Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

AVA klinik i Riga

Niki74- APTT mäter blödningdtid.

Kolla med din vårdcentral om de vill hjälpa dig. Vissa vårdcentraler kan tänka sig att hjälpa till mot betalning har jag hört. Kolla runt på flera vårdcentraler och erbjud dig att lista dig på den som vill hjälpa dig.

Tsh och T4 är sköldkörtelvärden och det vet jag att man fortfarande kan ta hos Werlabs.

Annars kolla med kliniken du ska till om de kan ta proverna där på plats. Nån tjej som skulle till klinik i Polen gjorde så.

• UndrandeSökare

Vårt väntrum- Gå till Werlabs på måndag, det är säkraste alternativet. Urinstickor visar ibland fel och då blir man kanske ledsen i onödan. Så vänta du till måndag och ta blodprov.

• UndrandeSökare

Niki74- Har du Veronika eller Katarina som koordinator? Maila och fråga din koordinator om de har tid att hjälpa dig med allt. Nu under sommaren så har ju ändå många gyn sommarstängt i Sverige.

När ska du göra Fet?

Om du ska resa med kort varsel så är båten billigast. Det finns anslutningsbussar från en mängd olika orter som går till Värtahamnen där båten går ifrån. Man bokar bussen samtidigt med båten.

• UndrandeSökare
    bryoniaa skrev 2017-06-14 09:47:04 följande:

Hej! Får man hoppa in här...? Skulle verkligen behöva er hjälp! Jag har tidigare varit i kontakt med Veronika men nu är hon på semester och Katerina har svarat istället och eftersom hon redan lyckades förstå mig helt fel vad gäller nästa mens så känner jag mig tveksam till henne nu...När har ni börjat med stimulering för ET? Katerina säger att jag ska börja 3 veckor innan återföring. Alltså en vecka innan donatorn börjar? Låter som väldigt lång tid? Hur har ni fått göra?  

Vet inte om det är någon tröst, men Veronika är tillbaka efter sin semester
    den 27 juni.

Jag har också Veronika som min koordinator på AvaRiga, men har också fått konstiga svar från Katarina nu, så jag kommer vänta till efter den 27e och ställa frågorna till Veronika istället.

Men du kanske inte kan vänta så länge med frågorna?
    Testa att ringa/skicka sms till Veronika och se om hon svarar om det är akut.

• UndrandeSökare
    bryoniaa skrev 2017-06-14 15:37:14 följande:

Förlåt om jag bombarderar er med mina meddelanden.
    Men vet ni om de ger intralipid dropp? Jag tog dropp under min förra graviditet och bäst förstås att ta dropp i samband med ET..

Ja, AvaRiga kan ge Intralipiddropp samma dag som insättning om du talar om det i god tid innan, att du vill ha det.
  • UndrandeSökare
    bryoniaa skrev 2017-06-14 15:35:33 följande:
    Tack för lugnande ord. Tyvärr har jag varit i ivf/infertilitetssvängen för länge och vet för mycket för att inte oroa mig...Varför tar man APTT prov? Om Veronika skulle gett infon till mig så skulle det säkert varit annorlunda men när Katerina nu sabbade allt med att inte ens förstå när min nästa cykel börjar (och jag har inte problem med engelska..). Jag kan tyvärr inte se varför just jag skulle behöva längre stimulering, tvärtom är lätt stimulerad och slemhinnan (har iaf hittills) blivit tjovk och fin. Men men, fortsättning följer Flört
    Varför tar man APPT -prov?
    Man kan inte diagnostisera någon specifik sjukdom med aPTT-testet. I stället hjälper det din läkare att ta reda på om du kanske har brist på koagulationsfaktorer. Om provresultatet är onormalt, måste läkaren förmodligen beställa fler tester för att ta reda på vilken faktor som din kropp har brist på.

Din läkare kan också använda aPTT-testet för att övervaka din hälsa om du behandlas med det blodförtunnande medlet heparin.
    sv.healthline.com/health/aktiverad-partiell-tromboplastintid

• UndrandeSökare

Eller om du vill ha den mer eleganta förklaringen:

APTT (aktiverad partiell tromboplastintid) mäts i sekunder och avslöjar eventuella brister i koagulationsproteinernas aktivitet förutom för faktor VII och faktor XIII. Tider > 150 sekunder orsakas i princip alltid av heparinkontamination, faktor XII- eller fibrinogenbrist. De lågmolekylära heparinerna påverkar i terapeutiska doser APT-tiden endast i mindre omfattning. Vid klassisk blödarsjuka med brist på faktor VIII (FVIII) eller IX (FIX) och andra medfödda koagulationsdefekter erhålls vanligen tider mellan 45 och 100 sekunder. Det finns en rad olika APTT-reagens vilket gör att resultaten mellan olika laboratorier är svåra att jämföra. Lupus antikoagulans ger ofta en förlängning av APT-tiden men orsakar normalt sett inte blödningar utan ökar i stället trombosrisken.

lakemedelsboken.se/kapitel/blod/blodningstillstand.html

• UndrandeSökare

bryoniaa-Varför de vill ta APPT på dig. Det är nog en fråga du får spara till 27 juni och fråga Veronika om för bästa svar.

Tar du blodförtunnande sprutor eller kommer du göra det under graviditet?

Här i Sverige fick jag ta Xa-prov också när jag tog blodförtunnande sprutor (tar endast sprutor under graviditet, aldrig annars).

• UndrandeSökare

Vårt väntrum- Jag har läst att vissa som har stressiga jobb eller jobb med tunga lyft har sjukskrivit sig under ruvningen. Men det hjälper ju inte om du har det stressigt eller bråkigt hemma.

Har du möjlighet att resa bort under ruvningen så du får lugn och ro?

Svar på tråden AVA klinik i Riga