Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

My opinion skrev 2010-05-23 14:06:35 följande:
    JAg tror faktiskt att vi skulle köpa en tidning med löpet "Familjehund förvandlades till en dödsmaskin" framför "Ännu en olycka med kamphundar". Beror alltså på om rubriksättaren kan sitt jobb När det gäller blodförgiftningen så gör du ju själv antagandet att det var små bett som man inte trodde behövde behandlas. Det är ju bristande sårvård i så fall och har inget med farligheten på hunden att göra. Hade lika gärna kunnat hända om jag haft ett småsår och den hängivna hunden slickat mig. Tolkningen av data skulle ju kunna vara att det faktiskt var väldigt omfattande sårskador och att det inte gått att få rent trotts sjukhusvård. Alltså stor hund
    He he, jo det är klart, sätter man rubriken på det sättet så kan du nog ha rätt.

Angående blodförgiftningen. Det är ju fortfarande hundbett det handlar om. Dödsfallen i 3 av 6 fall är ju blodförgiftning pga hundbett. Jag inbillar mig iaf att man får ett större bett som behöver översyn så åker man till läkaren. Får man ett litet bett så kanske man inte är lika benägen. Även om man borde för man vet inte hurdan bakterieflora hunden har i munnen.

Dessutom så var ju 5 av de 6 som avlidit kvinnor över 44 år. Det låter som en grupp som har Mastiffer, Rottisar och andra "småhundar" i hemmet.
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-05-23 14:22:22 följande:
    JAg förstår hur du resonerar men även stora hundar kan råka rispa till en med tänderna om man leker med dem. Och tro det eller inte men jag har hört att man som kvinna inte är totalt åldersförsvagad vid 45  
    Absolut, min sk kamphund har rispat mig ett par ggr när jag brottats med honom. Trots det har han inte huggt mot min hals Terrier som han är

Nä, kvinnor är ju bra mycket tåligare än oss män så det har du rätt i
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-05-24 12:47:09 följande:
    Haha...Ja, för det såg ju inte ut att vara en schäfer
    Tydligen får man skriva precis vad som helst i pressen utan någon som helst sunt förnuft.
  • figurehead

Här kan ni få läsa hur en del föder upp sina sk Pitbulls. Om man läser detta så kanske man har mer förståelse för att

1, Det händer incidenter med sk kamphundar.

2, Vilka oseriösa hundköpare och hunduppfödare det finns.

Jag delar Fredrik Steens synpunkt i Aschbergs pajasprogram om kamphundarna. De hundarna som är inblandade i incidenter kommer inte från seriösa hunduppfödare som säljer renrasiga sk kamphundar.

Läs själva,

www.pitbullforum.se/svenska-hundskojare/vad-r-%27sveriges-pitbull-klubb%27/0/

Jag menar inte på nåt sätt att skjuta problem under mattan med sk kamphundar. Men länken ger en bra insyn i vilken typ av sk kamphund som finns ute på gatorna.

• figurehead
    isisisis skrev 2010-06-06 06:56:08 följande:
    Jag håller inte med.Jag tycker man ska lyssna på vad folket vill,inte experterna.
    Tar man bort hundarna får tex de kriminella skaffa sig andra vapen och attribut.
    Då kanske iaf de oskyldiga slipper lida.
    Vapen finns det lagar som styr och kan beslagtas.
    Vapen råkar sällan barn ut för i Sverige med svenska vapenlagar iaf. 
    Holland och Italien har tagit bort sina förbud mot sk kamphundar då antalet hundattacker inte förändrades.

Ett förbud hjälper inte mot dåligt hundägande. Problemet flyttar sig till andra raser. Förr var det Dobermann, Schäfer och Rottweiler som hade det dåliga rykte som Amstaff och Pitbull får bära idag. Jag ger mig fasen på att om man förbjuder Amstaffen och Pitbull osv så börjar tidigare nämnda raser bli "farliga" igen.

Det finns mycket bättre sätt att jobba med "farliga" hundar än förbud.

Även om man inför ett förbud så kommer de som verkligen vill ha förbjudna raser skaffa dem ändå. Man kommer kalla dem för blandraser men de kommer fortfarande att finnas kvar.
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-06-06 14:04:10 följande:
    De är redan farliga. TS "exempel" är en rottweiler.
    Jag visste att jag skulle få mothugg på Rottisen

Men du måste väl ändå hålla med om att det inte finns någon direkt mediahysteri angående att Schäfer och Dobermann är farliga.
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-06-06 19:03:34 följande:
    Kan ju bero på att det inte varit några sådan attacker att skriva om. Jag tycker konspirationsteorin  ni som är för "kamphundar" driver mot pressen börjar bli lite komisk. Ingen har ännu lyckats visa att någon har blivit attackerad av de mer vanliga familjehundsraserna. Antingen beror det på att media gjort gemensam sak och bestämt sig för att hemlighålla dessa attacker (som skulle vara en större nyhet eftersom vi hört den om kamphundarna förr) eller så är det så att det är inga som skadats allvarligt av dessa hundar.
    Ursäkta mig, det fetmarkerade, menar du att ingen har blivit biten av familjehundraser?
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-06-08 19:47:40 följande:
    Nej. Givetvis har folk blivit bitna även av familjehundar. Jag blev själv biten i tårna av vår labradorvalp när jag åt frukost barfota som barn. Vad jag menar är allvarligt biten. Det är möjligt att även det hänt men ingen har vad jag sett i denna tråd hittat något bevis på att detta inträffat.

Det är säkert så att många oavsett hundras tiger med om deras egen hund bitit dem men om man blivit biten av en annans hund så lär man inte vara lika benägen att hålla tyst om det. Att det inte har gått för de som förespråkar att kamphundar inte är farligare än andra hundar att hitta något som visar på att andra hundtyper attackerar lika mycket (eller över huvud taget) talar ju inte direkt till kamphundarnas fördel. Man kan inte framhålla det faktum att det skrivs om kamphundars attacker i pressen som ett argument för att de inte är farliga utan utsatta för hetskampanj. Då får man faktiskt ha något mer än det felaktiga ryktet att golden är den ras som bits mest att kopmma med.
    Jag har också blivit biten av endast en hund. En finsk spets. Iofs ingen av de vanligare familjehundarna. Men ingen kamphund heller.

Det är givetvis så att folk (tyvärr tyvärr tyvärr) blir bitna av både familjehundar och av kamphundar.

Och du vet min åsikt om att jag anser att pressen svartmålar kamphundarna. Dels genom att det är mer fokus på de incidenter de är inblandade i samt att de ofta är på bild där de inte ens varit inblandade. Du har en annan åsikt. Det är helt ok.

www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Faktablad/Hundbett.pdf

"Hundbett är orsak till att mer än 400 barn förs till akutmottagningarna i Sverige varje år. De flesta kan åka hem igen efter omplåstring, men cirka 75 av dem måste läggas in på sjukhus för vård. Betydligt fler vuxna blir allvarligt hundbitna. Mer än 200 vuxna måste vårdas på sjukhus för sina skador."

Ska vi tro att det är endast kamphundar som har bitit i fallen ovan?
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-06-08 19:54:34 följande:
    Ok då får jag ta tillbaka att ingen hittat något om bitande familjehundar. Det visar ju dock att pressen inte tiger om dessa attacker bara för att det inte var en kamphund. Det visar ju också på att det där med att binda sin hund och själv inte ha översikt över vad som händer inte är någon bra idé.
    Jag har aldrig påstått att pressen tiger. Jag menar att det är ett annat fokus på de incidenter där det är andra raser inblandade.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!