• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-08-22 12:15:24 följande:

Jo, jag vet vad vi skrev på men hade ju aldrig kunnat drömma om att utfallet kan bli så kasst. Och för den prislappen! AVARiga är dyrt! Tänk på att kliniken är i Lettland där BNP är helt annan än i Sverige. Så jo, visst förväntade jag mig ett resultat på fler ägg som många av er andra fått...och det som gjorde mig ännu mer besviken är att kliniken talar om för mig att de inte vill stimulera till så många ägg, vilket inte alls stämmer för de flesta av er här fått minst 12 ägg? Eller hur?

Och ännu mer besviken blir jag för att kliniken varit helt ointresserad av att diskutera priset. Jag tror inte många patienter i vår situation skulle ta upp frågan som vi gjort och försökt förhandla=få till 'rabatt'. Men att de inte vill ge mig sig en millimeter tycker jag är dåligt av en klinik som talar om för mig att de har lång erfarenhet.

Jag hoppas verkligen att de som överväger att göra ÄD på AVA Riga funderar på det en extra gång till. Jag blev också förblindad av deras snabba svar och tänkte att det är ett bra tecken. Men så blev det så här Gråter

Tack för att du delar med dig, även om allt inte är solskenshistoreier.

Vi funderar på att göra äd med frysta från AVA Riga, men blir lite fundersam när jag läser dina inlägg. Vi får 8 st frysta för 45000 kr. Vad jag förstått så överlever de flesta upptining idag, men vilken kvalitè är det på äggen? Är de kanske sisådär så är det llllurigt...det är ju satans mycket pengar dessutom har man lagt ut innan på behandlingar (ivf för vår del), sen kostar ju detta mer pengar med resor/boende. För att inte tala om all energi!

Har också varit i kontakt med Veronika, visst hon svarar snabbt.

Att de inte tar hormonprover, märkligt, hur vet de hur äggreserven är hos donatorerna då, och hur mycket sprutor de ska ge?

Men hoppas det går bra för dig :)
  • UndrandeSökare

bryoniaa- Man undrar ju varför kliniken inte tar hormonprover på donatorerna? Det borde ju inte vara så svårt, dyrt eller krångligt.

Men de kanske har blivit fartblinda och tänker att "går det så går det". De tar ju inga risker, eftersom kunden alltid måste betala hela kostnaden så fort det blir 2 ägg ut (vilket inte är så högt ställda krav på kliniken).

Så både donatorn och kliniken får ju full betalning även vid klent resultat, det är bara mottagaren som blir lidande. Men det borde ju bli dålig PR för kliniken och till slut borde de ju förlora potentiella kunder, eller hur?

Innan vi valde AvaRiga så kollade jag runt och jämförde vad folk sagt om tex ivfRiga och AvaRiga på nätet, och många verkade missnöjda med ivfRiga, så därför valde vi bort dem direkt. Fler verkade nöjda med AvaRiga. Men det är ju bra att det kommer ut att ni är missnöjda med dem. Jag har sett att vissa andra kliniker tex AvaPeter har garantier, men AvaRiga verkar inte ha några såna tyvärr.

Bra att du berättar om dina erfarenheter.

• La Conejita

Hoppas det gick bra idag, Micro, och lycka till imorgon Provence1.

Angående att kliniken inte undersöker fertiliteten hos donatorerna via blodprov som mäter FSH och AMH är det helt ny info för mig och det låter häpnadsveckande. Så dåligt.

• Provence1
    La Conejita skrev 2017-08-22 22:27:15 följande:

Hoppas det gick bra idag, Micro, och lycka till imorgon Provence1.

Angående att kliniken inte undersöker fertiliteten hos donatorerna via blodprov som mäter FSH och AMH är det helt ny info för mig och det låter häpnadsveckande. Så dåligt.

Tack!!

11 topp embryon idag :) såå glad o lättad
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-23 09:03:38 följande:

Tack!!

11 topp embryon idag :) såå glad o lättad

Vad bra!!! En bra start, då blir det insättning imorgon på dag... tre?
  • bryoniaa

smurfen; jag gick tyvärr på det där med snabba svar från Veronika. Hon är lite som en inkastare, eller hur? Skrattande Hon sitter vid datorn hela dagarna och svarar så fort någon skickar mail och vet att de är ett bra sätt att få nya patienter för vi uppskattar snabba svar. Plus att familjeliv också är bra PR för dem. 

Nej, det tar inga hormonprover på sina donatorer, sa hon iaf till mig i våras. Så nej, de har ingen uppfattning om äggreserven utan kör på med nån sorts 'standard dos'?? Och när inte den dosen fungerar så blir det som det blev för oss, få ägg (jämfört med hur de flesta av er andra fått ca 12-20 ägg).

Ger inte Invimed 12 frysta ägg och garanterar kvalitet på 3st på dag 3? AVA ger förstås inga garantier kan jag gissa Skrikandes

• bryoniaa

UndrandeSökare: jag gjorde som du, kollade runt och många verkade missnöjda med IVFRiga och AVA Riga verkade bättre. Eftersom vi alla gör PR här för dessa kliniker (gratis för dem, har ni tänkt på det) så svänger det snabbt. Min gissning är att många tänkt som vi och valt AVA Riga och plötsligt har det 'för många' patienter för sin kapacitet. Vi patienter blir lidande. Och betalar notan! Skrikandes

• Provence1
    Maran73 skrev 2017-08-23 10:20:49 följande:

Vad bra!!! En bra start, då blir det insättning imorgon på dag... tre?

Precis dag 3
  • bryoniaa

Jag vill bara tillägga att jag borde ha förstått att INTE välja en klinik som inte erbjuder blastocyst odling som första alternativ (fast det är bäst för många embryon faller bort efter dag2 och dag3 och de har en splitterny maskin i labbet).

Och förstås det där med hormonprover som jag verkligen undrade över, varför tar de inte dem?

Och sedan så klart avtalet - jovisst är det viktigt att ha ett ÄD avtal men ett skrivet av jurister på ett sätt att kliniken faktiskt kan göra vad som helst utan att behöva ersätta patienten om nåt inte blir som det ska! Jag funderade på det där när vi skulle skriva på och tyvärr blev det som jag befarade. Kliniken anser inte att den har någon som helst skyldighet att komma oss till mötes vad gäller kostnaden. För att undvika att få en riktigt missnöjd kund, kunde de ha gett oss lite kompensation, eller hur?

• UndrandeSökare

bryoniaa- AvaPeter har en barngaranti har jag för mig, att blir det inga barn födda så får man 70% av pengarna tillbaka. Jag tror det paketet hos dem kostar 250.000kr. Kolla på deras hemsida för mer info.