• blivandemamma86

Ni som är mammalediga

Hej alla mammor!

Kan inte alla skriva ner hur era dagar ser ut från morgon till kväll? Skulle vara intressant och veta vad alla gör om dagarna :)

• Svar på tråden Ni som är mammalediga
  • Cinnamoon

ca 06-07 dottern vaknar och ammas
    7-8 går upp, äter frukost, duschar medan hon ligger i babygymet och leker
    9 söver dottern i vagnen, hon sover ca 1 h. Städar undan lite under tiden, bäddar sängen, sitter vid datorn osv.
    10 ammar
    10-12 pysslar på hemma, leker med dottern äter lunch
    12-13 promenad 1 h, hon sover i vagnen
    13 ammar + ger smakportion
    13-15 leker och umgås med dottern
    15 söver henne i vagnen, hon sover ca 1 h även denna gång. Egentid för mig. Förbereder eventuellt inför middagen.
    16 ammar
    lagar middag, äter med min sambo. Sedan tar han dottern och leker med henne och badar henne m.m.
    19-20 ammar i omgångar och söver henne för natten, hon sover i egen säng och somnar oftast vid åttatiden.
    20-22 umgås med sambon
    22-23 går och lägger mig
    03 ammar

Så ser en dag ut för mig när jag är hemma. Någon dag i veckan är jag iväg på aktiviteter, såsom babymassage, träff med mammagruppen, tränar osv. Då försöker jag följa mat- och sovschemat. Jag är 23 år gammal och dottern är 4,5 månad.

• La Lola

Kliver upp vid 7 - gör ersättning till Hedda som vi myser med i sängen
    Äter gröt/frukost vid 9
    Sover mellan typ 9.30-10.30 (Hedda alltså)
    Leker
    Lunch vid 11.30
    Går o möter syrran vid skolan bara för att slippa vara hemma jämt.
    Leker
    Äter mellis vid 14.30
    Leker
    Sover mella typ 15.30-17.00
    Äter middag vid 17.30 (maken kommer hem då)
    Leker
    Äter kvällsgröt vid 19.45
    Sovdags vid 21 (äter ersättning i famnen o sover på soffan tills jag går o lägger mig vid 23-24).

I går i veckan går vi på Öppna förskolan (nu var det dock 3 veckor sen vi var där).
    Städar o så gör jag ju såklart oxå.

Önskar att vi hade nån att umgås med på dagtid....jag är fruktansvärt ensam.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hirundinidae
    La Lola skrev 2010-05-04 16:02:06 följande:
    Önskar att vi hade nån att umgås med på dagtid....jag är fruktansvärt ensam.....
    Du är inte ensam om det fenomenet.. Känner mig också vansinnigt ensam, men har liksom du systrar som jag tvingar att umågs med mig =) Och nu skall jag bli bättre att komma iväg till öppnaförskolan och liknande, varit iväg på ett par såna barnevent, och det är riktigt skönt att få göra något och träffa andra i samma situation!
  • Gurkan

kl 6-7 går vi upp efter att legat och myst lite i sängen
    kl 7.30 ungefär är det dags för frukost
    kl. 8.30 en halvtimmes lur
    kl. 9.30 äter vi mellanmål
    kl. 11.30 lunch
    kl. 12 en två timmars lur
    kl. 15.00 mellis
    kl. 17 kvällsmat
    kl. 17.30 tvätt och pyjamas
    kl. 18.45 sängdags

Däremellan hittar vi på lite olika saker. Antingen busar vi lite, sjunger lite, städar lite (lilleman älskar att prata med dammsugaren), lagar mat... Just nu är lillemans favoritsysselsättning att upptäcka världen. Antingen sitter han i gåstolen eller hasar han på mage på golvet och bara upptäcker huset. Vill inte att jag stör utan vill helst pilla på saker och ting i lugn och ro. Otroligt fascinerande att titta på men man känenr sig "lat" som förälder som inte gör något men sätter jag mig jämte och pockar på uppmärksamhet bara ger han mig en blick och stuntar sedan i mig!
    i höstas hade vi jättemycket men nu krockar nästan allt med sovstunden vid lunch men kyrkans barntimmar kommer vi gå på på torsdags förmiddagar och så försöker vi träffa någon föräldraledig mamma någon gång ibland men det är inte alltid det händer heller. Ibland åker vi och handlar mat eller bara går lite i butiker. Åker och hälsa på pappa på hans jobb.

än så länge är lilleman så liten att han är helt nöjd med det här men visst är det lite ensamt ibland.
    Efter 18 umgås han med sin pappa intensivt i 45 minuter innan det är läggdags.

• MrsEnglund

Jag har en superbra mammagrupp, vi träffas en gång i veckan hemma hos någon av oss och äter lunch, låter barnen leka, har lite sångstund, sovstund och hinner snacka om allt möjligt.
    Sen har vi en öppen förskola jag brukar gå till en gång i veckan. Gick på babysim innan, men sonen tyckte inte att det var så kul, så vi gick bara en omgång. Lite trisst, för det var himla mysigt.

En vanlig hemmadag ser ut ungefär såhär med ungefärliga tider:

07- vaknar av att sonen ligger o snackar i sin säng. Vi går upp, äter välling, byter blöja. Jag äter frukost och kollar på morgon tv. Sen får han sitta o leka i sitt rum medan jag gör iordning mig.
    09 - Sonen börjar bli trött, så han får somna på min mage och sen lyfter jag över honom till sin säng. jag själv lägger mig på sängen och sover också. Bästa sömnen ever! Runr 40-60 minuter.
    10 - Gröt. Det är det godaste! Sen får sonen kläder på sig och vi drar ut en sväng med hunden. Kanske 30-60 minuter beroende på ork och väder. Sen kommer vi hem, jag äter lunch och sonen sitter o leker vid bordet. Sen får han sin lunch bestående av en burk mat.
    13 - Sonen sover middag. Ibland bara en halvtimma, ibland nästan två timmar. Den här tiden brukar jag sitta vid datorn eller framför tvn och bara ta det lugnt. Om det inte är så att jag behöver göra något särkillt, typ städa eller sånt.
    15 - Mellanmål. Brukar bli lite frukt, yoghurt, bröd eller liknande. Sen klär vi på oss igen och drar ut med hunden. Om det blev en lång promenad på förmiddan blir det en kortare nu, eller tvärtom.
    16.30 - kommer pappan hem. Vi kanske drar o handlar. Fixar middag, kollar på tv. Leker med sonen. Han äter även middag.
    19 - påbörjar vi nattningen. Pyjamas på. Kolla på svtplay barnprogrammen eller simpson på tv. Sen får han lite välling och borsta tänderna i soffan innan han lägger sig i sin säng. Ofta är han så trött att han somnar inom några minuter. I vissa fall kravlar han mycket och då får han komma upp en liten stund till och så gör vi ett nytt försök om en stund.

Ja, så här ser väl dagarna ut nu. I normala fall har vi en dagmatte och då kanske jag ät ute o rör på mig oftare. Altså kanske drar till centrum eller hälsar på en bekant som också är föräldraledig. Det brukar bli lagom att ses vid 11-tiden, äta lunch, låta barnen sova och när de sovit färdigt dra sig hemåt igen.

• MrsEnglund

sorry vad långt det blev =) Tänkte bara tillägga att sonen är 9 månader om du ville veta.

• älskarlivet81

Vi har inga fasta tider för mat utan jag utgår från när dottern åt senast, så det blir regelbundet.
    Men ungefär ser det ut så här:
    8.00 frukost
    11.30 lunch
    15 Mellis
    17 Middag
    18.45 Kvällsmål

Sen är vi ofta ute, är på musiklek 1-3 gånger/vecka, simmar en gång/vecka och träffar vänner ibland också. Och så kanske vi är hemma 1 gång/vecka, förutom helgerna.

Vår dotter är 7 månader. 

• skogstjärna

Jag är hemma med en 2-åring och en 4-åring, 7-åringen går i skolan, men inte på fritids. Min dag:

07:00 går upp, äter frukost och klär på barnen
    07:30 skickar iväg 7-åringen och mannen till skola och jobb. Klär mig själv och packar matsäck.
    08:00 jag går ut med hundarna och barnen. Ger djuren mat.
    09:10 tar bussen till ÖF tre dagar i veckan annars leker ute. Lillasyster oc hennes barn brukar ansluta vid denna tid.
    11:00 äter lunch där vi är
    12:10 tar bussen för att hämta 7-åringen. 2-åringen sover i vagnen.
    Sen ser efter middagarna lite olika ut, säsong och dagsform avgör vad vi gör. Men eftersom det är så trångt hemma så är vi oftast inte där.
    14:00 mellis där vi är
    17:00 oftast hemma igen och äter middag
    18:30 mannen kommer hem och jag går ut med hundarna själv.
    19:00 nattar barnen, städar, tvättar, lagar mat , bakar. Sitter vid datorn
    22:00 bäddar ut soffan och kryper till sängs. Kanske kollar på TV eller så somnar jag ovaggad.

• snoozen

14 månader ( och 3-årig storebror på dagis 15/timmar per vecka):

08- Vaknar, lillen får en vällingflaska i sin säng, tittar på SVT Barnkanalen alla tre. Stora killen och jag äter frukost med lillen som vill smaka allt..  
    09- Förhoppningsvis har vi hunnit med morgonbestyren och är på väg till dagis- om det är tisdag eller torsdag går lillen och jag till öppna förskolan mellan kl 9-12. Om inte så tar vi oftast en promenad och handlar, sen hem och leker. Är vi hemma allihopa går vi ut o leker om vi inte har någon playdate just den dagen.
    11.30-12- Då är det lunchdags, lite olika tid beroende på när vi vaknade men på ett ungefär så är lunchen över vid kl 12.
    12.30- Sover en timme, därefter mellis innan dagishämtning.
    14- Hämtar storebror på dagis, alternativt går ut och leker (just nu i snön ) Melis för stora killen.
    15.30- Går in (vare sig vi varit hemma eller varit på dagis så brukar vi komma in vid denna tid).
    16-17- Förbereder middag/städar undan dagens stök, medans de små leker i köket eller på sitt rum.
    17- Sambon kommer hem, vi äter middag. Sedan brukar Bolibompa åka på fram till sovdags.
    19- Vi lägger lillen (enbart med välling och ett god natt), därefter stora killen som vi läser saga för.

• mamma adelina

7-8 går vi upp, klär på oss och gör i ordning välling så går vi ut i stallet och sonen får välling medans jag släpper ut hästarna och ev mockar det  så mkt j

• mamma adelina

Oj blev visst iväg skickat lite tidigt:)

7-8  - går vi upp, klär på oss och gör i ordning välling sen går vi ut i stallet och sonen får välling medans jag    släpper ut hästarna och ev mockar  så mkt jag hinner.
    9.00 vi går in och äter frukost
    ev umgås vi  med grannen eller åker och hälsar på någon, eller går ut och hittar på nåt
    11.30 Lunch
    12.00-14.00 sonen sover middag, jag är i stallet och fixar om han sover i vagnen
    14,30 mellanmål frukt/ fil/ youghurt
    vi leker lite / ut på promenad
    16.30 sambon kommer hem och vi äter middag tillsammans
    18.00 ev gröt om han orkar/ inte åt så mkt mat tidigare
    sagostund och mys
    19.00 sängdags med välling
Svar på tråden Ni som är mammalediga