Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

AVA klinik i Riga

Zwillinge86 skrev 2018-10-12 08:08:09 följande:

Det finns forskning som tyder på att fostret ändå tar till sig viss del av bärande kvinnas gener. Har en son på 3 år som är från ett donerat ägg, och han är lik mig i vissa avseenden. En del kan så klart förklaras med miljö, men inte allt. Hur som helst kan jag liva dig att den dagen du står med din bebis i famnen så känner du inget annat än kärlek. Barnet är ditt, du har burit det och det har utvecklats i samspel med din kropp. Den genetiska biten är inte viktig när man väl är i land.

Jag har läst om det, området kallas Epigenitik.

Den som vill veta mer kan googla på ordet Epigenitik.
  • UndrandeSökare

Zwillinge- Det där med att både du och din ÄD-son reagerar på liknande sätt på narkos, kan ju vara ett exempel på epigenitik tänker jag. Att han växt i din kropp och att era kroppar därför har lite gemensamt tex vissa allergiska reaktioner?

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 08:23:10 följande:

Ok intressant!

Äd är väl mkt dyrare än vanlig IVF med donerad sperma?

Ja, kvinnans ålder är tyvärr en viktig faktor.

Vad kostar ivf med donerad sperma?

Om du vill göra dubbeldonation (alltså både donerade ägg och donerade ägg), så måste du kolla upp var det är lagligt först och kolla på kliniker och jämföra priser.

Dubbeldonation är olagligt i länder som Sverige, Norge och Danmark. Men ska bli lagligt i Sverige efter 1 januari 2019.

I många andra länder är det dock lagligt som Grekland, Lettland, Ryssland ete

Vi har gjort dubbeldonation i Riga i Lettland och vi valde dessutom tillvalet PGS (kromosomanalys för att rensa bort onormala embryon på dag 5). Det kostade lite drygt 100.000kr. Men då fick vi 13 ägg som blev 8 blastos varav 7 var friska kromosommässigt.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 14:30:18 följande:

Jag tror att jag betalade 22000 danska kronor. Då hade jag redan sperma på kliniken så den betalade jag inte för vid det tillfället.

Hur kommer det sig att man får olika antal ägg vid äd?

Jag vill ha helsyskon så visar det sig att mina ägg är värdelösa så vet jag inte hur jag gör.

Hur många ägg man får vid äggdonation beror på hur många ägg kliniken kan plocka på äggdonatorn vid just det äggplocket. Det beror på äggdonatorns ålder, hur bra gener hon har och hur hon svarar på medicineringen. Sen beror det ju hur bra spermierna är också, hur många embryon det blir i slutändan.

Sen har olika kliniker olika regler. På vissa kliniker måste man dela mängden ägg med ett annat par. Men på Avaclinic i Riga får man själv behålla ALLA ägg från det äggplocket. Så vi fick 13 färska ägg, 12 blev befruktade. Alla levde på dag 3. Dag 5 hade vi valt att göra PGS (tillval) på 8 embryon och 7 var normala kromosommässigt.

På kliniker där man delar mängden ägg så om äggdonatorn får ut 10ägg, så får varje par (mottagare) 5 ägg vardera. Så kolla upp om du får behålla alla ägg eller om du måste dela med någon annan.
  • UndrandeSökare

Emma30- Man kan ju få 2 helsyskon även om man använder både donerade ägg och donerade spermier eftersom om du får alla ägg från ett äggplock så befruktas äggen och 1 eller 2 sätts in i din livmoder och resten fryses in. Så vill du sen ha fler barn(syskon) så tar du bara av dem i frysen. Vi fick 2 insatta och har nu 5st i frysen i Riga. Nästa gång kommer jag tina upp och sätta i ett i taget.

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-12 17:38:11 följande:

Jo absolut men jag har ett barn redan o vill ha ett till. Inte två till helst hihi.. även om det finns risk för det nästa gång.

Ok, jag visste inte att du hade ett barn redan. Är det batnet via samma samma spermadonator du använder nu?
  • UndrandeSökare

Grattis amh66 till att du blev tvillingmamma tillslut !

Mycket ovanligt att Penny hjälpte dig med behandlingsplan fastän du gjorde Donation i Riga och inte hos Serum, det brukar de aldrig hjälpa till med annars.

Jag och min man går hos Avaclinic i Riga men får missfall och frågade Penny om hon kunde hjälpa mig med behandlingsplan eftersom den jag fick från Dr D på Life clinic inte fungerar för mig men Penny svarade att de endast hjäloer med behandlingsplan om man gör ÄD hos Serum.

Gjorde du Mensblodtest och hysto hos Serum innan?

Tyvärr är åldersgränsen max 50år för kvinnor både i Grekland och i Lettland och då får man inte sätta in embryon längre, så vissa hinner bli för gamla innan de lyckas få barn.

• UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-11-07 11:10:00 följande:

Vad var det för penicillin som du fick ta? Hur länge tog du den och hur stark dos kortison tog du? Behöver alla tips nu när jag ska iväg till riga. Jag går oxå på Ivf Riga och känner lite som du att det faktiskt är löpandeband effekten där. Men jag hoppas på en liten pluttis till eller två Jag kommer se vad de har för behandlingsplan för mig och sen kolla runt lite av vad som funkat för andra. Mår dåligt av både östrogentabletter och kortisonet, så vi får se vad de kan göra för mig. Jag skulle helst ta östrogenplåster.

Frazze- Det kan ju vara smart att samla på sig tips inför din nästa resa nr 2till Riga.

Jag skulle i första hand rekommendera dig att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Det kostar 300euro och du hittar mer info om du googlar på ivfSerum infection screening. Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som man kan lösa ut på Apotek i Sverige.

Många i Atentråden har lyckats efter mensblodtest och efterföljade antibiotikakur.

Jag har gjort Mensblodtestet, men inga baciller hittades på mig, så vi slapp antibiotika. Däremot rekommenderar ivfSerum om man ska göra ivf eller ÄD att man tar Doxycycline 100mg 2ggr/dag (1 till frukost och 1till kväll) från första mensdagen till dagen innan insättning.

Amh66 här har tydligen tagit antibiotika ända fram till testdagen när hon plusade med urintest.

Jag har fått tipset av Missne att man ska börja med Fragminsprutor på CD1 (första mensdagen), och inte starta samma dag som FET som Riga föreslår.

När det gäller kortison brukar doserna variera från 10mg till 25mg eller högre.
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-02-26 08:30:55 följande:

Kan man välja mellan 3dagars eller 5dagars på AVA Riga? ENligt info på nätet är det inte per automatik man gör blastocystodlingar. Vi funderar på AVA Riga eller IVF Riga....

Jag och min man går hos Avaclinic i Riga och vi valde 5-dagars embryon.

3-dagars är standard och 5-dagars kostar extra (tillval). Men eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i livmodern eller labbet så är det större chans med 5-dagars, så jag skulle absolut rekommendera det.

Vi gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona och det görs endast på dag 5)
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-02-27 13:36:20 följande:
    Hur blev utfallet för er med PGS och allt? Fick ni ngt till frysen? Hur många försök? 
    Vi gjorde dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation),
    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3,
    dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt.
    2 färska embryon sattes in och 5st till frysen. Så vi fick mycket bra resultat.

Jag fick tyvärr missfall pgr av mitt överaktiva immunförsvar, men har nu varit i London hos Dr Gorgys klinik och gjort immunutredning och kommer göra nästa försök 2019. Riga gör inga immunutredningar och sköter ingen immunmedicinering.

Kommer sätta in 1 embryo i taget i fortsättningen i naturlig cykel. Vi har fortfarande kvar 5 embryon i frysen.

Det kostade drygt 100.000kr med dubbeldonation och PGS inklusive 1 insättning. Alla insättningar sen kommer kosta 1250 euro/gång. (ej inräknat resor, mediciner etc)
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-02-27 22:51:36 följande:

Åh tack för utförligt svar. Det var ju ett jättefint resultat ni fick där. Alla mediciner får man bekosta själv antar jag ...när.man får behandling i utlandet!?

Mediciner kan du ordna på 4 olika sätt:

1. Köpa av kliniken på plats

2. Be att kliniken skickar mediciner

3. Be att kliniken skickar dig EU-recept som du kan lösa ut på svenskt Apotek (utanför högkostnadsskyddet)

4. Be kliniken om EU-recept och hitta svensk läkare eller privat gyn som vill översätta dem till svenska recept.

Vi valde att åka till kliniken i Riga och köpa allt där en månad innan.
  • UndrandeSökare

Kan man välja mellan 3dagars eller 5dagars på AVA Riga? ENligt info på nätet är det inte per automatik man gör blastocystodlingar. Vi funderar på AVA Riga eller IVF Riga....

Har du kontaktat någon av klinikerna och bett att få deras Patientformulär (info om dig/er) Donationsformulär (hur ni önskar donatorn ska se ut,) och listan på blodprover du (och ev partner ) behöver ta ? Om inte, så börja med det.

Du behöver också scanna in bilder på dig (och ev partner) när ni var i 20-års åldern.

Vissa kliniker kan också ha en lista med gyn de samarbetar med i olika länder, kontakta klinikerna och fråga isåfall.

Man brukar inte behöva betala kliniken något innan de matchat er mot donatorer och du/ni fått förslag på donatorer. När ni meddelat kliniken vilken donator du/ ni önskar så får ni första fakturan.
  • UndrandeSökare

De blodprover ni behöver ta på ER BÅDA om ni väljer Avaclinic är dessa:

Blodgrupp och rhesusfaktor

Hiv

Syfilis

Hepatit B

Hepatit C

Anti HBC

Mannen behöver också ta Spermaanalys MED Morfologi. Måste vara med morfologi. Det är viktigaste delen.

Ni behöver också fylla i 2 dokument :

Patientdokument (info om er)

Donatorsdokument (Hur ni vill donatorn ska se ut)

Samt scanna in bilder på er i 20-års åldern

Efter att ni fyllt i och mailat in dessa 2 dokument och tagit proven och skickat in provsvaren och bilderna så kommer ni matchas mot klinikens donatorer.

Efter att ni gjort ert val och meddelat kliniken så kommer ni få en faktura, och efter ni betalt den påbörjar donatorn sin behandling.
  • UndrandeSökare

Hur gick det för dig? Vilken klinik valde du sen?
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2019-06-22 10:52:43 följande:

Hoppas du får bra rådgivning av D. Vi ligger lågt (försöker naturligt lite halvdant sådär). Planen är att samla krafter och spara pengar till nya ÄD-försök. Står i kö i Umeå, men försöker hitta info om vilka svenska klinker som kommer erbjuda ÄD efter lagändringen. Tyvärr börjar jag dock inse att det nog inte blir något syskon, har varken råd eller lust att göra nya utredningar eller avancera i immunbehandlingen. Så om det inte sker plötsliga stora framsteg inom fertilitetsvården så är väl chansen liten att ny ÄD (utan annan förändring) skulle lyckas. Inget jag förlikar mig med med lätthet utan det är en stor sorg och saknad som till och från gör sig mycket påminnd i vardagen. Vill ju gärna ha tre barn. Antar att det var ett riktigt mirakel att vi fick sonen på första ÄD-försöket, för varken immunsupport eller ÄD verkar vara lösningen för syskon, varken enskilt eller kombinerat...

Zwillinge- Se Nypan78s inlägg här itråden från 20 mars 2019. Hon går på Carl von Linnekliniken i Uppsala och där kommer de börja med äggdonation efter sommaren 2019. Du kan ju höra av dig till den kliniken också och ställa dig i kö, om du vill ?

Testa med Antibiotika inför nästa ÄD-insättning och progesteronsprutor är mitt tips, det verkar vara många som lyckas nu itrådarna som använt dessa 2 läkemedel.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2019-06-22 10:52:43 följande:
    Hoppas du får bra rådgivning av D. Vi ligger lågt (försöker naturligt lite halvdant sådär). Planen är att samla krafter och spara pengar till nya ÄD-försök. Står i kö i Umeå, men försöker hitta info om vilka svenska klinker som kommer erbjuda ÄD efter lagändringen. Tyvärr börjar jag dock inse att det nog inte blir något syskon, har varken råd eller lust att göra nya utredningar eller avancera i immunbehandlingen. Så om det inte sker plötsliga stora framsteg inom fertilitetsvården så är väl chansen liten att ny ÄD (utan annan förändring) skulle lyckas. Inget jag förlikar mig med med lätthet utan det är en stor sorg och saknad som till och från gör sig mycket påminnd i vardagen. Vill ju gärna ha tre barn. Antar att det var ett riktigt mirakel att vi fick sonen på första ÄD-försöket, för varken immunsupport eller ÄD verkar vara lösningen för syskon, varken enskilt eller kombinerat...
    "Carl von Linnékliniken har i april 2019 fått tillstånd att göra IVF både med donerade ägg och med donerade spermier. Vi rekryterar nu donatorer till äggdonation, för att kunna erbjuda behandling till behövande. "

"Vi har nu, efter det att en ny lag trädde i kraft 2019-01-01, som första privata klinik i Sverige fått tillstånd att göra även IVF-behandlingar med donerade könsceller."
    Läs mer här:
    www.linne.se/aggdonation---bli-donator/
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2020-04-20 17:52:55 följande:

Nu är jag tillbaka och efter ytterligare 2 ivf försök, en spontan graviditet som ledde till sen abort pga kromosomavvikelserstår vi på ruta 1. Funderar på Ava Riga igen då det är hopplöst lång väntan i Uppsala.

Någon som är i behandling i Riga och vill dela med sig? Hur går det med all Corona och stängda gränser nu?

Lettland har stängt sina gränser helt från i mars tom 12 maj 2020, men det datumet kommer troligtvis att förlängas så länge Corona/Covid-19 härjar. Om du vill kan du maila kliniken och fråga om mer info.
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2020-04-20 17:52:55 följande:

Nu är jag tillbaka och efter ytterligare 2 ivf försök, en spontan graviditet som ledde till sen abort pga kromosomavvikelserstår vi på ruta 1. Funderar på Ava Riga igen då det är hopplöst lång väntan i Uppsala.

Någon som är i behandling i Riga och vill dela med sig? Hur går det med all Corona och stängda gränser nu?

Har du kontaktat Avaclinic i Riga nu och pratat med dem?

Om inte så brukar de ha gratis Webinarier (föreläsningar på internet) som man kan vara med på om man vill. Kolla på deras hemsida när de har nästa.

Ytterligare ett sätt är att gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid och chatta med någon av deras patientkoordinatorer, då har du chans att fråga allt du vill. Sen fortsätter.man kontakten via mail. Det var så jag fick kontakt med kliniken.

De mailade då över ett patientformulär (där fyller ni i info om er) och ett donatorsformulär (önskemål ni har på donator) som man fyller i och scannar in och mailar tillbaka till kliniken.

Sen behöver också du och din man ta en del infektionsprover, och din man behöver ta Spermaprov med Morfologi i Sverige och scanna in resultaten på papper och maila till kliniken. Allt detta behöver göras innan man går vidare och får förslag på donatorer från kliniken.
Svar på tråden AVA klinik i Riga