Linsen skrev 2010-05-03 22:49:59 följande:
Okej, så du menar att de dödsfall som skett av dessa hundraser är falska eller skett av andra hundraser än dem så påvisats? Och jag menar nu inte att ifrågasätta det du skriver som något negativt utan mer nyfiket så ta inte illa upp. För tydligen så har ju dödsfall skett i USA i kontakt med hundar under denna tidsperiod och det vore ju intressant att veta vad de rapporterat om i sådant fall. Visst kan man blåsa upp tidningsrubriker... våra egna kvällstidningar är experter på det... men det låter lite konstigt om man lyckas göra falska dödsfall.
Jag såg att du ville ha svar på ditt inlägg.
Nej, jag säger inte emot dödsfallen. Vad jag är ute efter med deras sätt att få fram information är att om man granskar efter tidningsartiklar med hundattacker och incidenter så gör man det alldelse för enkelt för sig.
Vilka hundraser tror du dominerar rapporteringen i media?
Andra hundraser är också inblandade i hundattacker dödsfall eller inte.
Hur media framställer sk kamphundar vet väl del flesta i det här laget.
Jag är inte naiv och säger att sk kamphundar och tex rottisar, Schäfer och Dobermann INTE är inblandade. Jag menar bara att metoden de använder är inte ett bra verktyg och därför är resultatet inte heller bra.
Det hade varit mycket mer värdefullt att intervjua tex veterinärer och sjukhus för att få fram vilka hundraser som dominerar hundattacker och bett.
Merritt Clifton som har gjort en av sammanställningarna för Dogbitelaw gjorde en rak jämförelse mellan att ha en Puma som innekatt och att ha en hund av Pitbulltyp (Amstaff, APBT, Staffe och Ambull) och Rottis. Det säger en hel del om hur vinklad deras statistik är.