AVA klinik i Riga
bryoniaa- Tråkigt att det blev få ägg, och att du är jättebesviken på AvaRiga. Hoppas att alla 4 embryon överlever till dag 5. Då reser ni idag och har återföring imorgon? Blir det flyg eller båt?
Lycka till !
bryoniaa- Tråkigt att det blev få ägg, och att du är jättebesviken på AvaRiga. Hoppas att alla 4 embryon överlever till dag 5. Då reser ni idag och har återföring imorgon? Blir det flyg eller båt?
Lycka till !
Provance- Det verkar vara väldigt individuellt. Jag och min man fick 13 ägg, 12 blev befruktade, dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8 som de gjorde PGS på (extra tillval), och 7 var normala kromosommässigt.
Vissa får fler och andra färre.
Ska ni sätta in 3 dagars eller 5 dagars?
Lycka till !
Provance- Ja, omöjligt att förutsäga i förväg hur det ska gå. Vissa lyckas på första försöket, eller andra eller tredje. En kvinna lyckades på alla försök, det blev 5 ED-barn till slut. Det beror ju på om man har andra sjukdomar som kan inverka på resultatet också, tex sköldkörtelsjukdom, diabetes, koagulationssjukdomar, immunproblem, etc.
Ska du sätta in ett eller två?
Lycka till !
bryoniaa- Hur har det gått för er idag i Riga? Hur många blastos blev det? och hur många satte ni in?
Provance- Har bara gjort ett försök än så länge, satte in 2st färska, det blev ofostrig dvs bara en tom hinnsäck, missfall i v.11. Men har 5st blastos kvar i frysen.
Om man sätter in blastos (5-dagars) så tar man ett blodprov och mäter hcg efter 8 dagar. Sen tar man om provet efter några dagar för att se att det ökar som det ska. Din koordinator kommer berätta allt för dig när du är där för insättning. Ta med penna och papper !
bryoniaa- Förstår att du är besviken, du fick nästan samma utfall som MammaDA. Hoppas att det går bra ändå och blir plus.
bryoniaa- Ja, det stämmer, vi har gjort både Sperm dna fragmentationstest samt dubbeldonation hos AvaRiga. Allt var på AvaRigas inrådan helt enkelt.
Jag blir lätt gravid naturligt varje gång men missfall. Har gjort immunutredning på mig i Aten, men missfall ändå naturligt med immunmediciner. Så då kontaktade vi AvaRiga för ÄD och de krävde Spermatest med morfologi. Så det lyckades vi ordna i Sverige, och allt såg perfekt ut förutom just morfologin. Det var lite under normalt där. AvaRiga krävde då Sperm dna fragmentationstest och vi reste då till Riga och gjorde det. Men det var inte så dyrt, vi betalade 85euro, såg på deras hemsida att priset gått upp lite nu.
Nej, detta spermatest finns inte i Sverige, endast utomlands. På kliniken Serum i Grekland t ex görs det alltid rutinmässigt på alla deras manliga patienter.
Om det mot förmodan inte skulle gå vägen nu, så kan jag rekommendera er att göra sperm dna fragmentationstest innan ni går vidare, så inte problemet finns där. Även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och då blir det inga levande barn, det var därför vi gjorde dubbeldonation.
Lycka till !
bryoniaa-MammaDA skev i denna eller om det var en annan ÄD- tråd att hon fick blödningar, hcg gick ner och det blev missfall, så hon skulle försvinna från tråden ett tag.
bryoniaa-Ni behöver inte åka hela vägen till Aten för att göra sperm dna fragmentstionstest. Både AvaRiga och IvfRiga och många andra kliniker i Europa tex i Polen, Tjeckien etc gör också det testet.
Men jag håller tummarna att ni får plus med de 2 ni satte in igår.
bryoniaa- Det kan ju vara som du säger, att AvaRiga inte är så skickliga på att hantera de som är "out of the box". Jag tycker det själv också. Serum verkar mycket mer erfarna där, de erbjuder ju både mensblodtest, hysto, sperm dna fragmentationstest och immunutredning och behandling.
Jag har sett flera par som inte lyckats i Riga, men sen har det gått bra och de fått barn hos Serum. Jag har själv gjort deras mensblodtest och pratat med Penny. Så lyckas vi inte i Riga så blir det Serum om vi orkar fortsätta kämpa.