Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

ChaKaR skrev 2010-10-13 17:15:47 följande:
    efter att ha läst en del av DINA meddelnanden här. har jag inget annat att säga än... SUCK!!!!
    Så du har en abnorm anatomi alltså, du kan försvara dig mot en större hund men inte mot en mindre?
  • Faber
    ChaKaR skrev 2010-10-13 17:20:43 följande:
    Hahaha OMG, det handlar inte om att FÖRSVARA sig..
    det handlar om att SMÅ HUNDAR är jävligare, jäbbigare OCH MER BITSKA!!!!!
    hur många "större" hundar biter om man jämför med mindre hundar??

men i detta fall spelar ju ingen roll hur STOR eller liten hunden är.
    du verkar ju vara SKITRÄDD för en hund som är större än pappillon.. herregud..
    Det handlar visst om att försvara sig om man blir attackerad. När smällare var tillåtna var det max 0.8g svartkrut. Varför? Ja inte var det för att en på 1.6g var mera benägen att vara en blindgångare eller ha en defekt stubin utan därför att k.o.n.s.e.k.v.e.n.s.e.r.n.a uppskattades vara allvarligare vid en olycka. Du tycker alltså att storleken på skadorna som en hund pga. dess fysiska kapacitet kan åstadkomma inte är relevanta utan att graden av farlighet helt skall baseras på hur benägen en hund är att bita?
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 17:43:05 följande:
    WORD! helt rätt, vi är klart på samma spår!
    Faber skrev 2010-10-13 17:28:25 följande:
    blablablabla, skitprat etc......
    @ faber, är det inte dags att kliva åt sidan, slicka dina sår, krypa tillbaka under stenen du kom från och inse att det är ingen ide att du fortsätter, då du har ingen verklighetsförankring?
    Är det inte dags att citera mig korrekt eller var det en för intellektuellt krävande uppgift.
  • Faber
    LivL skrev 2010-10-13 20:32:49 följande:
    Vaa?? Sorry men fattade inte...

Om jag möter 2 herrelösa hundar är jag helt ärligt mer rädd för den lilla bjäbbhunden än en rottweiler.

Var hund-au pair ett tag, minsta hunden har bitit en massa brevbärare och skäller som en dåre! Samtidigt jobbade jag i en pub och hade världens största bamse-rottweiler som jobbade med mig i baren. Eller, han låg mest på golvet som en kattunge och lekte med isbitar... *naaaw*
    Och min släkting har en förbannat bra uppfostrad rottweiler som gillar att nosa på våra katter. Det enda vi oroar oss för är att om katten (som kan vara rätt arga djur...) ger sig på honom, då kommer han förmodligen försvara sig och bita ihjäl den. Enbart därför håller vi hunden borta från katterna.

Men en kärring som kommer med en liten ilsken hund utan koppel, det är fan det läskigaste som finns!
    Jag menade att en liten hund kan man sparka, är den tillräckligt liten kan man kanske t.o.m. freda sig utan att skada hunden, med en större hund går det inte. Jag pratar om situationer där attacken redan är ett faktum.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 18:06:11 följande:
    det jag skrev hade ungefär samma betydelse som det du skrev.
    återigen, 1. du har inga hundar själv, 2. dags att dra dig tillbaka till stenen du kom ifrån?
    Det ser jag ingen anledning att göra, är du forumets åsiktspolis?
  • Faber
    ChaKaR skrev 2010-10-13 19:04:35 följande:
    men herregud... då ska man väl i så fall ta bort ALLA hundar, för inte fan vill jag träffa en liten jävla jäbbhund inte... som dessutom skäller för INGENTING..
    du säger att det är helt OKEY att en liten byracka på 2 kilo kan bita VARJE DAG(vilket dom oftast gör), än att en hund med "tyngre käft" biter någon en gång per MAX halvår???? (för det är den jämförelsen man kan göra mellan stort o litet)

SKAFFA ett liv istället för att sitta här o gnälla..
    av antalet sidor att bedömma som just DU har lagt inlägg(och då kollar man på (visa endast), är det ÖVER 60 sidor som BARA DU skrivit..

vad fan har hänt med dig egentligen eftersom du är så jävla rädd???
    Rengör tangentbordet så kanske Caps lossnar igen.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 20:56:03 följande:
    Ingen åsiktspolis, men korrekt! Trots allt så till skillnad från dig vet jag vad jag pratar om!
    Intressant, ändå säger du att man kommer lindrigare undan i en konfrontation med en större hund.
  • Faber
    h8him skrev 2010-10-13 21:02:50 följande:
    Fakta: Antalet kamphundar i Sverige

Amstaff, 3 611
    Amerikansk bulldogg, 362
    Boerboel, 11
    Centralasiatisk ovtjarka, 1
    Dogo Argentino, 270
    Fila Brasileiro, 29
    Kangal, 2
    Kavkazskaja ovtjarka, 212
    Pitbullterrier, 364
    Sarplaninac, 36
    Tosa, 14

Källa: Jordbruksverket (TT)

Varför diskuteras alla stora hundar som t.ex rottisar, schäfrar osv? Anses de vara "kamphundar" bara för att de är stora?

Det tycker jag inte, storlek och styrka är viktiga faktorer men sedan så attackerar en pitbull och en schäfer ofta inte på samma sätt. En schäfer anfäll mig men det var en varning den avbröt.
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-13 22:04:16 följande:
    Då är du lyckligt lottad. En schäfer är avlad med viss människoskärpa och det var förmodligen bara det faktum att den hund som bet dig var lydig som gjorde att du slapp värre skador. Dessutom har icke-kamphundsraser tendenser till att "tugga om" vilket kamphundsraser sällan gör - m a o blir kross-skadorna större men slitskadorna mindre vid "kamphundsbett".

DESSUTOM är kamphundsraserna INTE avlade för människoskärpa. Tvärt om ska de gå att hantera av människor i ett läge då de slåss för sitt liv mot en annan hund. Hundar som var "game" (som kördes i hundkamp) och inte var hanterbara avlivades direkt.

Kamp är, till skillnad från andra drifter så som t ex skärpa och jakt, en egenskap som kräver större retning för att slå in. Många tror att en kamphund per automatik är farlig för t ex kringspringande katter men så är inte fallet, då jaktlusten är förhållandevis låg. Då är många andra sällskapshundar farligare för snabba smådjur - för att inte tala om springande barn.

Jag tävlar hund både på nationell och internationell nivå. Tyvärr kan jag inte köra bruksgrenar med de hundar som jag har i dag. Men jag har gjort ett aktivt val - så länge jag har små barn (fyra st i åldrarna 5 mån - 15 år) - kommer jag att hålla mig till amstaff och ambull just för att de är så förarveka och människovänliga. I mina ögon finns det inga andra raser som har samma fantastiska kombination av familje- och arbetshund.

Förresten. Faber. Du har uppenbarligen varit med i bitincidenter flera gånger. Du nämner både jakthund och schäfer. Jag umgås med hundfolk dagarna i ända - de flesta har hållit på med hundar hela sitt liv. Och vet du - ingen av dem har faktiskt blivit biten på de sätt som du beskriver. Hur kan det komma sig, tro?
    Jycken var en omplaceringshund som morrade åt det mesta som rörde sig. Jag tror inte lydigheten var en faktor. När jag klev in i farstun hörde jag Nej! och Stanna! Trots det kom den ut från vardagsrummet som skjuten ur en kanon. Jag var fullt beredd på att ta ihjäl den om det skulle krävas.
  • Faber
    Faber skrev 2010-10-13 22:12:51 följande:
    Jycken var en omplaceringshund som morrade åt det mesta som rörde sig. Jag tror inte lydigheten var en faktor. När jag klev in i farstun hörde jag Nej! och Stanna! Trots det kom den ut från vardagsrummet som skjuten ur en kanon. Jag var fullt beredd på att ta ihjäl den om det skulle krävas.
    Kan säga att ägaren hade en Doberman innan som också var omplacerad, den morrade också åt allt.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!