Frelisac skrev 2010-10-13 22:04:16 följande:
Då är du lyckligt lottad. En schäfer är avlad med viss människoskärpa och det var förmodligen bara det faktum att den hund som bet dig var lydig som gjorde att du slapp värre skador. Dessutom har icke-kamphundsraser tendenser till att "tugga om" vilket kamphundsraser sällan gör - m a o blir kross-skadorna större men slitskadorna mindre vid "kamphundsbett".
DESSUTOM är kamphundsraserna INTE avlade för människoskärpa. Tvärt om ska de gå att hantera av människor i ett läge då de slåss för sitt liv mot en annan hund. Hundar som var "game" (som kördes i hundkamp) och inte var hanterbara avlivades direkt.
Kamp är, till skillnad från andra drifter så som t ex skärpa och jakt, en egenskap som kräver större retning för att slå in. Många tror att en kamphund per automatik är farlig för t ex kringspringande katter men så är inte fallet, då jaktlusten är förhållandevis låg. Då är många andra sällskapshundar farligare för snabba smådjur - för att inte tala om springande barn.
Jag tävlar hund både på nationell och internationell nivå. Tyvärr kan jag inte köra bruksgrenar med de hundar som jag har i dag. Men jag har gjort ett aktivt val - så länge jag har små barn (fyra st i åldrarna 5 mån - 15 år) - kommer jag att hålla mig till amstaff och ambull just för att de är så förarveka och människovänliga. I mina ögon finns det inga andra raser som har samma fantastiska kombination av familje- och arbetshund.
Förresten. Faber. Du har uppenbarligen varit med i bitincidenter flera gånger. Du nämner både jakthund och schäfer. Jag umgås med hundfolk dagarna i ända - de flesta har hållit på med hundar hela sitt liv. Och vet du - ingen av dem har faktiskt blivit biten på de sätt som du beskriver. Hur kan det komma sig, tro?
Jycken var en omplaceringshund som morrade åt det mesta som rörde sig. Jag tror inte lydigheten var en faktor. När jag klev in i farstun hörde jag Nej! och Stanna! Trots det kom den ut från vardagsrummet som skjuten ur en kanon. Jag var fullt beredd på att ta ihjäl den om det skulle krävas.