Inlägg från: SkinnyNo2 |Visa alla inlägg
  • SkinnyNo2

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sabinaa skrev 2010-09-08 07:58:13 följande:
    Okej, så där går tåg från flygterminalen? Vet du var du ska stiga av och sånt också? Dom har ju info för turister på Arlanda så jag tänkte stanna till där. Men man är ju skitnervös just med tiden. Men jag har ju 3 timmar på mig att hitta rätt!
    Godmorgon!

Grattis till att du fått en tid så snabbt! Glad

Från Arlanda kan du antingen ta Arlandaexpress, som är tåg, in till Centralen. Eller så åker du flygbuss in till stan, den stannar på Cityterminalen som är nästan exakt samma ställe som Centralen. Därifrån kan du antingen ta taxi, eller så vågar du dig på tunnelbana till Slussen och sen buss nr 2 eller bus nr 53 som båda två har hållplats som heter Ersta Sjukhus.

Lycka till!!
  • SkinnyNo2
    bolla75 skrev 2010-09-09 09:51:14 följande:

Nettan: jag blir allt lite nyfiken när jag ser alla fina kommentarer du fått för dina bilder . Jag kan behöva lite inspiration, får jag också kika in?

Jag längtar till den 16, när det är dags för bedömning, nervös som bara den... Tycker tiden går såååå långsamt när man väntar

Hoppas alla får en bra dag i det underbara vädret!

Jag håller med om att tiden går såååååå långsamt!!! Rynkar på näsan 
    Jag ligger ju en vecka "efter" dig, ska på bedömning den 23:e. Både längtar och inte längtar... Vill ju såklart få det gjort, men jag är nervös som bara sjutton och hoppas hoppas hoppas att jag kommer få ett JA till op....
  • SkinnyNo2

Hejsan!

Här kommer en liten fråga till er som blivit op'ade på Ersta.... Enligt dietisten SKA man flyta på Modifast 2 veckor innan op. Frågar dom något om flytet innan op? Känner på mig att jag inte kommer klara av att flyta på Modifast, såååå äckligt, utan får hitta på något annat men jag vill ju inte att dom ska bli arga.... Flört

• SkinnyNo2
    Fragile Angel skrev 2010-09-11 09:29:10 följande:
    Ta inte illa upp nu, men jag tycker att man ta mig tusan får lägga manken till och göra det man blir ombedd att göra inför en operation. Det är två veckor det handlar om, två ynkliga veckor. Och efter dom, behöver du ALDRIGmer gå på pulverdiet.

Lycka till .
    Näe, jag tar inte illa upp. Men om alternativet är att man inte får i sig något alls, hur beter man sig då...?
  • SkinnyNo2
    MrsMattsson skrev 2010-09-11 10:31:02 följande:
    Kan säga så här, jag var tvungen att dricka FYRA alltså fyra veckor innan... Obestämd kan säga att det är de tuffaste jag gjort. Jag åt INGET på dessa fyra veckorna, dock kunde jag smaka en lite bit av något eller så men åt aldrig en hel måltid. Jag kan inte förstå i efterhand hur jag klarade mig men det gick.

Jag rekommenderar dig att verkligen försöka, hitta något annat än Modifast. Jag körde med Allevo som smakar ganska okej. Man måste försöka... allt beror på hur hård kirurgen är. Jag gick "endast" ner 6 kg av den pulverdieten och kan säga att min kirurg var misstänksam mot mig när jag kom på inskivningen och ville ha det till att jag fuskade Rynkar på näsan  vilket kändes som ett slag mot magen för jag hade inte fuskat. Han propsade även på det när jag låg på uppvaket... det kändes enormt mycket i mig när han sa så.

Försök, men som någon annan skrev... kontakta din dietist för dom kan se när de väl opererar dig om du druckit eller ej för det är jätte viktigt för dom att komma åt överallt. Och man vill inte direkt hamna på op. bordet och sen vakna och inse att det blev inget för att de inte kom åt ordentligt eller något sånt.

Lycka till! Jag vet precis hur du känner dig.
    Wow!! Fyra veckor, det var duktigt av dig! Glad

Jag har förstått varför man måste flyta innan op, att det är för att minska fettet runt levern så de kan komma till ordentligt. Jag tänkte mer på att man måste flyta just på Modifast. Det finns ju andra likvärdiga drycker som inte är lika äckliga att dricka....
  • SkinnyNo2
    MinFamiljj skrev 2010-09-11 16:07:20 följande:
    Jag tror det va för att modifast innhöll fosfor, och hade bättre näring när det gällde protein... Jag har aldrig dryckit modifast. bara nutrilett och allevo, och dom är ingen höjdare.
    Aha okej.... Fick en lapp av dietisten där man kan beställa provpåsar, tänkte jag skulle göra det.

Näe, ingen av dom där pulverdieterna är ju speciellt mumsiga precis... Rynkar på näsan
    Men man får tänka på att det är sista gången i livet!
  • SkinnyNo2
    MrsMattsson skrev 2010-09-12 08:33:42 följande:
    Och en fråga till spegeln? Är det eran vän eller fiende? Min är någonstans mitt i mellan för trots att jag gått ner från 129 kg till 76 kg så kan jag fortfarande tänka mig som tjock och stor i spegeln. Det är ganska jobbigt i mellan åt.
    Nu har jag inte gjort min op än.....
    Men jag kan tänka mig, precis som med all annan viktminskning, att det  svåra är att få huvudet att hänga med! Även fast jag vet och ser på vågen att jag har gått ner X antal kilo så fattar inte huvudet det utan tänker och ser fortfarande den tjocka och överviktiga person som man varit.

Tar nog ett tag att få med tankarna och huvudet också men jag hoppas att det kommer.

Lycka till! Glad
  • SkinnyNo2

På Ersta säger dom att man inte ska dricka till maten, utan 20-30 minuter före eller efter.

Blir lite förvånad, trodde att det var samma överallt men tydligen inte. Frågan är ju då om det är så "vetenskapligt" när vissa säger att man inte ska dricka till maten...?? Man kanske kan göra det om det funkar för en personligen....?

• SkinnyNo2
    frökenKAJO skrev 2010-09-12 19:24:00 följande:
    Det är si och så med vetenskapligheten kring gbp eftersom det är ett relativt nytt ingrepp. En diskussion som jag missade helt innan min operation är den gällande huruvida man bör sy slitsar för att minska risken för tarmvred. Vid vissa sjukhus gör man alltid det, vid andra inte. Det pågår en studie kring slitsarna just nu, vilket en del hävdar är helt oetiskt eftersom man "vet" att det är bättre att sy än att låta vara.

Här är en kritiker till den pågående studien:
    www.mynewsdesk.com/se/pressroom/cftk/news/vie...

Här är en mailkonversation mellan kirurger som har några år på nacken. Då var de flesta inne på att man INTE skulle sy.
    Vem ska man tro på, tro på, tro på när...?
    www.laparoskopi.nu/dokument/Slitsslutningelle...

Något att fundera på för er som ännu inte hunnit opereras!
    Tusen tack för info och länkar!
    Fick lapp om studien när jag var på Ersta i veckan, men nu måste jag säga att jag blev fundersam på om jag ska skriva på eller inte....
    Om inte ens proffsen vet, hur ska jag då kunna veta vad som är bäst....?? *förvirrad*
  • SkinnyNo2
    väntar i Kina kön skrev 2010-09-12 22:29:45 följande:
    Ett tips till er som flyter
    Prova frys ner modifast vanilj och äte den som glass, smakar jätte gott, nästan som vanlig glass
    Tusen tack för tipset!! Glass är ju jättegott Glad

Kan verkligen behövas, funderar en hel del på hur jag ska kunna få i mig den där pulverdieten.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)