• Frazze

AVA klinik i Riga

PeeWee44 skrev 2015-11-20 09:38:19 följande:

Hej, är det någon här som har gjort Era test? Kan du i så fall berätta lite om det. Vi har blivit erbjudna att göra det på IVF Riga.

Jag fick reda på detta av min ivf läkare. Det är relativt nytt tydligen. Man tar en biopsi på slemhinnan för att kolla när i cykeln som den är mest mottaglig för att ägget ska fastna. Om det är tidigt el lite senare. Det är väl nästan slemhinnans elasticitet som kollas vad jag förstått. En del kan inte stimuleras i all evig tid och sen bli gravida när det väl passar donatorer el vad det nu kan vara utan behöver ägget infört på en viss dag i månaden. När jag blev gravid på min 1a ivf så sattes ägget in dag 16 i cykeln tror jag. Men vid äd så vet jag inte vilken dag i månaden alls de satte in dem. På mina andra 2 ivfer så fick jag stimulera längre och då gick det inte alls. Så en relativt färsk och fräsch slemhinna för min del tror jag och med lite stimulering.
  • Frazze
    Kurrea skrev 2015-11-23 13:56:52 följande:

Hej, en fråga till alla er som kan det här med äggdonation. Jag har ätit p-piller för att få igång mensen efter mitt senaste missfall. Tanken var att mensen skulle komma runt den 21:a men den har fortfarande inte kommit. Jag skulle börja äta Progynon idag, ska jag göra det även fast mensen inte dykt upp? Spelar det någon roll? Har mailat kliniken men inte fått något svar. Hoppas någon av er kan ge något tips!

Ingen aning faktiskt då min blödning kom flera dagar tidigare än vi räknat med. Jag skulle börja som vanligt sa de då. Men om du inte fått sin blödning skulle i alla fall jag vara osäker med att börja innan den kommit! Med progynon så ska du ju inte blöda vad jag vet. Vänta på svar du!
  • Frazze
    Kurrea skrev 2015-11-23 15:50:50 följande:

Tack Frazze, det löste sig som sagt. Inte kul när det inte går enligt plan men inte så mycket att göra åt. :)

Nä det är ju klart att man vill att allt ska ske på just den dagen som det är tänkt. Vem vill vänta liksom? Jag försöker att ta det lungt och inte tänka så mycket på det, men det känns som att tiden bara blåser iväg Det blir nog i Februari som vi åker nästa gång, om jag nu inte mot alla odds har lyckats bli gravid på egen hand. Men det är sånt som händer andra, inte oss tyvärr. Hoppas han läkaren i Sthlm kan hjälpa mig få ordning på mina hormoner nu bara då kanske jag kan få behålla bebisen oxå nästa gång.
  • Frazze
    Missne skrev 2015-12-27 16:07:50 följande:

Vad var det som gjorde att det blev snitt? Funkade inte igångsättningen som den skulle? Själv har jag tid för igångsättning 1 januari men är som sagt tveksam till om det kommer att funka. Känns inte som min mage har sjunkit ner än och att bebis inte är redo att komma ut än.

Ja hur gick det? Hoppas att allt gick bra och att du nu njuter av massa bebismys!
  • Frazze
    lelle75 skrev 2016-01-16 22:44:43 följande:

Hej alla i tråden.

Har en fråga, hur många dagar tog ni östrogen innan transfer

Minns inte men runt en sådär 20-25 dagar skulle jag tippa på.
  • Frazze
    TillSlut skrev 2016-01-20 11:28:35 följande:

Hej!

Jag visste inte att jag va i klimakteriet förrän det va för sent, kände inget.

Är i menopaus men önskar ett barn till med min sambo. Läst att det finns kvinnor på uppåt 60 år som fått hjälp med äggdonation och egna mannens sperma.

Läste på nätet att kliniken i Riga hjälper kvinnor upp till 50 eller 55 år att få barn.

Hur många ggr måste man åka dit?

Hur tar man sig till kliniken?Flyg- Bil-Båt ??Bor man där eller på hotell när man är där?Hur länge stannar man där?

Hur förbereder man sig?

Ni som varit med om detta o har fått barn....

Va det krångligt?

Mycket dyrt?

Gick det att föda normalt?

Kunde ni amma?Eller det fungerar inte vid äd?

Får man välja från vem man får ägg eller du får bara ett?Alltså kan man välja tex...blå ögon-ljust hår mm?

Måste man ta mediciner under graviditeten?

Annat man bör tänka på??

Hej Till slut! Jag har varit i Riga på Ivf Riga och kört äggdonation 1 gång. Tyvärr slutade det i mf i v6.

Jag tror att man kan vara upp till 49 år, men är inte helt 100% kan vara äldre oxå kanske.

Man får förbereda sig med olika mediciner, både för att förbereda din kropp och för att komma i fas med donatorn. Vi åkte över 1 gång och stannade i nästan 1 vecka. Först så ska ju mannen lämna sitt bidrag och sen ska de ju få gro. Vi valdr blastocyststadie, därför lite längre tid än embryo.

Vi flög Göteborg- Helsingfors-Riga, men det tar typ bara 50min om man flyger från sthlm.

Vårt hotell låg precis runt hörnet från kliniken och det hette Albert hotel.

Du har 7 val: Hårfärg, ögonfärg, längd, vikt, ålderblodgrupp och om du vill ha fräknar el ej. Sen kan du ju skriva till att du skulle föredra att hon har dessa intressen och utbildningar ej kända allergier etc. Jag fick 2 st att välja på och det räckte för mig. Allt vi lagt ut på donator och tillval och resa blir runt 100 000sek. Om man misslyckas första ggn så kostar nästa transfer runt 20 000kr. Jag tyckte inte att det var krångligt utan jag hivade iväg massa frågor varje dag till min koordinator. Du behöver ju givetvis ha en gyn här som hjälper dig med alla indersökningar och prover som du behöver, annars får du åka över till Riga och göra allt där. Du tar östrogentabletter ett antal veckor in i graviditeten progesteron och även kortisontabletter.

Har läst att många får göra kejsarsnitt, men det finns nog båda delarna och de flesta ammar oxå.

Hoppas att du fått svar på några frågor i alla fall. Kram och Lycka till!
  • Frazze
    Missne skrev 2016-01-26 16:16:41 följande:

lilsis, Frazze, lillan15: Sitter nu här med min lille prins <3. Han föddes på kvällen den 6 januari efter fem dygns misslyckade försök att sätta igång förlossningen. När alla igångsättningsmetoder var uttömda och jag inte ens fått några värkar beslutades det om kejsarsnitt. Det gick dock bra och vi mår bra både prinsen och jag. _Jag hade dock sett fram emot en vaginal förlossning så det blev lite av ett antiklimax när det skulle bli kejsarsnitt.

GRATTIS Missne till er lilla knoddis! Skönt att allt gick bra för det är ju det enda som spelar någon roll i det hela. Vaginal el kejsarsnitt är då skit samma så länge ni båda mår bra!

Själv sitter jag här och mår pyton! Vet inte om du läst att jag blivit gravid den naturliga vägen bara sådär!? Vi har knappt förstått det än fastän att vi var och tittade på ett pyttelitet hjärta i fredags. Är idag i v 7+3 och han sa att missfallsrisken nu är ca 5% och sen i v 10 är den 2% tills det inte räknas som mf längre antar jag. Är lite försiktigt ÖVERLYCKLIG!!!!!! Men man vågar ju inte vara för optimistisk än. Efter v 12 ska jag försöka att vara det! V24 kommer de förmodligen att få lägga in mig på psyket (förutsatt att vi kommer dit) eftersom att det var då vi förlorade vår lilla. Men jag hoppas att det är vår tur nu! Lycka till med lillen! Mys allt du bara kan! Kram
  • Frazze

[quote=76282098][quote-nick]Anemon skrev 2016-01-29 13:37:57 följande:[/quote-nick]Hejsan alla!

Ny i tråden här och är i kontakt med iVF Riga för äggdonation i vår. Vi har nu flera misslyckade ÄD försök i Finland bakom oss efter många års lämpande med egna ägg och hoppas nu på nya idéer i Riga. Så hoppingivande att läsa här i tråden om att det gått bra för så många.

Vi funderar på att göra ERA test för att testa slemhinnans mottaglighet. Har någon erfarenhet av det testet här?

Sedan undrar jag om någon fått EU recept på mediciner från iVF Riga? De verkar vilja skicka alla mediciner och det känns sådär när det är temperaturkänsliga läkemedel. Vill helst slippa nojja över att medicinen påverkats av transport men det kanske skickas välemballerat och skyddat för temperaturförändringar? Ja, alltid oroar jag mig över

Kliniken i Riga skickade recept på mediciner till mig och min gyn här i Sverige skrev om dem till Svenska recept. Men jag har skickat efter Utrogest och fragmin ifrån Riga och det var inga problem alls. Lycka till med bebisverkstaden nu!

• Frazze
    Veris14 skrev 2016-02-15 00:19:45 följande:

Panik!! Jag undrar om det ev går att få hjälp här i denna tråd fast det var länge sedan jag följde den.

Är det någon som kan tänkas ha lite Utrogest liggande som inte används? Jag väntar leverans från Riga som inte kommit ännu och mina Utrogest tar slut på tisdag. Är rädd att det blir försenat ännu längre tid.

Är äntligen gravid efter många försök med äd

Skicka gärna PM om du ev har lite Utrogest att avvara.

Hej! Jag har massor med utrogest 100mg om du behöver. Inboxa mig bara om du är intresserad.
Svar på tråden AVA klinik i Riga