Ni som är mammalediga
Jag har en superbra mammagrupp, vi träffas en gång i veckan hemma hos någon av oss och äter lunch, låter barnen leka, har lite sångstund, sovstund och hinner snacka om allt möjligt.
Sen har vi en öppen förskola jag brukar gå till en gång i veckan. Gick på babysim innan, men sonen tyckte inte att det var så kul, så vi gick bara en omgång. Lite trisst, för det var himla mysigt.
En vanlig hemmadag ser ut ungefär såhär med ungefärliga tider:
07- vaknar av att sonen ligger o snackar i sin säng. Vi går upp, äter välling, byter blöja. Jag äter frukost och kollar på morgon tv. Sen får han sitta o leka i sitt rum medan jag gör iordning mig.
09 - Sonen börjar bli trött, så han får somna på min mage och sen lyfter jag över honom till sin säng. jag själv lägger mig på sängen och sover också. Bästa sömnen ever! Runr 40-60 minuter.
10 - Gröt. Det är det godaste! Sen får sonen kläder på sig och vi drar ut en sväng med hunden. Kanske 30-60 minuter beroende på ork och väder. Sen kommer vi hem, jag äter lunch och sonen sitter o leker vid bordet. Sen får han sin lunch bestående av en burk mat.
13 - Sonen sover middag. Ibland bara en halvtimma, ibland nästan två timmar. Den här tiden brukar jag sitta vid datorn eller framför tvn och bara ta det lugnt. Om det inte är så att jag behöver göra något särkillt, typ städa eller sånt.
15 - Mellanmål. Brukar bli lite frukt, yoghurt, bröd eller liknande. Sen klär vi på oss igen och drar ut med hunden. Om det blev en lång promenad på förmiddan blir det en kortare nu, eller tvärtom.
16.30 - kommer pappan hem. Vi kanske drar o handlar. Fixar middag, kollar på tv. Leker med sonen. Han äter även middag.
19 - påbörjar vi nattningen. Pyjamas på. Kolla på svtplay barnprogrammen eller simpson på tv. Sen får han lite välling och borsta tänderna i soffan innan han lägger sig i sin säng. Ofta är han så trött att han somnar inom några minuter. I vissa fall kravlar han mycket och då får han komma upp en liten stund till och så gör vi ett nytt försök om en stund.
Ja, så här ser väl dagarna ut nu. I normala fall har vi en dagmatte och då kanske jag ät ute o rör på mig oftare. Altså kanske drar till centrum eller hälsar på en bekant som också är föräldraledig. Det brukar bli lagom att ses vid 11-tiden, äta lunch, låta barnen sova och när de sovit färdigt dra sig hemåt igen.