ahm66 skrev 2018-11-07 00:01:35 följande:
Min resa med att bli gravid med hjälp startade i 2010 när jag var 44 år, hade då 1 år på mig på privat klinik i Norge innan jag blev för gammal. På privat klinik får man där behandling året ut man fylt 45. Efter 2 IVF försök med egna ägg, där den ena äggstocken inte gillade alla hormoner, och producerade sedan bara äggcystor. Så gav vi upp IVF.
Surfade då runt på en massa olika kliniker i Europa och deras metoder, prisläge, hur gammal man kunde vara, och enkelheten att komma dit med flyg från min bostad.
Till slut så hamnade vi på AVA i Riga, men som nu har brutit sig ut därifrån och nu heter IVF Riga.
Efter vårat första försök så var jag lite besviken för att jag kände mig som "löpande band" principen. Och mina egna idèer och tankar blev inte tagna på allvar.
Jag kontaktade då Penny hos Serum i Grekland.
Hon däremot var väldigt intresserad av mina tankar och idèer, och det enda STORA minus var att det inte gick några direkt flyg till Grekland från där jag bor, så totalkostnaden hade blivit dubbelt så mycket dit som till Riga.
Diskuterade också detta med Penny som förstod.
Vi mailade fram och tillbaka och hon skickade till slut ett förslag på medicinering och sätt både innan och efter ET/FET.
Så gick vi tillbaka till AVA Riga för ett nytt försök. Då hade jag Penny´s förslag i bakhuvudet för jag var inte så tuff att jag bara slog i bordet och sa: SÅ HÄR VILL JAG GÖRA... Så efter ET med 2 fin fina blastoer så blev det minus.
Nästa FET med också det 2 fina blastoer blev det igen minus.
Varje av dessa försök så blev mina förslag och tankar inte lyssnat på som jag önskade.
Vid sista FET var jag så totalt uppe i mitt 10:e försök. Så då hade jag bestämt mig att köra Pennys förslag!
Så jag insisterade på ett mycket tidigare insätt som mer var ägglossnings dato i min egen manscykel. (Riga hade satt in mycket senare än mitt egna äggfönster vid de andra försökens)
Började med penicillin så snart jeg fick min mens. Och tok mycket starkare kortison än det Riga ordinerat. I tillägg tog jag blodförtunnande sprutor mycket tidigare än Riga ordinerat.
Jag sa ingenting om detta i Riga.
Satte in mina 2 sista FET som också var 2 fina blastoer, och fortsatte med penicillin fram till jag testat PLUSS på Clearblue och tagit blodprov och var 100% säker att jag var gravid. Själva kortisonet trappades ned så som Riga beskrev, men jag hade mycket starkare doser än det de ordinerat. Så jag koordinerade också detta med Penny.
Jag är 110% säker på att detta är orsaken till att jag är tvillingmamma. och hjälpen jag fick av Penny kostade mig bara tid och energi. Hon tjänade ingenting på att hjälpa mig......
Så skulle jag vara i tvivel idag, hade jag definitivt dragit till Grekland och till Serum, även om det varit en tung och dyr resväg.
Kanske det då räckt med 1 försök......
Vem vet?!?
Jag är i alla fall evigt tacksam, också till Riga, som efter allt faktiskt bidragit starkt till att jag blev mamma <3
Du skriver att du nu är för gammal. Hur gammal? Är du ensamstående?
Förstår om du tröttnat på karusellen, det gjorde jag också många gånger. Och till slut måste både ens egna hälsa och ekonomi bestämma vad man gör vidare.
Lycka till alla slutare <3
Ahm66
Vad var det för penicillin som du fick ta? Hur länge tog du den och hur stark dos kortison tog du? Behöver alla tips nu när jag ska iväg till riga. Jag går oxå på Ivf Riga och känner lite som du att det faktiskt är löpandeband effekten där. Men jag hoppas på en liten pluttis till eller två
Jag kommer se vad de har för behandlingsplan för mig och sen kolla runt lite av vad som funkat för andra. Mår dåligt av både östrogentabletter och kortisonet, så vi får se vad de kan göra för mig. Jag skulle helst ta östrogenplåster.