My opinion skrev 2010-06-08 19:47:40 följande:
Nej. Givetvis har folk blivit bitna även av familjehundar. Jag blev själv biten i tårna av vår labradorvalp när jag åt frukost barfota som barn. Vad jag menar är allvarligt biten. Det är möjligt att även det hänt men ingen har vad jag sett i denna tråd hittat något bevis på att detta inträffat.
Det är säkert så att många oavsett hundras tiger med om deras egen hund bitit dem men om man blivit biten av en annans hund så lär man inte vara lika benägen att hålla tyst om det. Att det inte har gått för de som förespråkar att kamphundar inte är farligare än andra hundar att hitta något som visar på att andra hundtyper attackerar lika mycket (eller över huvud taget) talar ju inte direkt till kamphundarnas fördel. Man kan inte framhålla det faktum att det skrivs om kamphundars attacker i pressen som ett argument för att de inte är farliga utan utsatta för hetskampanj. Då får man faktiskt ha något mer än det felaktiga ryktet att golden är den ras som bits mest att kopmma med.
Jag har också blivit biten av endast en hund. En finsk spets. Iofs ingen av de vanligare familjehundarna. Men ingen kamphund heller.
Det är givetvis så att folk (tyvärr tyvärr tyvärr) blir bitna av både familjehundar och av kamphundar.
Och du vet min åsikt om att jag anser att pressen svartmålar kamphundarna. Dels genom att det är mer fokus på de incidenter de är inblandade i samt att de ofta är på bild där de inte ens varit inblandade. Du har en annan åsikt. Det är helt ok.
www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Faktablad/Hundbett.pdf
"Hundbett är orsak till att mer än 400 barn förs till akutmottagningarna i Sverige varje år. De flesta kan åka hem igen efter omplåstring, men cirka 75 av dem måste läggas in på sjukhus för vård. Betydligt fler vuxna blir allvarligt hundbitna. Mer än 200 vuxna måste vårdas på sjukhus för sina skador."
Ska vi tro att det är endast kamphundar som har bitit i fallen ovan?