Inlägg från: SkinnyNo2 |Visa alla inlägg
  • SkinnyNo2

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lady X skrev 2010-09-04 16:34:39 följande:
    Hej tjejer!

Jag hoppar äntligen in här hos er nu och skriver lite...

Jag har äntligen satt bollen i rullning och bett om en tid på vc för en remiss... Jag vet att det är lång väg kvar men det känns skönt att äntligen på något sätt ha bestämt sig!

Det enda som är lite tråkigt är att jag inte har min sambo på min sida....så jag har inget stöd från honom än sålänge, han tycker det finns andra vägar att gå men jag har banne mej provat varenda väg och det har blivit bakslag varje gång.

Får jag bara fråga (ni har säkert fått den frågan tusen gånger innan men ändå   )  Hur lång tid tog det för er från att ni va på vc och fick remiss till det att ni fick träffa kirurg för godkännande, har förstått att det är där flaskhalsen verkar vara. Kan nämna att jag bor i sthlm om det är någon just härifrån som vill svara =)

Så hoppas jag kan hänga med er ett tag =)  Blir så glad och inspirerad av att läsa era positiva berättelser om detta! Det gör att det känns ännu mer rätt!
    Va härligt att du tagit beslut! Det tog lång tid för mig att göra det, men sen har det gått undan!

Jag var hos husläkaren den 18 juni och läkaren skrev remiss till Ersta. Nån vecka senare fick jag bekräftelse på att dom tagit emot remissen och där dom talade om att väntetiden är ca 6 månader. Då ringde jag vårdgarantin och pratade med en tant, hon sa att det är långa väntetider överallt, men då hade jag ju tagit ännu ett steg för att op skulle bli av....

När jag kom hem från jobbet den 24 augusti hade jag fått brev ifrån Ersta!!
    Jag har läkartid den 23/9, alltså nästan på pricken 3 månader efter att jag var hos husläkaren. Nu i veckan ska jag först på möten hos sjuksköterska och dietist.

Lycka till!
  • SkinnyNo2
    Fragile Angel skrev 2010-09-04 20:52:02 följande:
    -38,4 kilo ...
    WOW!!! Stooooort grattis Glad
  • SkinnyNo2
    Lady X skrev 2010-09-04 22:48:27 följande:
    Jaa, det har varit MYCKET tänkande och jag har verkligen försökt på egen hand otaliga gånger, men har nu varit överviktig större delen av mitt liv =/ känner att jag nåt botten ungefär...klarar det inte mer....

Wow vad kul att höra att det gick så himla snabbt! Grattis till det, hoppas du får en tid innan året är slut t.o.m. Glad  Jag skulle däremot bli chockad om det gick så snabbt, jag räknar kallt med minst ett år...då får man tänka, tänka och tänka lite till. Men får man chansen till snabb op så hoppar man nog ändå

Men man kan alltså åberopa vårdgarantin även på kallelse till bedömning, trodde bara det gällde på "ingrepp", fysisk vård så att säga...eller?
    Jag vet faktiskt inte om man kan åberopa vårdgarantin även på kallelse på bedömning, men jag provade...! Flört Jag tänkte att eftersom dom skrev att det skulle ta 6 månader för att få komma dit så ringde jag till vårdgarantin eftersom jag trodde att mina chanser skulle öka om jag stod på "listan" för alla sjukhus och inte bara Ersta. Men det kanske är så att dom bara jobbade på och kunde ordna en tidigare tid åt mig...

Ja, jag kan ju säga att mitt känsloliv är en berg-och-dalbana just nu... Även om jag försöker intala mig själv att jag inte får hoppas för mycket innan jag har fått ett ja till op så är det ju många tankar som far runt i huvudet. Funderingar på vad jag har gett mig in på, är det rätt eller fel, och även funderingar på hur mitt liv kommer att se ut sen...

Jag har också varit överviktig större delen av mitt vuxna liv, provat det mesta men klarar det inte själv utan har insett att jag måste få till en op om jag ska kunna gå ner dom ca 50 kg som behövs innan jag når "normalvikt" och ett bra BMI....
  • SkinnyNo2
    vänat skrev 2010-09-05 09:46:55 följande:
    Vårdgarin kan man åberopa så snart remissen kommit in till sjukhuset!
    Aha okej! Ja jag chansade som sagt, vet inte om det var det som gjorde susen men fort har det gått... Glad
  • SkinnyNo2
    Mli79 skrev 2010-09-05 16:09:22 följande:
    Nu är det dags även för mig att visa en skillnad

Wow!! Vilken skillnad. Stort grattis! Glad

Så du är op'ad på Ersta? Och är nöjd?
    Jag har första mötet med sjuksköterska imorgon, dietist på torsdag och läkare 23/9.
  • SkinnyNo2
    bolla75 skrev 2010-09-06 10:25:03 följande:
    Idag bär det av till Ersta igen, nu info av sjuksköterska. Ska på bedömning den 16.

En liten fråga... får man besked direkt av läkaren vid bedömning eller får man skriftligt svar hemskickat om man blir godkänd för op eller inte??
    Ska du vara där kl 14? Isåfall syns vi där! Glad
  • SkinnyNo2
    bolla75 skrev 2010-09-06 11:05:46 följande:
    japp, kl 14. (jag har blå jeans, svart tröja, ljus lång kofta och gympaskor på mig )

Kul att vi ska dit samtidigt!!
    Superkul!   Glad   Är nervös, vet inte riktigt varför men det är jag.....

Jag har mörkblå jeans, svart tunika och svart kofta på mig Flört
  • SkinnyNo2
    Lady X skrev 2010-09-06 12:21:25 följande:

Just, en liten fråga också... =)

När jag är på vc för att få remissen skriven, ber jag redan där om vilket sjukhus jag vill att läkaren ska skicka den till, tex ersta eller sophiahemmet, eller väljer man sjukhus sen?

Många gånger har vc något speciellt ställe som dom brukar skicka remiss till. Min läkare sa att hon skulle skicka remiss till Danderyd men jag "tjatade" mig till Ersta istället eftersom dom då hade kortare väntetid.

Lycka till!
  • SkinnyNo2
    blyg viol skrev 2010-09-06 20:02:23 följande:
    Jag hade verkligen turbofart på hela processen. Jag bor i Sthlms län samt låg på som en igel skall du veta. Be om en åtrebudstid om du kan komma med kort varsel. Jag hade tur som en toka skall du veta men det kanske var ödet som ville sig för samma dag som jag fick min återbudstid med väldans kort varsel dvs dagen innan låg den man som nu är min pojkvän på operationsbordet.
    Såhär ser min historik ut.
    Eget definitivt fattat beslut efter år av tvekan 13/12 -09
    Tid på min vårdcentral 22/12 -09
    En remiss först till Danderyd efter att ha tipsats om att Ersta gick snabbare ytterligare en remiss till Ersta. Efter ett gång med telefonsamtal fick jag komma på infomöte ngn gång i mitten av februari. De ringde tidigt morgonen efter och gav mig en återbudstid för bedömning till Dr Magnusson. Han är väldans trevlig med. Två veckor senare den 2 mars opererades jag efter att ha bara ringt den 1 mars och kollat om det fanns en tidigare tid än den 19 april vilket var den första tid jag fick.
    Ersta är toppen! Mitt råd är ligg på och var supertrevlig så ska du se att du kanske får en snabbare tid. I vilket fall som helst är Ersta värt att vänta på! Lycka till!
    Vad glad jag blir att höra att Ersta är bra! Var där idag på mitt första infomöte, ska dit på torsdag igen för infomöte med dietisten och sen har jag läkarbesök den 23/9.
  • SkinnyNo2
    sabinaa skrev 2010-09-07 14:09:47 följande:
    SKOJA MIN DOJA!!!!!!

Skit, mitt hjärta slår i 150!!!!!

Det ringde på mobilen och där stod ett 08 nr. Och när jag svarade så sa hon "HEJ JAG RINGER FRÅN ERSTA SJUKHUS!!! Tur jag satt ner annars hade jag svimmat och tur jag var själv hemma när jag la på luren för jag måste ha sett ganska fånig ut när jag skuttade omkring som en tok här hemma!!!

Jag ska vara på Ersta Sjukhus på torsdag. Fick boka biljetter idag så det blev dyra biljetter men jag vet att jag får använda betalningsförbindelse. Ska bara hitta rätt hur jag får en sån hem. Fick lite nr av hon som ringde.

Helt sinnessjukt. Skitglad samtidigt som jag är lessen för min lille son fyller 2 år samma dag. Eller hur är det typiskt! Och jag får åka jättetidigt och kommer hem sent, kanske har jag tur o träffar honom på kvällen. Men vi får fira honom på fredag istället. Som tur är så är han så liten att han faktiskt inte förstår att han fyller år.

SÅÅÅÅ GLAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SÅÅÅÅÅ NERVÖS.  Hur fasiken ska en tös från Österlen kunna hitta rätt. Hon pumpade mig full av information men man får väl fråga sig fram.

JISSES JISSES JISSES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    STORT GRATTIS!!!  Glad

Då kanske vi ses där, ska dit på torsdag för min andra träff. Var på info hos sjuksköterska igår och på torsdag är det dags för dietist.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)