Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

AVA klinik i Riga

nypan78 skrev 2018-02-13 15:01:20 följande:

Undrar också!

Då är det samma prover som vid IVF plus ibland några extra blodprover beroende på klinik? 

Svar JA. Men kolla med just den klnik du valt, exakt vilka prover just de vill ha, för det kan skilja sig åt mellan klinikerna.

Vissa kliniker vill att man ska ta koagulationsprover/trombosprover också, speciellt om man tidigare haft missfall. Vissa vill ha sköldkörtelprover, andra inte.

Om man har för högt TSH så kan man inte bli gravid och måste ha Levaxin, och har man för höga värden på trombosprover så måste man ha trombyl och Fragmin.
  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-05 21:08:41 följande:

Ni som går på Ava i Riga, vad vet ni om deras inställning till immunbehandling? Kan man få det via dem? Har påvisat viss avvikelse på hittills tagna tester så att välja en klinik som kan ge ev tilläggsbehandling är ett måste och jag tyckte om svaret jag fick från dem på min förfrågan om ÄD till skillnad från ett par andra klinkers svar som kändes väldigt standardiserade och opersonliga!

Jag och min man går hos AvaRiga och har gjort immunutredning i både Grekland och England. AvaClinic är ok med om du gjort immunutredning.

Men de gör inga sådana utredningar själva.

Man kan scanna in sina tidigare papper och maila till dem.

Vilken immunhjälp vill du ha? Är det kortisontabletter du vill köpa eller andra saker?
  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-06 22:32:19 följande:

Jag har hittills bara gjort en enklare provtagning i Danmark, inte lika omfattande som Grekland/England men fick i alla fall påvisat att jag har väldigt lågt värde av mannosbindande lektion och hla-dr3 vilka kan ha betydelse/påverka att mina tidigare ivf misslyckats/att jag fått tidiga missfall. (Har inga koagulationsproblem)

Fick tilläggsbehandling via danmark med kortison och ivig vid mitt sista ivf i höstas men testade negativt då...

Kommer inte ihåg vilken av klinikerna det var, tror det var ngn av de i Tjeckien jag gjort förfrågan till, som själva utförde såväl immuntester som ev immunbehandling. hade varit skönt att få allt omsett på samma ställe...!

Du kan köpa kortisontabletter och andra mediciner av kliniken samt få Intralipid (ett mycket billigare alternativ till Ivig) vid insättning hos AvaClinic i Riga. Tror inte AvaClinic jobbar med ivig eftersom det är så dyrt och dessutom en blodprodukt, men fråga dem om det isåfall.

Om du både vill få immunbehandling och göra ivf på samma klinik (och du vill få ivig vilket mycket få kliniker sysslar med eftersom det är jättedyrt, de flesta använder Intralipid även kallat IL istället eftersom Ivig är en blodprodukt och kostar 14.000 svenska kronor per förpackning och Intralipid kostar 100kr per förpackning) så finns det inte så många kliniker att välja på.

Jahg har hört att Gennet i Prag för en "sterilitetsutredning" för ca 13.000kr. Men jag råder dig att isåfall hellre göra en riktig immunutredning i Aten för 20.000kr.

Men i vilket fall eftersom kortison och ivig inte räckte för dig så föreslår jag att du först börjar med att göra en ordentlig immunutredning i Aten, London eller USA så du får veta exakt vilka problem du har och får en personligt utformad behandlingsplan utifrån de problem som upptäcks.
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-09-27 11:52:54 följande:

[quote=79090648][quote-nick]Evylina skrev 2018-09-26 23:04:25 följande:[/quote-nick]Hej Frazze! Nej jag har inga barn sen innan. har 4 IVF:r bakom mig och några tidiga missfall och nu har jag gett upp försök med egna ägg. :) 

Trist att du får vänta! Har du barn redan? Med ÄD? HA det

Tråkigt att ivf inte fungerat för dig!

Jag körde 3 omgångar med ivf, blev gravid på första försöket, men hon dog i magen i v.24. Sen hände inget på de två sista försöken. Jag hoppade direkt på äd och körde det i september 2015. Blev gravid, men mf i v 7 el 8 tyvärr. Sen blev jag naturligt gravid (med östrogenplåster och letrozol december 2015 och av det har vi fått världens finaste lilla kille (inte partisk alls ) Vi försökte bli gravida rätt snabbt igen efter han var född, och det tog sig första försöket, men det blev inget av det alls! Bara ett kraftigt mf! Nu har jag gett upp hoppet om en spontangraviditet till, så nu blir det äd. Vi har ju som sagt 11 blastocyster att förbruka, och jag hoppas vi slipper använda alla utan att det tar sig första gången. Har du sökt någon klinik än? Jag har sett reklam för AVA St Petersburg. 1 barn el hälften av pengarna tillbaka. Det är stoooora pengar så det hade jag nog valt om jag inte redan hade mina hos Ivf Riga.

När väntas ni åka iväg? Kram

Frazze- AvaPeters Garantipaket kostar 250.000kr och då sätter man in 1 blasto i taget, man får max 4 försök. Har man inte fött barn efter sista försöket så får man 80% av pengarna tillbaka. Men det är mycket svårt att bli bli beviljad att få köpa deras garantipaket, jag har sett många blivit nekade. Sen måste man ansöka om visum inför varje resa till Ryssland.

Vill man sen ha fler barn efter första är fött så är garantipaket borta, man har inga embryon i frysen och måste börja om på ruta 1 och betala ännu mer pengar för att få fram nya embryon.

Så jag är nöjd att vi valde bort Ryssland och valde Avaclinic i Riga istället.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-23 20:33:59 följande:

Hej! jag ska nog göra dubbeldonation i Riga snart, november, som det ser ut just nu :)

Jag håller tummara för att det går bra för dig i november, jag siktar på att åka i januari för mitt andra försök.
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-10-10 11:41:48 följande:

Någon som vet vart man kan ta prover för att se om man har en autoimmun sjukdom? Går det i Sverige och få ett korrekt svar?litar inte helt på vården här!

Jag hjälper dig gärna, men vilken autoimmun sjukdom önskar du testa dig för? Det finns många olika.

Det finns autoimmuna sjukdomar som drabbar blodet (tex APS)eller huden (vitiligo), håret/naglarna, det finns olika reumatiska sjukdomar som är autoimmuna.

Säg vilken sjukdom det gäller så ska jag försöka hjälpa dig vidare.
  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2018-10-11 16:19:08 följande:
    Hej,
    Jag var hos Ole inför mitt sista IVF-försök (och fick då en ivig-behandling men testade negativt) Provtagningen på VitaNova visade lågt mannosebindande lektion vilket kan ha betydelse för att kunna behålla graviditeten. (Har testat plus tre gånger innan efter ivf men alla slutat med tidiga mf)
    Sedan hade jag även hla-dr3 vävnadstyp.

Just nu står vi och stampar litegrann här... Är så rädd att göra "fel" val av klinik för ÄD så jag kan inte ta beslut om var vi ska göra den någonstansSkäms 

Har du lyckats få reda på mer/lämplig behandling för lektinet? Var står ni i era ÄD-processer?
    Jag kan tipsa dig om www.ivfserum.com/
    De håller både på med ÄD och immunbehandling.
    Många är nöjda med dem.
  • UndrandeSökare

Emma30- äd betyder äggdonation, dvs man får ägg av en annan kvinna (en äggdonator). Detta kan användas om de egna äggen har för dålig kvalitet eller fallit för ålderstrecket.

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-11 20:48:22 följande:
    Dum fråga men får barnet några gener från mamman då eller bara från äggdonatorn?
    Barnet ärver 50% av sina gener från den som ägget kommer ifrån, och 50% från den som spermierna kommer ifrån. Så använder du äggdonation så kommer inte barnet ha dina gener, men det kommer ha 50% av din makes gener.

Är man ensamstående kvinna och behöver både äggdonation och spermiedonation så kallas det dubbeldonation eller embryodonation.
    Det är ej lagligt i Sverige just nu, men kommer att bli det enligt en ny lag som träder i kraft från 1 januari 2019.

Jag och min man (sambo) gör dubbeldonation i Riga, Lettland för där har dubbeldonation varit lagligt länge. Vi gör det för min man har dnafel på spermierna och mina ägg är för gamla.

Vid äggdonation eller spermiedonation försöker kliniken alltid matcha utseendet på donatorn med mottagaren, tex hårfärg, ögonfärg etc.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-11 21:59:49 följande:
    Ok som jag trodde då.

Hur gammal är du? Hur vet man att äggen är för gamla?
    Vi hade haft 5 naturliga missfall så därför misstänkte vi att äggen var för gamla och tänkte byta till ÄD. jag är 40+
    Hos vissa kvinnor fungerar äggen aldrig tyvärr oavsett ålder, så de kan bli tvungna att använda äggdonation redan i 20-25års åldern om de vill ha barn.
    Men äggen blir långsamt sämre från 30år och framåt, men det går snabbare från 35 och runt 40 är det försent för väldigt många.

Svar på tråden AVA klinik i Riga