Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

figurehead skrev 2010-05-03 17:47:14 följande:
    Det är också ganska trist att folk ser mellan ögonen när andra raser biter.
    Hmm, tryckfelsnisse eller nåt.

Ser mellan FINGRARNA.

DOH!!
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-03 17:52:39 följande:
    Man ser inte mellan fingrarna helt men ja delvis ibland, vet du varför?
    Nä, upplys mig.

Jag är en sån som inte tycker det är ok när någon hund biter. Varje bett är ett för mycket.

Jag har själv blivit biten av en hund och det var en finsk spets.

Själv är jag uppvuxen med ett par st Schäfrar och en Rottis men ingen av dem har gjort en skråma på mig.
  • figurehead
    gabbilw skrev 2010-05-03 18:18:25 följande:
    Enligt statistik så ska våra hyllade familjehundar som golde, labrador osv vara mer benägna att bita. Men det skriver inte media om.
    Jo, Expressen gick faktiskt ut i helgen och visade på att det är Taxen som är den rasen som är inblandad i flest antal incidenter.

Och jag lyfter på hatten för det. Det är inte bara negativa skrivleser om sk kamphundar i kvällspressen.
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-03 21:18:37 följande:
    Här är en gammal studie från USA men man får verkligen hoppas att inte problemen förvärrats därborta för det är ingen direkt trevlig läsning. Vi ska nog ändå vara glada över att vi hittils ännu inte haft fler incidenter än vad som varit... oavsett raser, men denna visar tydligt på en mycket högre dödlighet när vissa hundar varit aggressiva. Samtidigt tror jag att de har en hemsk djurhållning där värdet på hunden inte alls är samma som i Sverige. www.dogbitelaw.com/breeds-causing-DBRFs.pdf
    Jag har skrivit tidigare i tråden att "statistiken" som presenteras på Dogbitelaw är skevt vinklad.

Man "forskar" fram sin information genom att leta efter nyhetsartiklar om hundattacker och incidenter. Hur media rapporterar hundattacker vet väl de flesta vid det här laget. Attacker med sk kamphundar ger löpsedlar medan om sk familjhundar attackerar är det en liten notis i bästa (läs sämsta) fall.

Jag ger inte ett ruttet öre för den statistik man fått fram i rapporten. Inte för att den ger "bevis" för dem som vill förbjuda hundraser. Utan för att den är helt otroligt pinsamt och ovetenskapligt gjord.

• figurehead
    Linsen skrev 2010-05-03 22:49:59 följande:
    Okej, så du menar att de dödsfall som skett av dessa hundraser är falska eller skett av andra hundraser än dem så påvisats? Och jag menar nu inte att ifrågasätta det du skriver som något negativt utan mer nyfiket så ta inte illa upp. För tydligen så har ju dödsfall skett i USA i kontakt med hundar under denna tidsperiod och det vore ju intressant att veta vad de rapporterat om i sådant fall. Visst kan man blåsa upp tidningsrubriker... våra egna kvällstidningar är experter på det... men det låter lite konstigt om man lyckas göra falska dödsfall.
    Jag såg att du ville ha svar på ditt inlägg.

Nej, jag säger inte emot dödsfallen. Vad jag är ute efter med deras sätt att få fram information är att om man granskar efter tidningsartiklar med hundattacker och incidenter så gör man det alldelse för enkelt för sig.

Vilka hundraser tror du dominerar rapporteringen i media?

Andra hundraser är också inblandade i hundattacker dödsfall eller inte.

Hur media framställer sk kamphundar vet väl del flesta i det här laget.

Jag är inte naiv och säger att sk kamphundar och tex rottisar, Schäfer och Dobermann INTE är inblandade. Jag menar bara att metoden de använder är inte ett bra verktyg och därför är resultatet inte heller bra.

Det hade varit mycket mer värdefullt att intervjua tex veterinärer och sjukhus för att få fram vilka hundraser som dominerar hundattacker och bett.

Merritt Clifton som har gjort en av sammanställningarna för Dogbitelaw gjorde en rak jämförelse mellan att ha en Puma som innekatt och att ha en hund av Pitbulltyp (Amstaff, APBT, Staffe och Ambull) och Rottis. Det säger en hel del om hur vinklad deras statistik är.
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-04 12:51:04 följande:
    Men alla dessa skriverier i media, ofta med rubriken innehållande ordet kamphund... eller mördarhund... kan inte de bero på våldets natur. Att skadorna blivit så fruktansvärt mer omfattande än när någon annan ras gett sig hän?
    Hur säljer man lösnummer? Jo löpsedlar. Vilken av tidningarna säljer mest? Den men kamphund och mördarhund som löpsedel eller den med "Olycka med familjehund".

Fortfarande har folk uppfattningen att när det blir en incident med en ras som klassas som familjehund så är det en olycka. Medan när det händer med en sk kamphund är det i hundens natur.

Så är det ju naturligtvis inte.

Jag brukar tipsa folk att åka och se en tävling i Weight pulling. Där ska ni få se på välmotionerade balanserade hundar där flertalet av hundarna  är det folk kallar för kamphundraser.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-04 18:16:30 följande:
    Linsen har en teori om att slutresultatet skiljer sig pga. att vissa hundraser är starkare och aggressivare inte bara när det gäller huruvida de anfaller utan också när det gäller hur själva attacken ser ut. Jag noterar att du inte har något egentligt svar utan säger att media vill sälja. Visst vill dom det, men om en treåring får käken bortsliten av en Retriever garanterar jag att media hoppar på detta. Det är bara de allvarliga fallen som hamnar i media, men i dessa fall verkar ju vissa raser vara överrepresenterade.
    Vad jag är ute efter är inte huruvida hundattacker händer. Det gör dem. Vare sig det gäller sk kamphundar eller familjehundar.

Det är frekvensen och skillnaden i rapporteringen jag vill ha fram.

Om en ras som klassas om familjehund är inblandad i en incident så är det en liten notis medan om det är en sk kamphund så är det löpsedlar och mittuppslag. Det finns liksom inget nyhetsvärde i att en sk familjehund har bitit någon.

Du vill bara ha fram att kraftigare hundar kan göra mer skada vid en ev attack. Och det har jag förstått för längesen. 

Men man måste också kunna göra undantag för den stora mängd hundar av sk kamphundras som faktiskt aldrig är inblandade i incidenter.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-04 19:04:10 följande:
    Jag påstår inte att "vanliga" hundar inte biter. Vad jag menade var att attacker av "kamphundar" hamnar i media inte bara för att de är "kamphundar" utan för att skadorna kanske trots allt är allvarligare generellt sett.
    Det har jag väl inte påstått heller. Jag vet att vi är överrens om att ALLA hundar kan bitas.

Men jag är inte överrens med att incidenter med kamphundar hamnar i media pga större skador. Jag är helt övertygad om att de hamnar i många fler media pga att det är just sk kamphundar som är inblandade. Där är vi inte eniga.

Nu är det väldigt många som har skrivit i tråden. Men  du är en av dem som är för förbud mot kamphundar?
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-04 20:04:02 följande:
    Nej jag är inte för ett förbud, jag tycker om de flesta hundar men inte hundmänniskor. Det finns ett snobberi i dessa kretsar och dessutom så tror jag inte på "det beror alltid på ägaren" argumentet. Helt klart är korrekt uppfostran en stor faktor men jag tror också att det finns raser som är mindre lämpliga och kommer att orsaka fler rubriker ju populärare de blir. Sådana åsikter får man inte ha, nåde den som vågar antyda att ägaren kanske inte alls brast i kunskap och ansvar, nåde den som vågar antyda att han bara var en vanlig hundägare och inte alls en medlem i ryska maffian eller på annat sätt kriminell. Alla här är vedervärdigt självgoda, de skulle minsann aldrig hamna i den situationen att deras hund bet någon för var och en är ju världens främsta auktoritet på hundar, det är bara andra som inte har tillräcklig kunskap eller brister i ansvar. Har själv blivit attackerad av en Schäfer hemma hos en person som tävlar med hundar och som ser sig själv som en seriös hundägare. Fick inte ens en ursäkt.
    Ok, Jag har misstolkat dig lite

Hur som helst så löser inte ett förbud problemet med hundattacker. Det finns alltid förklaringar till varför en hund angriper en människa eller annan  hund.

Ägarfrågan är ändå nyckeln. En bra ägare som tar ansvar för sin hund, ger den kärlek, motion och ett i övrigt bra liv har ju bra mycket större möjlighet att slippa en en incident.

Jag har som jag skrivit tidigare endast blivit biten en gång av en hund och det var en Finsk spets. Jag är själv uppvuxen med Schäfrar och en Rottis och jag är helt övertygad om att bra ägande ger bra hundar. Sen kan det naturligtvis slå slint ändå.

Man kan aldrig säga att "min hund skulle aaaaldrig göra nåt" eftersom det är djur det handlar om.

För övrigt så tycker jag att Fredrik Steen verkar vara en vettig person när det gäller hundar och hundägande. Läs gärna hans blogg.
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-04 20:14:06 följande:
    Här är en länk som rapporterar om allvarliga bitskador från hund... och om man nu ska gå på tesen att man bara nämner kamphundar i tidningarna så visar den här dock något annat. Jag tror fortfarande på att man skriver om det som är allvarligast. www.nyhetsverket.se/nyhet/1825/Åttaårig-flick...-
    Inte "bara" kamhundar. Men mer frekvent och i större utsträckning när det gäller de sk kamphundarna.

Och jag vet inte om du skickat fel länk men jag får bara fram en nyhetssajt med en nyhet om en stackars flicka som blivit biten av en Golden.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!