• bryoniaa

AVA klinik i Riga

Vid första kontakten med AVA Riga berättade Veronika (när jag frågade) att de inte tar några som helst hormonprover på sina donatorer. Jag blev fundersam på det men tänkte att de flesta donatorer är unga och har fått barn och har säkert bra hormonnivåer så det är inget problem MEN det blev verkligen ett problem för att vi råkade välja en donator som inte svarade på deras 'normala' stimuleringsdos dvs de blev färre ägg än förväntat. Efter mina egna ivfer och all info jag läst på nätet så vet jag att kliniker försöker få till iaf 10-12 ägg (men för många ägg inte är heller bra för då är ofta flera omogna). Men att en klinik som AVA Riga inte vill ta ansvar för en stimulering med endast 8 ägg (som jag själv kan få ut som 43 årig!) och dåliga embryon är en skam för dem!

• bryoniaa

Förlåt alla för att jag spydde lite galla, var bara tvungen att få ur mig det där. SkämsHade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att ett ÄD försök genererar samma resultat som en egen ivf vid 43 års ålder!

• bryoniaa
    UndrandeSökare skrev 2017-08-22 11:25:34 följande:

bryoniaa- Förstår att du är jättebesviken på AvaRiga att du bara fick 2-3 blastos. Håller med dig om att kliniken borde ta hormonprover på sina donatorer innan, speciellt när deras kunder betalar då mycket pengar. Men som jag fattat så enda garantin man har är att om donatorn inte får ut nåt ägg alls, så behöver man inte betala, och får hon endast ut ett ägg så får man betala 50%. Får hon ut 2 ägg så måste man betala hela kostnaden oavsett hur det blir sen, eller har jag fattat det fel?

Hoppas du får plus denna vecka !

Ja, vi fick två blaston. Den sista blev aldrig en blasto.

• bryoniaa

Jo, jag vet vad vi skrev på men hade ju aldrig kunnat drömma om att utfallet kan bli så kasst. Och för den prislappen! AVARiga är dyrt! Tänk på att kliniken är i Lettland där BNP är helt annan än i Sverige. Så jo, visst förväntade jag mig ett resultat på fler ägg som många av er andra fått...och det som gjorde mig ännu mer besviken är att kliniken talar om för mig att de inte vill stimulera till så många ägg, vilket inte alls stämmer för de flesta av er här fått minst 12 ägg? Eller hur?

Och ännu mer besviken blir jag för att kliniken varit helt ointresserad av att diskutera priset. Jag tror inte många patienter i vår situation skulle ta upp frågan som vi gjort och försökt förhandla=få till 'rabatt'. Men att de inte vill ge mig sig en millimeter tycker jag är dåligt av en klinik som talar om för mig att de har lång erfarenhet.

Jag hoppas verkligen att de som överväger att göra ÄD på AVA Riga funderar på det en extra gång till. Jag blev också förblindad av deras snabba svar och tänkte att det är ett bra tecken. Men så blev det så här Gråter

• bryoniaa

smurfen; jag gick tyvärr på det där med snabba svar från Veronika. Hon är lite som en inkastare, eller hur? Skrattande Hon sitter vid datorn hela dagarna och svarar så fort någon skickar mail och vet att de är ett bra sätt att få nya patienter för vi uppskattar snabba svar. Plus att familjeliv också är bra PR för dem. 

Nej, det tar inga hormonprover på sina donatorer, sa hon iaf till mig i våras. Så nej, de har ingen uppfattning om äggreserven utan kör på med nån sorts 'standard dos'?? Och när inte den dosen fungerar så blir det som det blev för oss, få ägg (jämfört med hur de flesta av er andra fått ca 12-20 ägg).

Ger inte Invimed 12 frysta ägg och garanterar kvalitet på 3st på dag 3? AVA ger förstås inga garantier kan jag gissa Skrikandes

• bryoniaa

UndrandeSökare: jag gjorde som du, kollade runt och många verkade missnöjda med IVFRiga och AVA Riga verkade bättre. Eftersom vi alla gör PR här för dessa kliniker (gratis för dem, har ni tänkt på det) så svänger det snabbt. Min gissning är att många tänkt som vi och valt AVA Riga och plötsligt har det 'för många' patienter för sin kapacitet. Vi patienter blir lidande. Och betalar notan! Skrikandes

• bryoniaa

Jag vill bara tillägga att jag borde ha förstått att INTE välja en klinik som inte erbjuder blastocyst odling som första alternativ (fast det är bäst för många embryon faller bort efter dag2 och dag3 och de har en splitterny maskin i labbet).

Och förstås det där med hormonprover som jag verkligen undrade över, varför tar de inte dem?

Och sedan så klart avtalet - jovisst är det viktigt att ha ett ÄD avtal men ett skrivet av jurister på ett sätt att kliniken faktiskt kan göra vad som helst utan att behöva ersätta patienten om nåt inte blir som det ska! Jag funderade på det där när vi skulle skriva på och tyvärr blev det som jag befarade. Kliniken anser inte att den har någon som helst skyldighet att komma oss till mötes vad gäller kostnaden. För att undvika att få en riktigt missnöjd kund, kunde de ha gett oss lite kompensation, eller hur?

• bryoniaa

Sorry, kom på en sak till Skäms -  blev förvånad över att rummet där man gör återföring inte var sterilt? Har ni tänkt på det? Inte konstigt att MRSA sprider sig.  

• bryoniaa
    UndrandeSökare skrev 2017-08-23 10:53:38 följande:

bryoniaa- AvaPeter har en barngaranti har jag för mig, att blir det inga barn födda så får man 70% av pengarna tillbaka. Jag tror det paketet hos dem kostar 250.000kr. Kolla på deras hemsida för mer info.

Tack Flört Poängen är inte att vi tycker vi borde ha fått barngaranti (då skulle vi ha köpt ett sådant paket). Frågan är att när man råkar tillhöra den gruppen vars donator inte 'producerar' lika många ägg som verkar vara det normala hos donatorerna på AVA )dvs dubbelt så många) så tycker man sig kunna förvänta nån sorts kompensation. Det är mycket pengar man lägger ut på ett ÄD försök och särskilt när man inte ens får chansen till ett enda ynka FET.

• bryoniaa

UndrandeSökare; det kan vara så men med tillgång till hormonprovssvar behöver de kanske inte sålla bort men kan stimulera på rätt sätt? Eller?

• bryoniaa

Hej på er alla! Lite uppdatering - jag fick plus men det höll inte Rynkar på näsan. Som ni vet har vi inget i frysen efter att det gick som det gick så nu får vi fundera på nästa steg.  AVARiga vill vi inte tillbaka till...

Provence; grattis till plus!

• bryoniaa

Tack snälla rara söta ni! Solig Jag är verkligen ledsen, det hela blev bara totalt fel. Tog 26 dagar progynon (innan jag ens började med lutinus) och det började kännas i kroppen och så antalet ägg/embryon...men mest är jag ledsen över AVARigas bemötande. Det ville tydligt bara ha våra pengar. 

Vi funderar på olika alternativ just nu. Mest funderar jag på varför embryona inte vill stanna kvar? Tog all stödmedicinering men inte ens det hjälpte. Många i Aten tråden har gjort hysto. Undrar om det kan vara nåt? Vad tror ni?

• bryoniaa
    Provence1 skrev 2017-09-08 19:03:37 följande:
    Beklagar men jag är säker att ni kommer lyckas på nåt sätt.

Tack men vi har lång väg kvar.
    Tack snälla {#emotions_dlg.flower} Känns surt men börjar få tillbaka min kämparanda Skäms
    La Conejita skrev 2017-09-13 18:13:42 följande:
    Fy så synd. Beklagar. Hoppas att ni hittar någon klinik som kan hjälpa er. Tycker Invimed och en till i Polen verkar bra och Serum och Life Clinic i Grekland med.
    Ja, Serum är bra. Var i kontakt med dem under min graviditet när jag inte fick svar från Dr D om hur jag skulle göra. Penny är så gullig. AVAPeter verkar locka till sig svenskar just nu men jag vill inte göra samma misstag som med AVARiga, att vi väljer en klinik som många verkar åka till och så betalar man fullt pris för halvdan behandling. Men kan man inte åka till AVAPeter bara över dagen för återföringen?

• bryoniaa

Hej på er alla!
    Glad över plus och ni andra som är nöjda med AVARiga men kan inte låta bli att lägga in en kommentar om deras senaste - jag bad att få utskrift på sperma-analyset i samband med vår ÄD och vad får jag - jo ett papper som jag lika bra kunde själv har skrivit i excel - utan info om kliniken (namn, adress, tel, logopapper) och inga datum. Så oprofessionellt som det bara kan vara. Vi har betalat för behandlingen och har inget i frysen så vi är väl inte intressanta längre...Hade aldrig trott att kliniker (och särskilt en liten plutt klinik i Riga!) faktiskt har råd att bete sig här men tydligen har de det?? Skrikandes

Sorry för ego inlägget och grattis alla ni som plussat! {#emotions_dlg.flower}

• bryoniaa

smurfen; tack för ditt meddelande, blev lite fundersam på om jag lät alltför negativ (för sån är jag annars inte alls!) men jag hade verkligen hoppats på att få mer för pengarna! 70 000 på ett ynka litet återförande (med inte ens toppblasto) är ganska mycket pengar tycker jag. Och dessutom deras bemötande efter att man betalat, helt otroligt att det inte vill fixa en kundrelation på något sätt..?

Men i alla fall, det finns många bra kliniker därute som man kan välja emellan och särskilt om man väljer frysta ägg. Och eftersom de inte vill använda fryst sperma (som flera andra kliniker gör) så undrar jag hur bra deras labb egentligen är och då kan man riskera större bortfall av frysta ägg hos dem än en annan klinik..? Eller? Bara min fundering..

Hoppas du hittar en klinik som känns bra!

• bryoniaa

smurfen; visst är det märkligt att ivf kliniker beter sig dåligt ibland, när det är frågan om så känslig sak som barnlöshet...? Tråkigt att ni också råkat ut för dåligt bemötande. Jag tror att det beror mycket på labbet hur många av de frysta äggen som faller bort men du får nog säkert räkna med 30-40% bortfall om inte t o m mer? Om AVARiga inte har nån garanti på de frysta äggen (heller) så skulle jag välja en annan klinik. Invimed har väl garanti? Jag minns när jag blev fundersam på AVA, borde ha lyssnat på min inre röst och inte valt dem...Vi har funderat fram och tillbaka på många olika kliniker men inte bestämt oss för nåt än.

• bryoniaa

smurfen; visst är det märkligt att ivf kliniker beter sig dåligt ibland, när det är frågan om så känslig sak som barnlöshet...? Tråkigt att ni också råkat ut för dåligt bemötande. Jag tror att det beror mycket på labbet hur många av de frysta äggen som faller bort men du får nog säkert räkna med 30-40% bortfall om inte t o m mer? Om AVARiga inte har nån garanti på de frysta äggen (heller) så skulle jag välja en annan klinik. Invimed har väl garanti? Jag minns när jag blev fundersam på AVA, borde ha lyssnat på min inre röst och inte valt dem...Vi har funderat fram och tillbaka på många olika kliniker men inte bestämt oss för nåt än.

• bryoniaa

UndrandeSökare; det verkar som att AVA har två olika rapportformer haha, en till de som fortfarande går där och en annan till de som inte verkar köra ny behandling

• bryoniaa

niki74; tack för dina fina ord. Läste nyss att du fått minus och förstår precis vad du menar att man känner att det lilla som varit inne är borta. OM det inte blir ett sent plus så önskar jag att ni lyckas med de ni har i frysen.

smurfen; jag tror som sagt att förutom äggkvaliteten så är labbet jätteviktigt när de gäller att tina upp ägg/embryon. Skulle vi välja frysta ägg skulle jag nog säkert välja en klinik med flera ägg i paketet och nån typ av garanti.

Rosen; grattis till plus! Härligt!

ego; skickade mail till Veronika i måndags och bad att få en ny version av spermatestet och ni vet hur snabbt hon svarar i vanliga fall, nu tog det henne 4 dagar! Och hon skickade samma ivf protokoll som jag redan fick vid återföringen. Så vill bara säga att så länge man är en betalande och återkommande patient på AVARiga så får man snabbt service men är man redan ute ur svängen så får man helt annan service. Förstår hon inte att jag delar med mig av mina erfarenheter...?

• bryoniaa

Vill bara nämna en till sak som kan påverka även någon annans behandling - flera av er vet att jag fick ta nästan 4 veckor progynon innan jag ens började med lutinus innan återföring. Nu tror jag att en bidragande orsak till att det blev plus men sedan snabbt minus var att mina trombocyter ökat rejält pga progynonet. Jag började med Fragmin (på inrådan av min egen läkare i Sverige) men förmodligen för sent och borde att tagit trombyl också. Har läst att den manliga läkaren på AVARiga gör en doktorsavhandling om slemhinnans receptivitet och jag förstår väl att jag varit en försökskanin i sammanhanget (som säkert ni andra också utan att veta om det). Jag tycker väl att om kliniken ger en äldre patient progynon i dubbelt så lång tid som normalt innan återföring så borde de även kolla blodvärden och sätta in blodförtunnande för att inte riskera fästandet, eller hur?

Trevlig helg på er alla! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden AVA klinik i Riga