Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Svara gärna på frågorna i inlägg #792 också om du vill.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Mittnick skrev 2010-05-12 11:20:01 följande:
    Själv har jag inte fått svar på min fråga varför det enbart är negativt med främlingsfientlighet.Vilket för mig är ett opassande ord eftersom man inte behöver vara "fientlig", inte i den mening jag anser fientlig innebär (slå först, fråga sen-tänk) utan det betyder även avståndstagande.Så främlingsavståndtagare kan jag nog se mig som, oavsett ras, oavsett kultur, oavsett vad-det-nu-än-må-vara, det behöver inte ens gälla människor utan jag är lite mer av tron att var sak har sin plats mer än hullerombullertänk.Viss flyttning har jag inget emot, vad-det-nu-än-må-vara (människor/saker/djur/annat) men då ska det finnas en långsiktig plan och det ska verka vara en bra lösning om man ser till helheten.Är det genomtänkt ser jag inga problem överhuvudtaget.
    Ingen har påstått att invandringspolitiken i Sverige har varit eller är genomtänkt men SD har inte bara åsikter om invandringen utan om "vanliga" invandrare som bor här i Sverige.

Tycker du det är okej att dom vill ha fler religion-timmar i skolan ( Kristendomen )? Är detta nånting du sympatiserar med?

Att om en unge snattar så kan det hända att hela hans/hennes familje bli utvisad?

Skriv gärna punkterna du tycker är BRA med SDs politik. Dessa punkter har jag totalt missat så det vore intressant att få ta del av dom.
  • I Blackrose I
    Mittnick skrev 2010-05-12 11:44:45 följande:
    Jag är inte ute efter någon längre debatt, inget jag säger kommer ändra dig och inget du kommer säga ändrar mig.Vi har alla skapat oss våra uppfattningar och jag ifrågasätter inte nadras politiska åsikter, ajg antar att de som har en åsikt själva har skapat sig uppfattningen och det respekterar jag även om jag inte alltid håller med.
    Ok. Lägger du fram det på det viset så ger jag upp.

Lycka till med ditt val och man får väl hoppas att du inte ångrar dig i framtiden.

Jimmy Åkesson är ju inte direkt Sveriges mest begåvade partiledare. Till och med Mona Sahlin har stooooooor chans att slå honom och det är inte många hon klarar av...
  • I Blackrose I
    BigDaddy skrev 2010-05-12 12:11:09 följande:
    Vad tråkigt att du känner så. Det hade varit intressant att få höra om hur du kommit fram till ditt politiska ställningstagande att bland alla partier. Du uttrycke missnöje med dem alla men att SD var bäst bland de sämsta. Naturligtvis är man nyfiken på vad du menar med detta. Att du dessutom hyser de här åsikterna utan att bli varken otrevlig eller oförskämd gör att du som potentiell diskussionspartner blir än mer intressant. Jag har tyvärr en helt annan erfarenhet hittils av andra.
    Jag tycker också det vore intressant att få diskutera med honom men jag tvingar ingen. Tycker också det var trevligt att han var varken är otrevlig eller oförskämd. Hoppas att han ångrar sig. Ser fram emot en diskussion när jag kommer tillbaka...{#lang_emotions_smile}
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 17:18:07 följande:
    Ja, att hjälpa på plats innebär ju att svenska staten el. svenska företag, utför hjälparbete i tredje världen istf att gå via hjälprättsorganisationer, som mest ägnar sig åt att förskingra pengar. På så sätt kan man minska "biståndet".Istf att man adopterar 100 barn/år till Sverige från ett visst land så är det som jag serd et bättre att kunna hjälpa 1000 barn/år, genom investeringar i exempelvis internatskolor för föräldralösa barn."Bistånd" är inte det enda sättet att hjälpa till på. I själva verket har det ju visat sig vara en utomordentligt usel metod.
    Hur tycker du investeringar i internatskolor ska kunna hjälpa föräldrarlösa barn? Hur ska en internatskola hjälpa en krigsdrabbad barn med en massa trauma? Tycker du inte ett barn behöver ett HEM med kärleksfulla föräldrar som finns där för henom och söttar denna igenom livet eller är internatskolor det "hjälp" du tycker dessa har rätt till? Förvaring rättare sagt...Nej, jag förstår inte vart du ser Hjälp i internatskola. Förklara gärna.
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 18:08:54 följande:
    Frågor frågor frågor...förklara vad du tycker själv istället för att ställa en massa frågor till mig. Det är en ful taktik.
    Öh, ber så hemsk mycket om ursäkt. Det var du som skrev om internatskola så det är väl naturlig att man kommer med frågor eller?

Nej, jag avskyr internatskola som en lösning till adoption eller som en förvaring. Förstår inte hur man tänker om man sätter en liktecken mellan internatskola = Kärleksfulla föräldrar...{#lang_emotions_undecided}
  • I Blackrose I

Sen undrar jag vad som menas med VISS adoption...Gäller det enbart barn från europa då eller? Har en unge från låt säga Bulgarien/Rumänien/Ungern lättare att anpassa sig i den "svenska" samhället/kultur än ett barn från Kina?! Det går inte ihop hur jag än vänder och vrider på detta. Ett barn är ett barn och barn anpassar sig till precis vad som helst så vad är skillnaden från ett barn från "europa" länderna jag har gett som exempel än ett barn från Kina?

• I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 18:30:56 följande:
    Du är ursäktad.Det där med internatskolan var bara ett exempel men jag tror att det visst skulle kunna funka. Jag menar, det kan inte vara alldeles lätt att som t.ex. liten svart pojke skeppas till ett helt annat land, t.ex. Sverige, och få föräldrar + släkt som inte är hans egna och med en annan hudfärg. För en del går det säkert bra bevisligen är det ju många som får problem.Med t.ex. internatskolor kan man ju dessutom hjälpa så oerhört många fler.
    Först av allt man skeppas inte till andra länder från Afrika. Det är inte får du talar om och jag tror vi har kommit längre i världen från tiden man buntade ihop svarta och skickade med båtar till Europa/USA. Aja, till saken...

Nej, jag tycker inte det. Varför måste SD ta upp alla negativa punkter? Varför inte se detpositiva att det säkert finns många adoptivbarn som faktisk har lyckats i livet och känner sig oerhört tacksamma för att ha blivit adopterade.

Jag tycker att dom som inte har lyckats och som mår psykiskt dålig skulle nog må lika dålig om dom hade bott på en sån internatskola du pratar om. Tror inte det har med adoptionen att göra dom flesta av fallen och om vi nu ändå säger att så må va fallet så är det väl bättre att dessa få va i ett land där dom får hjälp psykiskt än att ruttna i ett gatuhörn i ett U-land?!
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 18:52:08 följande:
    "Att skeppa någon/något" är ju en metafor, ungefär som när man säger att man "drar igång motorn", trots att det man ju gör sedan 50-talet är att vrida om tändningsnyckeln.
    Möjligen men man kan ändå välja sina ord med lite mera omsorg...
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 18:48:03 följande:
    Det kanske är dags att säga att jag inte är Sd:are på det sättet, och jag är inte speciellt insatt i deras politik, men av det jag har hört håller jag med dem på en del punkter. På andra inte alls. Som med de övriga partierna, egentligen.
    Som vilka punkter om man får lov att fråga?

Vad ska vi dra för slutsats av ovanstående inlägg? Att adoption-snacket håller du inte med SD?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!