär sjukvården då???
    Får ni det gratis i eran kommun även om ni har barn sen tidigare???
    Vi får det inte i min kommun! Här får vi öppna plånboken, och det ser ut som vi kommer att få göra detta! Ska på IVF besök den 9:e Nov
    -

Jag är ju nekad pga övervikt, måste ha BMI 25 vilket jag är långt ifrån. Jag hade BMI 26,5 förra ggn och han sa att nja du har ju lite övervikt men ok.
    Sen har vi ju redan barn så jag misstänker att jag hamnar lååångt bort på kölisten och jag börjar ju bli tant med mina 35år.
    Vi fick ju tvillingarna "gratis", men det var ju en annan regering och inga åtstramningar i vårt landsting då.

Känns lite bråttom pga åldern...
  • Fimpen72
    MD77 skrev 2010-10-16 21:33:26 följande:
    Ja, det känns att det är något som händer "därnere" Glad Frågan är bara när de behagar att släppa. Idag bestämde jag mig även för att åka ner till Danmark på måndag och vänta in ÄL, nu ska jag testa som en galning för att ha koll på när jag får ÄL. Om jag är där redan så kanske jag har större chans att få insemination vid "rätt" tillfälle.
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------
    Någon som har koll på hur länge ÄL-test visar utslag efter att ägget släppt?
    Det är nog väldigt olika ang ÄL testerna.
    Jag fick ngt starkare på torsdagen, positivt på fredagen och redan på lördagen var den svagare igen.
    Jag har alltid svaga streck oavsett när jag tester.
  • Fimpen72

Pladdermaja, trist.. När brukar du få ÄL?

MD77 - vad spännande!!

Själv tog jag första pergo idag.
    Har funderat hit eller dit ang när jag ska ta men bestämde mig för att ta från idag.
    (fick mens fredag e-m).
    TÄnkte även ta 3/4dels tablett.
    Eftersom jag fått ÄL med mycket känningar på 1tablett och Pergo lagras i kroppen tänkte jag att det kanske försämrar slemhinnan mer och mer...

Beställde Evecare i fredags och hoppas den kommer snart... får ju se när ÄL kommer nu när jag äter lite tidigare så jag ska beställa ÄL tester. Tur nog har vi inget spec planerat och kan mysa när det plussar.
    Om ÄL kommer som vanligt är det dax 2/11

• Fimpen72
    sassa07 skrev 2010-10-18 08:40:46 följande:
    Fimpen72: ordet BMI borde förbjudas!!! Skippa det helt!!! Muskler, benstomme mm höjer ju BMI...
    Nä jag tycker att mäta sig är det enda rätta!!! Man kan fort. minska i midjemått  utan att vågen visar mindre!!!
    Hur länge får du äta pergo??? I min kommun har gyn sagt inte mer än 6 omgångar sen får man söka privat!!
    Jag köpte mina via nätet =)
    Så jag äter så länge jag vill. det är ej min övervikt som gör mig infertil, det är min PCO.
    Jag har ju varit normalviktig och fick iallafall inte ÄL
    Ev köper jag Femar nästa månad eftersom det ej påverkar slemhinnan.

Men om det inte fungerar efter 6mån får de väl hjälpa med sprutor, progesteronstöd osv.
    Urk.
  • Fimpen72
    sancia skrev 2010-10-18 17:14:36 följande:

MD77- Tycker du är tuff! Har du någon när och kär som vet om dina försök?

Vet knappt om jag vågar skriva detta, men jag har idag sett ett litet hjärta slå väldigt fort! Och enligt VUL var jag på dag 7+2 vilket ju stämmer bra med 7+1 som jag räknat fram.

Nu funderar vi hur vi ska fira!

Vad härligt!!!
  • Fimpen72

Välkommen till Kaakis.

Tyvärr har ju Pergo lite trista bieffekter när det gäller fertilitsekret och livmoderslemhinnan.
    Har du en schysst gyn nu kan du ju fråga om du kan få prova Femar vilket inte används inom fertilitetsmedicinen i sverige (jo ibland men inte som första hands val).
    Utomlands används Femar och ger mindre flerbörd, bättre  slemhinnor.

Jag ska börja med Borago (gurkörtolja) och även Evecare(himalaya healtcare) för att förbättre slemhinna och sekret.

Det är viktigt att man inte använder glidmedel om man tycker man har för lite sekretioner..
    Isf ett godkänt glidmedel typ Preseed.

Själv är jag 35år och har tre kottar.
    Åtta åring och tvillingar(pergo) på 6år.
    Nu försöker jag baka en fjärde alltså.....

• Fimpen72
    sri skrev 2010-10-19 19:16:51 följande:
    Hej alla

jag har ätit pergo för första gången och fick ett tydligt utslag på äl stickor på dag 17, men är inte det lite sent i cykeln igentligen? vad är det normala?
    jag får på dag 19.

Mellan 5-9dgr efter sista pergotabletten står det ofta men många får ju senare ändå typ dag 24-26
  • Fimpen72
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:13:23 följande:
    Fimpen: Vad har du för BMI, om man får fråga. Du skrev 26 i ett tidigare inlägg, det är väl inget skäl för att inte skriva ut pergo! Det är ju nästan normalt!

Man har sett tydliga samband mellan effekt av pergo och BMI, men det är ju inte farligt med pergo även med högt BMI. Däremot ger lägre BMI fler äl, graviditer. Högre BMI är oftare klomifenresistenta.
    Man kan ju inte begära att folk, typ över 35 år, ska gå ner massor i vikt, då hinner de ju bli alldels för gamla för att bli gravida överhuvudtaget.
    Dock kan ju en rätt så liten viktminskining, 5%, förbättra effekten av pergo. Sen så har ju feta, högre risk för andra åkommor under graviditeten(preeklampsi, diabetes, fostermissbildningar mm), men det borde inte vara ett skäl att inte förskriva pergo.
    he he.. BMI 26 hade jag före tvillingarna men redan då tyckte läkaren att jag ju var lite överviktig (suck):
     Efter det har vikten rusat på höjden tillbaka på ca 100kg som jag vägde innan jag fick mitt första barn.
    Men jag reagerar bättre på pergo nu är när jag var smal.
    Nu har jag ju fått två ÄL på raken av enkelkur. När jag var smal fick jag en ÄL sen inte ÄL av enkel kur.

Det är ju själva ålder vs. vikt som är kampen. Jag hinner ju bli 38år innan jag har godkänd BMI och då är man ju för gammal istället.

Jag har gått ner i vikt långsamt. Från 124kg till 105kg på två år.
  • Fimpen72
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:24:05 följande:
    MD: spännande med dejt!
    Själv träffade jag min prins på nätet, tycker det var ett superbra sätt att träffa män via. Fick dock träffa många, ca 20, inna jag hittade honom. Men jag hade himla roligt under tidenFlört

Hoppas ni får en trevlig dejt, vad ska i göra? Hur gör du med alkhol, säger du att du är nykterist?
    Jag hittade min prins på nätet jag också =)
    Nästa år har vi varit tillsammans i 10år.
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??