• bryoniaa

AVA klinik i Riga

Haha, jag fick också höra den långa listan med restriktioner. Lustigt i och med att ingen ivf klinik i varken Sverige eller Finland har en sådan lista. Att inte lyfta tungt och bada tycker jag är givet men allt det andra? Undvik husdjur, läs inte nyheter osv  Och jag som hade frågat om min förkylning innan men det gick bra att göra återföring tyckte de och när jag väl satt där så säger läkaren att jag ska undvika förkylda människor - men alltså hur går det ihop med att jag redan är förkyld..??

• bryoniaa

UndrandeSökare: åh, beklagar verkligen missfallet, rätt sent du fick det. Jo tyvärr så är Dr D lite 'enkelspårig'. Medans Serum igen ser bara 'bakterier' hihi. Men jag ska inte klaga utan är glad över att dessa kliniker finns för den här kompetensen finns tyvärr inte i Norden. Får jag fråga vilken koagulationssjukdom har du? Och Fragmin+trombyl har inte hjälpt? Menar du att du fick MA? Och hjärtljud innan dess? Och kombon Fragmin, trombyl, prednisolon hjälpte inte? Åh förlåt, många frågor! Skäms Jag vet inte hur mycket Dr D kan om koagulationsproblem men varför inte ta hans immunsupport som tillägg?  

Samma här, valet föll på Riga för att det är mycket närmare men nu ångrar jag vårt beslut..

• bryoniaa
    Frazze skrev 2017-08-18 12:43:36 följande:
    Jag tycker att kliniken ska garantera i alla fall 5 st fina friska blastocyster el embryon för att man ska få betala fullpris.

Jag gick på ivf riga min donator fick ut 23 st ägg dag 2 hade 4 fallit bort och dag 5 så fanns 13 st kvar. Tyvärr inga AA kvalitet utan AB och BA och BB kvalitet typ. Men jag får hoppas att något av de 11 vi har kvar tar sig i alla fall.
    Skönt att höra att du tänker som jag Drömmer och de var vår förväntning - att få iaf 5st så några kunde läggas i frysen. AB och BA är fortfarande bra! Och BB också vad jag förstått.

Lustigt att även du hade en donator som fick ut 23st ägg och så säger kliniken till mig att donatorn är frivillig och därför vill de inte riskera hennes hälsa och stimulera för mycket. ha! Sånt trams! Tror de verkligen att jag går på det där?  
  • bryoniaa
    UndrandeSökare skrev 2017-08-18 13:20:25 följande:

bryoniaa- Tyvärr funkar inte Dr Ds immunsupport så bra på mig eftersom hans käpphäst är Intralipiddropp och han vill ju att man ska ta det innan graviditet. Men troligen trycker il ner immunförsvaret för mycket på mig, eftersom när jag inte tar il blir jag gravid, men tar jag det kan jag inte plussa alls. Har försökt diskutera detta med Dr D, men han har inget att erbjuda om inte IL funkar.

Aha, jag förstår! Läste i förrgår en artikel om hur IL inte fungerar på alla och det beror på balansen mellan fettsyrorna. Det var Dr Braverman i USA som lagt ut den på sin hemsida. Ska ta fram den!
  • bryoniaa
    UndrandeSökare skrev 2017-08-18 12:55:03 följande:

bryoniaa- Jag har en koagulationssjukdom som heter APS (Antifosfolipidsyndrom). Hittades inte vid svenska missfallsutredningen för de tog för få prover. Men Dr D tog ju många fler provet och hittade det då.

Har haft 6 missfall totalt, aldrig sett hjärtslag.

Av dessa 6 var 2 ofostriga (grav nr 1 och nr 6) det betyder att det endast blir en tom hinnsäck. Inget foster. De andra gångerna missfall eller MA i v. 5-v.11.

De två senaste graviditerna använt immunmediciner (Trombyl, Clexane, kortison) och vid grav nr 5 även intralipiddropp.

Jag känner till APS. Efter mitt första mf googlade jag på allt som kan leda till mf men hmm kan inte minnas nu vad som hjälper bäst om man har APS. Du har förstås kollat i Alan Beers bok? Eller på hemsidan, minns att det står nåt om det där? Verkligen tråkigt med så många mf, det tär mentalt. Vissa har tagit Innohep, kunde det hjälpa?
  • bryoniaa

UndrandeSökare; intressant det där med prednisolon kontra medrol. Visste inte att man kan tåla medrol om inte prednisolon passar. Tidigare var det flera som tog ivig (och vissa åkte till USA för LIT) men när IL började bli allt vanligare och det kom ut studier att det är lika bra som ivig så har ivig blivit i skymundan tror jag. Men tveksam till om ivig kan i alla fall ersättas med IL. Jag har endast höga NK celler och prednisolon och IL är nog för mig. Tog dock fragmin och trombyl under hela graviditeten pga koagulationsproblem i släkten.

• bryoniaa
    Provence1 skrev 2017-08-22 08:36:51 följande:

Fick ut 21 ägg men bara 11 som blev bra får hoppas alla överlever till torsdag...

Grattis till många ägg! Är glad för din skull och hoppas att det blir många fina embryon!

• bryoniaa

Kan tyvärr inte låta bli att känna ett sting i hjärtat att många av er andra fått så många ägg och vi fick bara 8 ägg och så säger Riga att de vill inte stimulera för mycket för att inte påverka donatorns hälsa. Att Veronika har mage att säga sånt skit till mig!!  

Svar på tråden AVA klinik i Riga