• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • MrsCecilia
    mrseightball: Vi var där över dagen första gången. Besöket tog bara några timmar. Man gör alla VUL hos sin gyn hemma och mailar Riga svaret. Sedan reser man dit för själva insättningen och då är det nog lite olika hur alla göra. En del skickar ner maken själv och åker tillbaka efter några dar, andra åker ner tillsammans och stannar 3-5 dagar.
  • Memaja

Om allt går vägen behöver du bara göra en resa för själva ET. Och då kan du flyga hem samma dag.
    Nej, du behöver inte göra UL i Riga utan det kan du göra hos din gynekolog här i Sverige. Samma sak gäller medicinerna, om du har en bra gynekolog kan hon/han skriva om dem till svenska recept. Efter själva ET har du bara email, eller om du vill telefonkontakt, med dem.

Och som Hinos sa, ta taxi ifrån flygplatsen, som du beställer och betalar inne i terminalen, brevid utgången.
    Ni kan känna er hur säkra som helst och själva kliniken ligger nog i den finaste/exklusivaste delen av Riga (då det ligger massor med ambassader runt omkring)..

Lycka till!

• Memaja
    Hinos skrev 2011-02-27 13:52:34 följande:
    Ja, det hoppas jag också men nu har jag även molvärk och det hade jag inte förra gången... men det hade ju varit häftigt!
    Hinos, hur går det för dig?
  • mrseightball
    Glad Tack snälla ni för alla svar!
    Känns lite lugnare och jag har också hunnit läsa lite mer i tråden hur ni andra gjort och vad som hänt. Är skönt att veta lite om kliniken innan man kommer dit.

Långtidsodlar de alla äggen eller bara om det blir ett visst antal? Bestämmer de det själva eller hur funkar det? Ska man sätta in ett eller två ägg? Jag har gjort tre ÄD-försök i Sverige och ena gången blev det många fina ägg och de satte tillbaka två (blev dock MF) och jag fick senare veta att de hade satt in ett ägg som var "av toppkvalité" och ett de var tveksamma på. Vet någon hur de gör på AVA? Jag vill nämligen bara sätta in två om de är av toppkvalité, det borde ju öka chanserna, eller vad tror ni?

Hoppas det är ok att jag frågar, det är mkt som snurrar i huvudet och det är ju inte precis alla som har dessa specifika kunskaper så att säga...:S
  • Nidra

Hej!

Är precis hemkommen från VUL och allt såg bra ut. Vi såg TVÅ små hjärtan som pickade! Fostren var 14 respektive 16 mm och alldeles perfekta för tiden! Vi är fortfarande i chock och har svårt att få in det i huvudet. Två stycken! Skrattande

• Memaja
    Nidra skrev 2011-02-28 18:50:18 följande:
    Hej!

Är precis hemkommen från VUL och allt såg bra ut. Vi såg TVÅ små hjärtan som pickade! Fostren var 14 respektive 16 mm och alldeles perfekta för tiden! Vi är fortfarande i chock och har svårt att få in det i huvudet. Två stycken! Skrattande
    Nidra, grattis till tvillingarna!
    Och välkommen till klubben!
  • LinaEm

mrseightball: Läkaren i Riga är jättebra och berättar allt (långsamt och tydligt!) om de tänker långtidsodla eller inte. För oss berodde det på min sambos spermier. Är de av sämre kvalitet långtidsodlar de, är de av bättre kvalitet långtidsodlar de inte. Dessutom rekommenderar de att sätta in två ägg (och som du säkert ser här i tråden är det flera där båda grynen fortfarande växer och frodas!) eftersom det ökar chansen. 

Fråga på bara, jag var också jätteorolig innan vi åkte dit (10/2) och frågade massor här i tråden! Jag blev lugnad så att jag till slut bara längtade efter att få träffa dem på kliniken! Jag säger som övriga, det är lätt att hitta! Det finns kartor över Riga på flygplatsen, ta en sådan så klarar ni er!

Nidra: Åh, grattis! Vad roligt att få se de två hjärtana!! Kram!! 

• chockad
    Memaja skrev 2011-02-25 16:58:31 följande:
    Hej Chockad,

Ett litet råd, testa INTE före utsatt tid för det kan bara "kosta" massor med tårar i onödan utan kämpa emot och följ AVAs plan. För tänk på att även om de har utvecklats mer än på 2 dagar så har de varit inne en kortare tid i din kropp och din kropp måste hinna med att "anpassa kroppen" att du är gravid med blastocyster och ska hinna med att producera hormoner för fullt som sedan ska göra utslag på ett gravtest. Om du testar för tidigt så är risken ganska så stor att din hormonnivå är fortfarande för låg och du kommer få ett negativt svar som inte behöver vara korrekt.

Så håll ut, det är inte värt alla tårar och negativa energier innan det är dags för rätt testdag. Och då säger AVA t o m att man för säkerhets skulle ska testa 2 dagar senare också för att ännu få en chans att höja hormonnivån i kroppen!

Lycka till!
    Hej Memaja
    Ja då väntar jag med att testa till ca den 14:e dagen, så den visar mest korrekt.
    Nu åker vi till Riga imorgon, så hoppas hoppas att det går vägen och man får ett positivt besked efter 14 dagar.
    Tänk om man kunde få uppleva lyckan av tvillingar som en del andra kommer att få uppleva härinne. Vilken bonus det skulle vara!!
  • mrseightball
    Glad  LinaEm: tack för dina ord och info!!

Och grattis till Nidra och 2 små hjärtan!!! Härligt!
Svar på tråden AVA klinik i Riga