• niki74

AVA klinik i Riga

Vonatlina skrev 2015-10-18 10:40:36 följande:
    Har ej valt klinik än då jag precis fått reda på att äggdonation är vår enda väg efter flera misslyckade ivf-försök pga dåliga ägg. Men Ivf Riga har jag läst mycket gott om så lutar nog mot det. Hur går man tillväga? Ska man först kontakta någon gynekolog här i Sverige som kan hjälpa till under behandlingen eller vänder man sig till Riga direkt?
    Hej och välkommen till tråden Vonatlina! Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med någon av klinikerna i Riga för en första kontakt. Då får du bra information om hur du skall gå vidare och på vad du behöver hjälp med här i Sverige.
    Samtidigt som du gör detta, så tycker jag att du ska försöka söka efter en gynläkare som kan hjälpa dig med de undersökningar som behöver göras i Sverige. Jag vet inte var du bor, men i Stockholm finns ett flertal olika läkare som kan hjälpa till.
  • niki74
    Vonatlina skrev 2015-10-18 11:06:41 följande:
    Okej! Tack snälla för hjälpen. Bor i Östergötland så Stockholm är lite väl långt bort. Om någon vet någon läkare i närheten av Östergötland får ni gärna kontakta mig. Skulle uppskattas väldigt mycket. Kan inte riktigt ta ett nej just nu så vore smidigt om man redan innan det samtalet visste att de är villiga att hjälpa till. Vad exakt är det för undersökningar som ska göras i Sverige? Blodprover ang sjukdomar å dyl har ju jag och sambon redan gått igenom inför våra Ivf försök.

Mediciner, är det något ni fått direkt från ivfkliniken i Riga eller är det något som läkaren här i Sverige skall skriva ut? Hoppas jag inte överöser er med frågor men känner mig helt bortkommen gällande detta.
    Jag har varit på ett par undersökningar för att kolla äggstockar och slemhinna. Läkaren har skrivit ut mediciner till mig, men man kan (i alla fall på AVA Riga) få det skickat med DHL om man inte hittar någon i Sverige som kan skriva ut.

Vi har också varit och tagit nya blodprover. Man kan naturligtvis använda de prover man redan har (de är giltiga i 6 månader) och eventuellt behöver man kanske komplettera med något prov som de vill ha som man inte behöver inför behandling i Sverige.
    Fråga på du bara. Jag var likadan för några månader sedan. Vi åker till Riga för ET i början på november.
  • niki74
    Vonatlina skrev 2015-10-18 11:31:32 följande:
    Okej vad spännande! Är det första gången ni gör det? Hur länge blir ni kvar i Riga? Åker ni dit över dagen eller blir ni där från befruktning till ET?

Ska hålla tummarna för dig! Har du gjort någon äggdonation innan?
    Första försöket, så allt är väldigt nytt för oss också. Det har varit mycket att sätta sig in i, men kordinatorn man får på kliniken hjälper en massor med allt man undrar över. Vi blir där i fem dagar tror jag. Vi har än så länge ett preliminärt datum och väntar på det slutliga.
    Hör av dig till någon av klinikerna redan imorgon så att ni kommer igång! 
  • niki74
    Vonatlina skrev 2015-10-18 14:46:01 följande:
    Okej vad spännande! Håller på att komponera ihop ett mail redan nu faktiskt.

När hade du din första kontakt med kliniken? Lite intresserad över hur lång tid processen tar. Skulle vilja göra en donation i början av 2016.

Är det förresten någon som vet hur reglerna ser ut i Sverige? Har gjort 3 landstingsfinansierade IVF. Har man ändå landstingsfinansierade äggdonationsbehandlingar då eller har man "använt upp" allt?

Har i vilket fall som helst förstått att det är lite väntetid här i Sverige och det är därför jag tänker fara iväg i vilket fall som helst.
    Vi hade våran första kontakt precis i början på augusti. De har ingen kö, så allt går rätt snabbt så fort de får in ens uppgifter och provresultat.
  • niki74

Imorgon ska jag börja knapra Progynon. (jag borde inte ha läst om biverkningarnaFörvånad) Hur har ni lagt upp era tre Progynontabletter per dag? Morgon, lunch, kväll?

• niki74
    RobSab skrev 2015-10-31 07:54:53 följande:

Nu har vi varit till Riga. Vi gjorde ett återförande med två blasto och fick tre till frysen. Vi använde oss också av embryo glue på läkarens rekommendation.

De var så himla trevliga och bara det gör att allt känns positivt tycker jag.

Härligt! Nu är du alltså ruvare Glad

Jag har också tänkt att använda embryoglue. Jag var på sista kollen av slemhinnan igår och nu väntar vi bara på att få det definitiva datumet i nästa vecka så att vi kan boka flyg & hotell.
  • niki74
    TyckOmMig skrev 2015-10-31 12:22:14 följande:

Härligt att läsa att fler ruvar eller är på g.
    Stort lycka till alla och ha en fin All Helgona helg.

Ja, det känns otroligt att vara så nära nu... Men den här ovissa väntan på det exakta datumet är verkligen tärande! Förmodligen åker vi nästa söndag, men vi får inte veta förrän i slutet på den här veckan. Allt har ju att göra med när donatorn är redo, så det är ju bara att acceptera och hantera antar jag. Jag är dålig på det. Ha ha!
  • niki74
    RobSab skrev 2015-11-05 07:44:40 följande:

Jag är gravid!!!

Efter 9 ivf + 6 återföranden utan + så känns det här helt overkligt!

Fantastiska nyheter, förstår att det känns overkligt! Grattis! Glad
  • niki74

Hur tätt inpå erat besök i Riga fick ni besked om när det skulle ske? Vi har fått ett preliminärt datum som är nu på måndag 8/11 och vi har fortfarande inte hört ngt. Hade hoppats på besked idag torsdag eftermiddag.
    Jag fick reda på att donatorn startade sista delen av behandlingen förra onsdagen. Hur lång är den behandlingen? 8-12 dagar?

Svar på tråden AVA klinik i Riga