• Provence1

AVA klinik i Riga

Vi har haft vårt första möte med kliniken i Riga

Ni som har fått barn el är gravida med ÄD hur känner o tänker ni inför detta med era gener?

Har barnet på nåt sätt ändå liknat er?

Vad har ni sagt till släktingar o vänner? Måste man berätta alls?

Har så många frågor och tacksam för svar

• Provence1
    Vårt väntrum skrev 2017-05-18 13:42:14 följande:

Hej!

Vi har gjort ett äd försök som inte tog sig. Fet om två veckor.

Jag tänker inte mkt på generna alls.

Jag vet att barnet kommer ta efter oss ändå. Det är miljön som påverkar det.

Ju längre in i processen vi kom ju mindre tänkte jag på det.

Det är verkligen våra ägg i frysen där borta <3

Ang berätta vet endast våra föräldrar. Räcker med det. Angår ingen anser vi :)

Tack för ditt svar o lycka till nästa försök!
  • Provence1
    Micro skrev 2017-05-18 15:00:43 följande:

Förstår helt dina funderingar. Funderade mycket på detta innan ÄD och under graviditeten, då det snabbt blev aktuellt med ÄD o han blev till på första försöket. Berättade för bästa kompisen innan och för våra föräldrar under graviteten. Vi är båda brunhåriga och min sambo har även bruna ögon, vår son är inte lik mig, inte så lik någon av oss, är blond m blå ögon, men han är världens sötaste iaf:) Har även berättat för mina fastrar. Att vi inte har samma gener är inte något jag tänker på ofta nu när han börjar bli större (2 år) mer när han var liten och folk vill se likheter..... Vi har gjort 4 syskonförsök och det skulle kännas jättebra om han fick ett syskon fr samma donator, för hans skull. Men om det blir från en annan donator spelar ju egentligen ingen roll. Stort lycka till!

Tack för ditt svar det betyder mkt! Kommer nog tycka det är jobbigt med alla kommentarer om vi lyckas vad gäller likheter...lycka till med syskon. Vet ni vrf det inte lyckats än?
  • Provence1
    UndrandeSökare skrev 2017-05-18 15:35:10 följande:

Provence - Du måste berätta att det är ÄD för barnmorskan. Men om du vill berätta för far- och morföräldrar, andra släktingar och vänner får du bestämma själv.

Ok förstår det...ja vi får tänka mer på detta med vem som ska få veta o inte
  • Provence1
    Micro skrev 2017-05-18 15:00:43 följande:

Förstår helt dina funderingar. Funderade mycket på detta innan ÄD och under graviditeten, då det snabbt blev aktuellt med ÄD o han blev till på första försöket. Berättade för bästa kompisen innan och för våra föräldrar under graviteten. Vi är båda brunhåriga och min sambo har även bruna ögon, vår son är inte lik mig, inte så lik någon av oss, är blond m blå ögon, men han är världens sötaste iaf:) Har även berättat för mina fastrar. Att vi inte har samma gener är inte något jag tänker på ofta nu när han börjar bli större (2 år) mer när han var liten och folk vill se likheter..... Vi har gjort 4 syskonförsök och det skulle kännas jättebra om han fick ett syskon fr samma donator, för hans skull. Men om det blir från en annan donator spelar ju egentligen ingen roll. Stort lycka till!

Hej igen en annan fråga jag har om du vill svara är om man får samma gravidsymptom vid ÄD? Vad jag förstår producerar man inte hcg som vid vanlig graviditet? Så vad tar man för gravtest?

Kände du själv att det lyckades tidigt? Hur va din graviditet?
  • Provence1
    UndrandeSökare skrev 2017-05-19 08:33:32 följande:

Providence- Inte säkert att man får lika gravidsymtom vid ÄD som vid egen graviditet. För mig var det så, haft 5st egna naturliga graviditeter med massor med symptom tidigt, vid ÄD mycket mindre symptom. Kände mig rätt "ogravid" länge, senare kom illamåendet, men det var typ det enda symptomet jag fick. Så var det för mig iallafall.

Tack för dina svar!

Hur tänker du/ni kring att berätta för barnet?
  • Provence1
    azurea skrev 2017-05-19 18:34:04 följande:

Hej, vi lyckades på både första och andra försöket. Vi hade dock inga andra problem än att jag inte producerade några ägg. Så det är ju högst individuellt.

Vad gäller likheten så får jag varje dag kommentarer om hur lika mina barn och jag är (får dock frågor om min äldstas hårfärg då den är väldigt annorlunda än vår... )

Så roligt att höra! Grattis! Samma här...har inga bra ägg kvar annars är allt normalt. Va kul att ni är så lika men visst det spelar ju i det stora hela mindre roll.
  • Provence1
    Maran73 skrev 2017-05-19 19:19:18 följande:

Hej! För oss lyckades det på första, med en brasklapp f att vi bara är i v 9 ännu. Både jag o min man är väldigt öppna av oss, så de som vet om det vet att det är ÄD. En kompis i min ridgrupp fick reda på det och sa då: "Wow! Grattis! Antar att det inte var planerat??" (Hon vet ju att jag har en son på 19 år) Då blir det för mig helt naturligt att säga "Åh hjälp, det är nog så planerat det öht kan BLI!" och så kommer liksom hela historien spontant. Så det kommer nog bli lite som det blir. Likheter/olikheter... ja visst känns det nog en aning trist att inte kunna se något av sig själv i sitt barn, i ansiktsdrag etc. Men troligtvis "sätter jag spår" på andra sätt, det tror jag! Och kärleken är jag övertygad om kommer att vara lika stark som den jag känner för min genetiska son.

Tack för din historia! Jag är egentligen oxå väldigt öppen av mig men vi får se hur mkt vi berättar.

Grattis till graviditeten! Blir så glad att höra!
Svar på tråden AVA klinik i Riga