-
Man kan vara rasist men påstå att att man vill ha ökad invandring. Kolla valstugereportaget.Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-25 18:40:59 följande:Vem har blivit kallad rasist? Eller vem har sagt att man är rasist för att man ogillar invandringen? Man KAN mkt väl vara rasist för att man ogillar invandringen, t ex, "jag ogillar invandringen för att jag anser att den vita resen är överlägsen" = rasist. Personligen tycker jag invandringen bör regleras och Migrationsverket revolutioneras.
-
Du snackar i nattmössan.BigDaddy skrev 2010-04-26 08:25:51 följande:Jag har visat att andra partier än SD vidrör frågan och att detta har lett till konkreta åtgärder och att de gör något åt frågan. Du avfärdar detta bara med att säga att det ändå inte blivit en förbättring. Vad menar du med det? Berätta. Invandringen är knuten till många framtida frågor som man i kommer att behöva brottas med. Många av dessa kommer att vara för sent att göra något åt när problemet väl uppstår. Ett av de viktigaste är de låga födslotalen i Sverige och den allt jämt åldrande befolkningen. Inom 10 år kommer vi ha de största pensionsavgångarna någonsin i Sveriges histroria när babyboomarna från 40-50-60 talen går i pension helt eller delvis. Vi är oförmögna att täcka upp detta med att själva åtgärda problemen (via ett flitigt idkande av reproduktion). Det handlar inte bara om att ersätta antalet utan också om att ersätta kompetensen. Genom att investera i invandringen sedan tidigare och frammåt så är tanken att vi står redo när det väl är dags att sakta men säkert erstätta dessa avgångar. Att försöka åtgärda detta problem (det demografiska) när det väl uppstår (och fram tills dess använda pengarna till annat) är inte den bästa lösningen. Invandringen kan innebära andra fördelar som att vi har språk och kulturella resurser för de framväxande ekonomiska områdena som Brazilien, Kina och Indien. Nu senast annonserades att Världsbanken kommer ge sådana länder mycket större plats i beslutsfattningsprocesserna på bekostnad av traditionella tungviktare som USA. Det pågår ett inte så subtilt maktskifte på världsmarknaden och vi skulle vara naiva att tro att det inte påverkar oss. Även MENA länderna är på väg frammåt med stora projekt inom förnyelsebara energikällor och clean tech, ett område som jag själv är verksam inom. Genom att ha folk som kan kulturen och språken så har vi möjligheter som andra länder kanske saknar. Du menar då att just sådana resurser är naturligtvis välkomna. Det är de här "freeloaders" som du vill åt. Vem vill inte det? Men tittar man på det så ser man att det är många med högre utbildning och kompetens som antingen inte har jobb eller så arbetar de med låg eller icke-kvalificerade arbetsuppgifter som att köra taxi, klippa hår eller städa. Det är inte så enkelt som att sålla och ta russinen ur kakan som kommer hit. Jag kan försäkra dig om att hade det så varit så hade vi implementerat en sådan process för länge sedan. USA har en något bättre utvecklad variant i sitt Green Card system och söker aktivt upp russinen runt om i världen och helt enkelt erbjuder dem sådant de inte kan tacka nej till. Det här är ett område vi skulle behöva bli bättre på. Men vilka tror du det är som åker runt och letar upp russinen? Vita, kristna, blåögda amerikaner? Knappast. Det är forna landsmän som tipsar och lockar sina minst lika kvalificerade tidigare landsmän om guldet och de gröna skogarna i landet i väster. USA är många gånger, sett från ett immigrantperspektiv, ett föregångsland. Man får de som kommer dit och får medborgarskap att känna sig som en del av gemenskapen. De är Amerikaner. En turk som kom hit till Sverige på sena 40-talet får fortfarande frågan "var kommer du ifrån"? Likaså hans barn. Tommy Zettreus, Stureplansmördaren och Tony Olsson, polismördaren får många frågor men ingen av dem rör huruvida de hör hemma här i Sverige eller inte. Det är givet även om de är fullkomliga drägg och kräk. Detta är en av de många knäckfrågor som invandrare för fram. Att de aldrig släpps in. Att de aldrig erkänns. De kan ha varit skötsamma och betalat skatt och tillfört Sverige stort värde. Men de är invandrare och de hör inte hemma här egentligen. Känslan av att de fått tiden till låns av "infödingarna" är utbredd bland invandrare. Därför klingar de "inföddas" krav ihåligt då det inte finns någon reell substans bakom det. Det blir bara fler och fler krav. Inga belöningar. Inga erkännanden. Ingen acceptans i gemenskapen. Du är invandrare och jag är svensk. Så länge detta står klart så kan vi fortsätta dialogen. Då är allt som det ska vara. Jag anser att attitydsförändring behövs för att bli mer inklusiva och inspirera de som kommer hit att vilja vara en del av gemenskapen. Du skriver mycket med stora bokstäver. Det är misslyckanden, saker som far hit och dit, eller till vänster och höger, ingenting har hänt och ingenting händer. Jag upplever det som att det i din värld är ganska yvigt med väldigt breda penseldrag som inte har någon som helst plats för nyanser och detaljer. Hur kommer detta sig? Att du är en mycket ung människa har jag redan förstått.
USA är fullt av illegala invandrare, folk utan papper. Mest Mexikaner men från alla folkgrupper också. Det är i princip omöjligt att få uppehållstillstånd där, om du inte redan har arbete. Det betyder att det bara handlar om arbetskraftsinvandring. Alla skitjobb utförs av illegala arbetare, utan försäkringar, för svältlöner, och som inte inbringar några skattemedel. Detta håller på att driva in USA i ett inbördeskrig.
T.ex. har Sverige tagit emot över 100 000 irakier efter kriget USA startade där, medan USA inte tar emot några alls i princip. Per capita tar Sverige in mer än 10 ggr mer invandrare än USA.
Myten om USA som möjligheternas land för nomaden, bygger på 1800-talets öppna armar för tillresande. -
Jag antar att om du åker ut och reser till ett annat land, t. ex. till Kongo, Irak eller Indonesien, så kommer du uppleva att du där befinner dig i en annan kultur.Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 11:02:33 följande:Nenne, berätta gärna om vilka "vi" är (när du pratar om kulturella krockar) och exakt vilka kulturella krockar du pratar om. Du sa att "vi" inte kan hantera dem, utveckla? Ligorna du tar upp är intressant, eftersom vit makt rörelserna växer snabbt och är mer aktiva än tidigare. Det finns 2 sidor på varje mynt. Och om folk behöver skydd, är vi under lag, skyldiga att erbjuda det.
Är vi överens så långt? Är vi inte det så är det ingen mening att fortsätta.
PS Det heter två sidor AV varje mynt DS -
Glid inte undan frågan nu.Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 16:34:36 följande:Nu var det ju inte det vi diskuterade, eller hur? Att leva i en annan kultur behöver inte alls ta de uttryckt som Nenne illustrerar.
Mona Sahlin t.ex., hon talar om andra länders kultur men vägrar erkänna att det finns en svensk slik. Gör du det också?
Varför är det okej (hos media-etablissemanget) att tala om kulturen i Thailand, om arabisk kultur, kulturen i USA:s getton etc, men inte om svensk kultur? Om man säger "svensk kultur" så måste man tydligen kunna definiera hela den svenska kulturhistorien och dess yttringar, men varför ställs aldrig samma krav på dem som talar om "arabisk" kultur t.ex.?
Bl.a. tillhör det den svenska kulturen att äta fläskkött. Det tillhör inte kulturen i Irak. Så kan man fortsätta...idel självklarheter. -
Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber.Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 18:03:38 följande:Glid inte undan frågan? Jaja. Jag har väl aldrig ens snuddat vid att förneka den svenska kulturen? Hur tar det sig i uttryck enligt dig, att media inte talar om svensk kultur? Det tycker jag absolut de gör. Jag känner nog ingen svensk kultur förnekare. Jag tycker svensk kultur finns lite överallt i samhället och i media, men jag ser inte varför de som inte vill, måste leva efter den. Nej - man måste inte definera speciellt mycket alls, men när man bygger ett parti på en fråga som handlar om att assimilera en hel massa människor till den svenska kulturen, så tycker jag att det är på sin plats att delge folket exakt vad invandrare ska assimileras till. Men det är ju inte mitt jobb att göra, eftersom jag inte känner så. Om det är svensk kultur att äta fläsk, så finns det ju en hel massa svenskar som inte lever efter just den biten av kultur. Är det sådant trams invandrare ska assimileras till? Fläsk? Jag äter inte fläsk, är varken muslim eller invandrare.
Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad?
Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump.
Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran.
Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen. -
Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är.
En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö.
Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst.
Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT. -
Ett EXEMPEL, var det, som antyder ett ointresse. Måste jag räkna upp tusen exempel för att du ska bli nöjd?Blackbird skrev 2010-04-26 19:00:19 följande:Det är inte så viktigt vem Oldsberg är egentligen och visar inte på total ointresse för allting i det svenska samhället.
-
Jag tror att du fokuserar på fel saker överhuvudtaget.Blackbird skrev 2010-04-26 19:02:43 följande:Jag tror att du fokuserar på fel saker i diskussionen på respektlöshet.
-
Jodå, det säger vi. "Dissa" (disrespektera) är numera en del av det svenska språket; Det är en anglicism, precis som "fotboll", "tennis" och "mejl".Johan75 skrev 2010-04-26 19:31:48 följande:(min understrykning) Vet inte vilket språk du hänvisar till, men på svenska säger vi inte disrespekt. Du kanske tänker på det engelska ordet disrespect, men detta är ett riktigt klavertramp enligt mig eftersom det är bl.a. invandrares brist av ordkunskap du behandlar i inlägget.
-
För att fläskkötet är en del av den svenska matkulturen betyder ju inte det att fläskköttet BLOTT är en del av svensk matkultur. Du läser mig som fan läser Bibeln! Svensk kultur delar naturligtvis många företeelser med andra kulturer. Man kan härvidlag tala om "kulturellt avstånd", som ofta men inte alltid hänger ihop med "geografiskt avstånd".BigDaddy skrev 2010-04-26 19:35:08 följande:Kan det vara för att ingen försöker politisera kulturen på det sätt som etnonationalisterna här i bland annat Sverige vill göra? Att man vill använda det för att skilja människor åt och tilldela olika nivåer på människor i vårt land (för i praktiken är det det som det hela leder till)? Vad jag menar är att politiseringen och den identitetsbyggnad som man är ute efter från etnonationalistiskt håll tar något harmlöst och laddar det med mycken, i min mening, negativ kraft. Det finns förövrigt inget svenskt med att äta fläskkött som sådant. Var får du det ifrån? Däremot tycks vi vara ensamma om brunsåsen till fläskkött, bland annat. Men inte själva köttet. Det äts över hela världen. Det finns inget svenskt med att äta fläsk. Jesus själv drev väl in andar i ett antal tusen grisar som kastade sig ner i något vattendrag. Bevisligen konsumerades fläsket redan på Jesu tid lång härifrån (om de nu inte höll sig med svin ifall att man behövde genomföra en andeutdrivning då vill säga).
Förnekar du att vi äter föder upp och äter svin i Sverige?