Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

My opinion skrev 2010-05-22 12:17:35 följande:
     Läs gärna min kommentar #48 i tråden jag länkar till här www.familjeliv.se/Forum-5-82/m52440078-5.html .
    Jag tycker inte att du ska använda dig av Dogbitelaw som källa. Eller Dogsbite heller.

Min misstanke är att de sponsras av de som vill införa BSL i staterna i USA. BSL Breed Specific Legislation. Dvs att staterna själva får förbjuda vilka raser de vill.

Jag uppfattar deras "statistik" som sjukt vinklad. Metoden som Dogbitelaw har använt sig av är att granska efter tidningsartiklar på hundattacker och räkna dem och sortera efter ras. Dessutom så använder man sig av begreppet Pitbulltype dogs. Dvs man klumpar ihop Pitbull, Staff, Amstaff, Ambull och alla blandraser med liknande utseende till ett.

Dessutom så är den amerikanska hundhållningen något helt annat än i Sverige. Amerika har en sanslös överpopulation av Pitbulls.

Sen vidare kan du gärna läsa Merrit Cliftons (Dogbitelaw) slutord i hans "Rapport". Där han jämför rakt av att ha en Puma som innekatt med att ha en Pitbull eller Rottweiler som familjhund.
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-05-22 14:08:09 följande:
    Jag använder den inte som källa på det viset. Jag påpekar att det är den enda statistik någon hänvisat till i denna tråd och att den klart visar att de vanliga "familjehundarna" inte är lika farliga som t.ex. pittbull och Rottweiler. Denna statistik kan vara helt felaktig men den stöder i alla fall inte tesen att alla hundar är lika farliga. När det gäller de siffror jag citerade så tog jag bara de som angav den renrasig hunden inte blandningarna.  Även om deras metod skulle vara att göra en sammanräkning av de som hamnat i tidningen så redovisar de döda och kroppsskadade. En som dödas av t.ex. Goleden skulle i tidningssammanhang vara en större nyhet än ännu en dödad av en Pitbull. Så så länge de inte sitter och väljer bort artiklar för raser de gillar så borde även ett sådant tillvägagångssätt ge en fingervisning. Men det skulle kunna vara någon som sitter och hittar på listorna utan att kollat över huvud taget. Poängen är i alla fall att den enda statistik som jag sett presenterad i denna tråd (det var inte jag som presenterade den här först) fördelad på hundras stöder inte tesen att alla hundraser är lika farliga. Den svenska statistik som så många här i svepande ordalag hänvisar till finns inte. Visa gärna att jag och Hans Rosenberg, Presstalesman för Svenska Kennelklubben, har fel och presentera svensk bettstatistik eller kroppsskadestatistik som är uppdelad efter hundras.
    Det finns ingen statistik mig veterligen för hundattacker i Sverige. Så där är vi överens

Jag menar att dogbitelaws metod är felaktig främst pga medias bevakning av sk kamphundar är större. Det finns ett mycket större nyhetsvärde i att rapportera att en sk kamphund har varit inblandad i en incident. Vet att många inte håller med mig i det här fallet men det är iaf min åsikt. Dessutom så är jag inte så imponerad över deras ihopklumpning av "Pitbulltype dogs".

Jag har inte påstått att Golden är farligare än en Pitbull tex.  Alla hundar kan bitas. Många hundar kan skapa stora skador.

Saxat från statens utredning Hundar i rätta händer

"Via Epidemiologiskt Centrum, Socialstyrelsen, har Hundansvarsutredningen
    inhämtat uppgifter om de sex personer som avlidit i
    Sverige till följd av bett eller angrepp av hund under åren 1969–
    2000.

Informationen i dödsorsaksintygen är knapphändig. Till exempel
    framgår endast i ett fall om det var den avlidnes egen hund eller
    någon annans hund som orsakade dödsfallet.

Fall 1: Kvinna, 40–44 år, biten av egen hund, död av blodförgiftning.
    Fall 2: Kvinna, 45–49 år, död av hundbett (förblödning under medvetsl
    öshet).
    Fall 3: Kvinna, 80–84 år, riven av hund, död av hjärtsäcksinflammation.
    Fall 4: Kvinna, 50–54 år, död av bitskador vid hundangrepp.
    Fall 5: Kvinna, över 85 år, död av allmän blodförgiftning efter
    hundbett.
    Fall 6: Man, 50–54 år, död av septisk chock (blodförgiftning) med
    mycket snabbt förlopp efter hundbett."

Vilka raser som orsakat dödsfallen står inte. Men eftersom 3 av 6 dött av blodförgiftning så kan tolkar jag som att det är en liten hund som bitit och man har inte brytt sig om att åka till läkarmotagningen för att få det behandlat.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-22 14:11:22 följande:
    Fattar ni inte att Golden är livsfarliga, jag går ut med en och det syns på honom att han bara väntar på ett tillfälle då det inte finns några vittnen. Jag gråter mig till sömns varje natt.
    Nej, Golden är ingen terrier. Så den är ofarlig. Häromdagen kunde man ju läsa i tråden att Terriers siktar mot halsen och släpper inte. Så du behöver inte vara rädd för din Golden
  • figurehead
    Bam skrev 2010-05-23 06:06:48 följande:
    Vad fint att du sätter en smiley efter.  Spelar roll vad fan det är för fanskap till hundar, saken är att barn blir attackerade hela tiden.
    Jag tror att han var lite ironisk över särbehandlingen som media gör med olika raser av hundar.

När det är en incident med en sk kamphund är det alltid bild. Men när det är en familjhund så är inte bilden lika viktig.

Det finns tom fall där pressen sätter in bild på en sk kamphund när det inte ens är en sån som varit inblandad i det som står i artikeln. Jag kan visa om du inte tror mig.

Och sen håller jag inte med om att barn blir attackerade hela tiden. Ser man på hur många hundar det finns i landet och antalet incidenter så är det ytterst få barn som attackeras. Det är dock lika trgiskt när det händer.
  • figurehead
    Pregga skrev 2010-05-23 09:03:48 följande:
    sen håller jag inte med dig om att antalet attacker emot barn är ytterst få, men media kan ju inte sitta å skriva om det dagligen, i kungsbacka ex.en 3 årig flicka går fram till just en golden utanför affären å ska klappa vovven, blir biten i hela ansiktet. detta stod inte i tidningen utan min syster som bor där berättade detta... så media spelar ju mkt stor roll för vad vi ska få veta å inte. därav mkt hysteri runt detta med sk kamphundar, sätter ju en oerhörd skräck i folk.
    Jo, sånt händer. Men min poäng var att om man ser till hur många hundar det finns i landet så är det ju ytterst få barn som blir attackerade. Men, det är fortfarande lika tragiskt när det händer.

Hoppas bara föräldrar tar lärdom av detta. Låt aldrig ett barn hälsa på en fastbunden hund utan ägare. Hunden kan vara sjukt stressad av att vara fastbunden och att stå utan sin ägare.
    hmcc skrev 2010-05-23 09:14:36 följande:
    Det gäller ju att någon ringer en tidning också...tror du att det skrivs om ALLA hundattacker?
    Det finns säkert ett mörkertal. Det finns säkerligen incidenter som aldrig rapporteras.
  • figurehead
    Pregga skrev 2010-05-23 09:45:43 följande:
    ok, mja jag håller dock inte med dig, var ju senast i förra veckan på tv om en liten pojke som blivit illa huggen av en sk kamphund, nu häromdan i tidningen var det en liten tös. Så det e vad vi får veta som gäller?? jag tror ju mörkertalet e bra mkt större äm man tror, sen blev jag sj huggen av en rottis...å ägaren var en kille som jag dejtade, han blev lika chockad som alla andra hundägare blir, å det var helt oprovocerat. sen håller jag med om att föräldrar bör ta lärdom av det man läser i media INNAN det drabbar ens eget barn.
    Jo, barn blir bitna. Det säger jag inte emot på nåt sätt. Jag hävdar dock att om man ser till antalet hundar som finns och antal barn som blir bitna så är det få. Det ursäktar dock inte de barn som faktiskt blir bitna.
  • figurehead
    Pregga skrev 2010-05-23 10:25:15 följande:
    Ok, såå för att man inte skriver dagligen om det i media så är det inte ett problem? nej det ursäcktar inte dom som blir bitna, eller upptuggade av taxar
    Jag är inte riktigt med på hur du tänker.

Medias uppgift är väl att rapportera det som händer? Sen finns det mörkertal, det är jag helt säker på.

Jag menar att om man ser till hela antalet hundar (alla raser) och jämför det med antalet barn som blir hundbitna är det väldigt få. Sen att det händer är sjukt tragiskt.
  • figurehead
    Pregga skrev 2010-05-23 12:14:13 följande:
    jo det e klart att det finns ett mörkertal, å skulle man skriva om varje attack så skulle det nog inte stå annat i media...eller va tror du?
    Räddningsverkat har skrivit detta i en rapport.
    www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Faktablad/Hundbett.pdf

"Hundbett är orsak till att mer än 400 barn förs till akutmottagningarna i Sverige varje år. De flesta kan åka hem igen efter omplåstring, men cirka 75 av dem måste läggas in på sjukhus för vård. Betydligt fler vuxna blir allvarligt hundbitna. Mer än 200 vuxna måste vårdas på sjukhus för sina skador."

"Statistiskt sett ligger Sverige lågt i antalet människor
    som skadas av hundar jämfört med övriga Europa. Sverige har cirka 800.000 hundar och merparten av dem bor i barnfamiljer eller träffar
    barn dagligen."

Man kan ju konstatera att media inte rapporterar alla incidenter. Då det enligt Räddninsverket sker mer än ett hundbett per dag. Och jag måste faktiskt erkänna att det är fler än jag trodde som blir bitna.
  • figurehead
    My opinion skrev 2010-05-23 12:59:48 följande:
    Håller inte med dig. Att ännu en "kamphund" bitit någon svårt är ingen nyhet om däremot en Labrador eller ännu hellre en liten chihuahuabitit någon svårt eller t.o.m. dödat någon. DET vore en nyhet. Inte finns det någon anledning för en tidning att förtiga det om det inte är rasklubbens egen tidning Din tolkning av blodförgiftninge tycker jag du gör väldigt vidlyftigt. Det kan lika väl vara så att det är ett så litet bett att man inte behövt vård. Blodförgiftning har ju inte med storleken på bettet att göra utan är ju en infektion som kan ske även emd små sår. Om du blir ordentligt biten av en liten hund söker du vård. Blir du rispad med tänderna av en stor hund söker du inte vård. Du vet det finns ett uttryck "små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" När det gäller just blodförgiftning så är det ju inte hundens agressivitet eller möjlighet att bita sönder dig som avgör utan bakteriefloran i hundens mun eller t.o.m. runt dig. Du kan få blodförgiftning i ett "papercut" eller av att hunden slickar dig på handen där du har ett sår redan.
    Vi verkar ha olika syn på saker. Helt ok med det

Jag har dock en fråga. Om en sk kamphund och en Labbe biter. Båda incidenterna hamnar på löpet. Vilken tidning säljer mest tror du?

Jag menar inte att media medvetet förtiger. Men jag menar att incidenterna nämnda i frågan ovan har olika nuhetsvärde.

Nej givetvis kan man bli blodförgiftad av ett litet sår. Min poäng var att (obs jag spekulerar) att i de dödsfall av blodförgiftning har man fått ett litet bett som man inte brytt sig om att åka till läkarmottagningen för behandling.
    Faber skrev 2010-05-23 13:16:41 följande:
    Hälften av de avlidna var ju rejält gamla också, då infinner sig frågan om hur deras hälsa var. Skulle de kanske ha fått blodförgiftning av en rostig spik när de lagade verandan?
    Deras hälsoskick framgår inte av rapporten. Inte heller raserna som varit inblandade. Dödsfallen sträcker sig från 1969-2000.
    violet skrev 2010-05-23 13:44:08 följande:
    det är fortfarande så att golden står för de flesta betten. så förbjud dom istället. eller alla små ettriga terriers som springer runt o biter folk i byxbenen. fy fan!
    Källa?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!